Роль комп’ютерно орієунтованого лабораторного практикуму з фізики у формуванні ключових компетенцій майбутніх інженерів
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.58.6701Ключові слова:
компетентісний підхід, лабораторний практикум, технологічні компетенції, флеш-зошитАнотація
Проведено аналіз загально предметних компетенцій, які входять до складу технологічної компетентності майбутнього інженера. Розглянуто можливості компютерно орієнтованого лабораторного практикуму для формування технологічного мислення студентів. Визначено роль і особливості створення контенту інтерактивного зошита, інтегрованого з програмами аналізу отриманих експериментальних даних.
Посилання
All about KSAOs. National Archives and Records Administration. Available from Internet: <http://www.travisafrc.com/storage/afm_uploads/TAP/
All%20About%20KSAOs.pdf> (12.11.2013). Title screen.
Chernega, P. Create animated models from physics course as part osobysnisno-based learning (for example, flash professional cs 5). Software Engineering. 2011. 3 (40). P. 13–19 (in Ukranian).
Chernetskyi, I. Place some possibility of using video analysis of physical phenomena in today's educational environment to study the physics. Scientific notes. Series. Teaching Science. Sat. Science. etc. 2008. Part 1, Vol. 77 (212). P. 107–113 (in Ukranian).
Chernetskyi, I. Digital measuring systems – a tool for research as the subject of cognitive activity. Scientific Journal of the National Pedagogical University after M.P. Dragomanov. Series number 5. Teaching Science. Realities and prospects. 2013. Issue 40 (325). P. 259–269 (in Ukranian).
Guidelines to develop the components of education standards (competence approach). Institute of Innovative Technology and Education. Available from Internet: <http://iitzo.gov.ua> (31.07.2013). Title screen (in Ukranian).
Hutmacher, Walo. Key Competencies in Europe. European Journal of Education. Vol. 32, N1, Secondary Education. State and Prospects. (March, 1997). P. 45–58.
Hutorskoy, A.V. Design technology and key subject competences. Internet magazine “Eidos”. 2005. Decem¬ber 12. Available from Internet: <http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm>. Title screen. Center for Distance Education “Eidos” (in Russian).
Key competences for lifelong learning. Available from Internet: <http://europa.eu/
legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11090_en.htm> <http://europa.eu/
index_en.htm> (15.11.2013). Title screen.
Kobyakova, M. V. Development process thin¬king student media information and com¬munication tech¬¬no¬logies. Available from Internet: <http://tmnlib.ru/jirbis/files/upload/abstract/13.00.01/3772.pdf > (in Russian).
Laboratory ManLab. Available from Internet:<www.manlab.inhost.com.ua>(22.11.2013). Title screen (in Ukranian).
Manko, N. N. Theoretical and metho¬do¬lo¬gi¬cal aspects of the formation of technological compe¬tence of the teacher: Authoref.... PhD. Ufa. 2000. 227 p. (in Russian).
McClelland, D.C. Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. 1973. 28. P. 1–14.
Ovechkin, V.P.; Chub, Y. Technology specialist thinking: the structure and conditions of formation of the university. Teacher Education. 2009. N 3. P. 137–142. (in Russian).
Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Physics. Tuning Educational Structures in Europe. Available from Internet: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/
stories/Publications/PHYSICS_FOR_WEBSITE.pdf> 22.07.2013). Title screen.
Slipukhina, I. Some examples of data visualization applications in laboratory physics course // Journal of Chernihiv State Pedagogical University after Shevchenko. Series. Teaching Science. 2010. 77 (320). P. 292–297 (in Ukranian).
TUNING Educational Structures in Europe. Tuning Educational Structures in Europe. Available from Internet: <http://www.unideusto.org/tuningeu/home.html> (22.09.2013). Title screen.
All%20About%20KSAOs.pdf> (12.11.2013). Title screen.
Chernega, P. Create animated models from physics course as part osobysnisno-based learning (for example, flash professional cs 5). Software Engineering. 2011. 3 (40). P. 13–19 (in Ukranian).
Chernetskyi, I. Place some possibility of using video analysis of physical phenomena in today's educational environment to study the physics. Scientific notes. Series. Teaching Science. Sat. Science. etc. 2008. Part 1, Vol. 77 (212). P. 107–113 (in Ukranian).
Chernetskyi, I. Digital measuring systems – a tool for research as the subject of cognitive activity. Scientific Journal of the National Pedagogical University after M.P. Dragomanov. Series number 5. Teaching Science. Realities and prospects. 2013. Issue 40 (325). P. 259–269 (in Ukranian).
Guidelines to develop the components of education standards (competence approach). Institute of Innovative Technology and Education. Available from Internet: <http://iitzo.gov.ua> (31.07.2013). Title screen (in Ukranian).
Hutmacher, Walo. Key Competencies in Europe. European Journal of Education. Vol. 32, N1, Secondary Education. State and Prospects. (March, 1997). P. 45–58.
Hutorskoy, A.V. Design technology and key subject competences. Internet magazine “Eidos”. 2005. Decem¬ber 12. Available from Internet: <http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm>. Title screen. Center for Distance Education “Eidos” (in Russian).
Key competences for lifelong learning. Available from Internet: <http://europa.eu/
legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11090_en.htm> <http://europa.eu/
index_en.htm> (15.11.2013). Title screen.
Kobyakova, M. V. Development process thin¬king student media information and com¬munication tech¬¬no¬logies. Available from Internet: <http://tmnlib.ru/jirbis/files/upload/abstract/13.00.01/3772.pdf > (in Russian).
Laboratory ManLab. Available from Internet:<www.manlab.inhost.com.ua>(22.11.2013). Title screen (in Ukranian).
Manko, N. N. Theoretical and metho¬do¬lo¬gi¬cal aspects of the formation of technological compe¬tence of the teacher: Authoref.... PhD. Ufa. 2000. 227 p. (in Russian).
McClelland, D.C. Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. 1973. 28. P. 1–14.
Ovechkin, V.P.; Chub, Y. Technology specialist thinking: the structure and conditions of formation of the university. Teacher Education. 2009. N 3. P. 137–142. (in Russian).
Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Physics. Tuning Educational Structures in Europe. Available from Internet: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/
stories/Publications/PHYSICS_FOR_WEBSITE.pdf> 22.07.2013). Title screen.
Slipukhina, I. Some examples of data visualization applications in laboratory physics course // Journal of Chernihiv State Pedagogical University after Shevchenko. Series. Teaching Science. 2010. 77 (320). P. 292–297 (in Ukranian).
TUNING Educational Structures in Europe. Tuning Educational Structures in Europe. Available from Internet: <http://www.unideusto.org/tuningeu/home.html> (22.09.2013). Title screen.
Downloads
Опубліковано
25.06.2014
Як цитувати
Slipukhina, I. (2014). Роль комп’ютерно орієунтованого лабораторного практикуму з фізики у формуванні ключових компетенцій майбутніх інженерів. Вісник Національного авіаційного університету, 58(1), 96–101. https://doi.org/10.18372/2306-1472.58.6701
Номер
Розділ
Професійна освіта
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).