Формування технологічної компетентності майбутніх інженерів у процесі вивчення курсу загальної фізики

Автор(и)

  • Iryna Slipukhina National Aviation University, Kyiv, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.59.6878

Ключові слова:

курс загальної фізики, майбутній інженер, технологічна компетентність

Анотація

Розглянуто особливості конструкта «технологічна компетентність» – складової частини загальної професійної компетентності інженера. Проведено аналіз змісту і функцій компонентів даної категорії: когнітивної, операційно-діяльнісної, рефлексивно-аналітичної, ціннісно-мотиваційної. Визначено етапи формування технологічної компетентності з використанням форм, засобів, методів і технологій, характерних для дидактики дисципліни «фізика». Побудовано структурно-функціональну модель.

Біографія автора

Iryna Slipukhina, National Aviation University, Kyiv, Ukraine

Slipukhina Iryna. Candidate of Physicо-Mathematical Sciences. Associate Professor. Physics Department, National Aviation University, Kyiv, Ukraine. Education: National Pedagogical Dragomanov Institute, Kyiv, Ukraine (1991). Research area: methods of teaching physics in high school

Посилання

Bespalko, V. P. Terms of educational technology. Moscow, Pedahohyka. 1989. 190 p. (in Russian).

Buhaev, A. Y. Methods of teaching physics. Theoretical bases. Moscow, Prosveshchenye. 1981. 288 p. (in Russian).

Choshanov, M. A. Flexible technology problem-learning module. Moscow, Narodnoe obrazovanie. 1996. 160 p. (in Russian).

Encyclopedia of Education. Kyiv, Inter Yurinkom. 2008. 1040 p. (in Ukranian).

Grant, J. P. Philosophy, culture, technology: prospects for the future [electronic resource]. Centre for Humanitarian Technologies. Available from Internet: <http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/6334>

Hutorskoy, A. V. Technology design and object key competences. Internet Journal “Eidos” Available from Internet:
<http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm>(in Russian).

Kharchenko, A. A. Meaning of technological competence of the teacher for the effective application of innovative teaching technologies. Bulletin of Lugansk National Taras Shevchenko University. 2010. N 8. P. 76-80. (in Russian).

Koklevsky, A. V. Formation of technological competence of the future specialists sheets during military training in the classical university. Bulletin of the Belarusian State University, Series 4. Philology. Journalism. Pedagogy. 2012. N 1. Р. 108-113 (in Russian).

Lebedev, O. E. Competence-based approach in education. School Technology. 2004. N 5. P. 3-10 (in Russian).

Manko, N. N. Theoretical and methodological aspects of the formation of technological competence of the teacher. Dis. cand. ped. sciences. 13.00.01. Ufa. 2000. 227 p. (in Russian).

Nykyforova, E. I. Formation of technological competence of the teacher in the training. Dis. cand. ped. science. Chita. 2007. 242 p. (in Russian).

Pleskacheva, O. Yu. An integrative approach to the formation of technological competence of future engineers: authoref. Dis. cand. ped. sciences. 13.00.08. Bryansk. 2012. 24 p. (in Russian).

Tarkhan, L. Z. Didactic engineer-teacher competence: theoretical and methodological aspects. Simferopol, Krymuchpedgiz. 2008. 424 p. (in Russian).

Tatur, Yu. G. Competence in the model structure of specialist training. Higher education today. 2004. N 3. P. 22-29 (in Russian).

Weyl, H. Mathematical Reasoning. Moscow, Nauka. 1989. 400 p. (in Russian).

Zimnyaya, Y. A. Key competencies – a new paradigm of education outcomes. Higher education today. 2003.N 5. P. 34-42 (in Russian).

Опубліковано

08.07.2014

Як цитувати

Slipukhina, I. (2014). Формування технологічної компетентності майбутніх інженерів у процесі вивчення курсу загальної фізики. Вісник Національного авіаційного університету, 59(2), 141–147. https://doi.org/10.18372/2306-1472.59.6878

Номер

Розділ

Професійна освіта

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають