Формування технологічної компетентності майбутніх інженерів у процесі вивчення курсу загальної фізики
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.59.6878Ключові слова:
курс загальної фізики, майбутній інженер, технологічна компетентністьАнотація
Розглянуто особливості конструкта «технологічна компетентність» – складової частини загальної професійної компетентності інженера. Проведено аналіз змісту і функцій компонентів даної категорії: когнітивної, операційно-діяльнісної, рефлексивно-аналітичної, ціннісно-мотиваційної. Визначено етапи формування технологічної компетентності з використанням форм, засобів, методів і технологій, характерних для дидактики дисципліни «фізика». Побудовано структурно-функціональну модель.Посилання
Bespalko, V. P. Terms of educational technology. Moscow, Pedahohyka. 1989. 190 p. (in Russian).
Buhaev, A. Y. Methods of teaching physics. Theoretical bases. Moscow, Prosveshchenye. 1981. 288 p. (in Russian).
Choshanov, M. A. Flexible technology problem-learning module. Moscow, Narodnoe obrazovanie. 1996. 160 p. (in Russian).
Encyclopedia of Education. Kyiv, Inter Yurinkom. 2008. 1040 p. (in Ukranian).
Grant, J. P. Philosophy, culture, technology: prospects for the future [electronic resource]. Centre for Humanitarian Technologies. Available from Internet: <http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/6334>
Hutorskoy, A. V. Technology design and object key competences. Internet Journal “Eidos” Available from Internet:
<http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm>(in Russian).
Kharchenko, A. A. Meaning of technological competence of the teacher for the effective application of innovative teaching technologies. Bulletin of Lugansk National Taras Shevchenko University. 2010. N 8. P. 76-80. (in Russian).
Koklevsky, A. V. Formation of technological competence of the future specialists sheets during military training in the classical university. Bulletin of the Belarusian State University, Series 4. Philology. Journalism. Pedagogy. 2012. N 1. Р. 108-113 (in Russian).
Lebedev, O. E. Competence-based approach in education. School Technology. 2004. N 5. P. 3-10 (in Russian).
Manko, N. N. Theoretical and methodological aspects of the formation of technological competence of the teacher. Dis. cand. ped. sciences. 13.00.01. Ufa. 2000. 227 p. (in Russian).
Nykyforova, E. I. Formation of technological competence of the teacher in the training. Dis. cand. ped. science. Chita. 2007. 242 p. (in Russian).
Pleskacheva, O. Yu. An integrative approach to the formation of technological competence of future engineers: authoref. Dis. cand. ped. sciences. 13.00.08. Bryansk. 2012. 24 p. (in Russian).
Tarkhan, L. Z. Didactic engineer-teacher competence: theoretical and methodological aspects. Simferopol, Krymuchpedgiz. 2008. 424 p. (in Russian).
Tatur, Yu. G. Competence in the model structure of specialist training. Higher education today. 2004. N 3. P. 22-29 (in Russian).
Weyl, H. Mathematical Reasoning. Moscow, Nauka. 1989. 400 p. (in Russian).
Zimnyaya, Y. A. Key competencies – a new paradigm of education outcomes. Higher education today. 2003.N 5. P. 34-42 (in Russian).
Buhaev, A. Y. Methods of teaching physics. Theoretical bases. Moscow, Prosveshchenye. 1981. 288 p. (in Russian).
Choshanov, M. A. Flexible technology problem-learning module. Moscow, Narodnoe obrazovanie. 1996. 160 p. (in Russian).
Encyclopedia of Education. Kyiv, Inter Yurinkom. 2008. 1040 p. (in Ukranian).
Grant, J. P. Philosophy, culture, technology: prospects for the future [electronic resource]. Centre for Humanitarian Technologies. Available from Internet: <http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/6334>
Hutorskoy, A. V. Technology design and object key competences. Internet Journal “Eidos” Available from Internet:
<http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm>(in Russian).
Kharchenko, A. A. Meaning of technological competence of the teacher for the effective application of innovative teaching technologies. Bulletin of Lugansk National Taras Shevchenko University. 2010. N 8. P. 76-80. (in Russian).
Koklevsky, A. V. Formation of technological competence of the future specialists sheets during military training in the classical university. Bulletin of the Belarusian State University, Series 4. Philology. Journalism. Pedagogy. 2012. N 1. Р. 108-113 (in Russian).
Lebedev, O. E. Competence-based approach in education. School Technology. 2004. N 5. P. 3-10 (in Russian).
Manko, N. N. Theoretical and methodological aspects of the formation of technological competence of the teacher. Dis. cand. ped. sciences. 13.00.01. Ufa. 2000. 227 p. (in Russian).
Nykyforova, E. I. Formation of technological competence of the teacher in the training. Dis. cand. ped. science. Chita. 2007. 242 p. (in Russian).
Pleskacheva, O. Yu. An integrative approach to the formation of technological competence of future engineers: authoref. Dis. cand. ped. sciences. 13.00.08. Bryansk. 2012. 24 p. (in Russian).
Tarkhan, L. Z. Didactic engineer-teacher competence: theoretical and methodological aspects. Simferopol, Krymuchpedgiz. 2008. 424 p. (in Russian).
Tatur, Yu. G. Competence in the model structure of specialist training. Higher education today. 2004. N 3. P. 22-29 (in Russian).
Weyl, H. Mathematical Reasoning. Moscow, Nauka. 1989. 400 p. (in Russian).
Zimnyaya, Y. A. Key competencies – a new paradigm of education outcomes. Higher education today. 2003.N 5. P. 34-42 (in Russian).
Downloads
Опубліковано
08.07.2014
Як цитувати
Slipukhina, I. (2014). Формування технологічної компетентності майбутніх інженерів у процесі вивчення курсу загальної фізики. Вісник Національного авіаційного університету, 59(2), 141–147. https://doi.org/10.18372/2306-1472.59.6878
Номер
Розділ
Професійна освіта
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).