ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИЦІЙНОЇ ПОБУДОВИ ФОТОПОРТРЕТА ЯК ЗАСОБУ ХУДОЖНЬОЇ ВИРАЗНОСТІ В КОНТЕКСТІ ІСТОРИЧНОГО РОЗВИТКУ І НОВІТНІХ ТЕНДЕНЦІЙ АРТФОТОГРАФІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ МАЙБУТНЬОГО ДИЗАЙНЕРА

Автор(и)

  • Валерій Олександрович Скляренко Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0003-4867-7056
  • Олена Олександрівна Слітюк Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0001-9058-9979
  • Анатолій Григорович Шаповал Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0002-0327-2103

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.44

Ключові слова:

портрет, композиція, світлова схема, фон, cинхронізація, світлові треки, фільтри

Анотація

Мета. Визначення особливостей композиційної побудови фотопортрета як засобу художньої виразності. Проведення аналізу формоутворювальних, світлових, кольорових і стилістичних аспектів створення фотопортрета. Опанування навичок комунікативних технік під час роботи з моделлю. Методологія. Застосовано порівняльний і системний аналіз композиційних прийомів у побудові виразних засобів фотопортрета в історичному контексті майстрів минулого і сучасних, а також наведені фотороботи студентів на основі наданих зразків. Результати. Розглянуті та проаналізовані фотопортрети, зроблені згідно із завданнями, з урахуванням композиційних рішень, виразності, емоційного сприйняття в контексті історичного розвитку й сучасних тенденцій. Визначено передумови успішного опанування навичок мультимедійного дизайнера за наявності системного підходу з педагогічного погляду, а також створення умов для розвитку креативності студентів. Вказано на необхідність опанування комунікативних технік у роботі з моделлю для прояву бажаного емоційного стану, зокрема й з використанням мудборду. Наведені приклади й надані практичні рекомендації з використання Creative-режимів у DSLR- і системних камерах, смартфонах із залученням кольорових фільтрів. Наукова новизна. Отримані композиційні й стилістичні рішення різних видів портрета згідно з історичним розвитком і новітніми тенденціями в цьому жанрі. Висвітлено вплив і зв’язок об’ємно-просторових композицій, світлових схем, фону, кольорового рішення, режимів знімання на виразність і емоційне сприйняття фотопортрета. Практична значущість. Досліджено й наведено ілюстративний матеріал різних стильових напрямків портрета. Отримані результати можуть бути використані в навчальному процесі під час підготовки бакалаврів і магістрів спеціалізації мультимедійний дизайн.

Посилання

Базелюк Н. Форма як засіб створення художнього образу в артдизайні. Art and Design. 2019. № 3 (07). С. 40–47. DOI: 10.30857/26170272.2019.3.4.

Гіґґінс Дж. Чому це не повинно бути у фокусі: доступно про сучасну фотографію. Київ : Art Huss, 2024. 224 с.

Ідак Ю., Клименюк Т., Лясковський О. Основи об’ємно-просторової композиції. Льві в: Видавництво «Львівська політехніка», 2020. 212 с.

Іттен Й. Мистецтво кольору : навчальний посібник. Київ : ArtHuss, 2022. 96 с.

Ковальов Ф. Золотий перетин у живописі. Київ : Вища школа, 2005. 144 с.

да Вінчі Леонардо. Трактат про живопис. Харків : Фоліо, 2013. 219 с.

Михайлова Р. Художні прийоми у фотопортретах Філіпа Халсмана. Art and Design. 2018. № 1. С. 95–102. DOI: 10.30857/2617-0272.2018.1.

Пічкур М. Теорія і практика композиції : навчальний посібник. Київ : Кольорова, 2022. 238 с.

Стародуб Д. Азбука фотографії. Київ : Техніка, 2000. 280 с.

Corbell Т. Light and Shadow: Dynamic Lighting Design for Studio Portrait. Photography Amherst Media, 2017. 128 р.

Encyclopédie ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers. T. 1 et 2. Articles choisis. Éditions Flammarion, 1993.

Eastman Kodak Company Staff. The Portrait: Professional Techniques and Practices in Portrait Photography. Tiffen Company LLC, T.H.E., 1998. 120 p.

Giannatti D. Lighting essentials lighting for texture, contrast, and dimension in digital photography. Amherst Media, 2012. 154 p.

Hedgecoe J. The Art of Color Photography. Boston : Focal Press, 1998. 240 p.

McCurry S. Portraits. Used Phaidon Press, 2013. 496 p.

van Niekerk N. Lighting & Design for Portrait Photography: Direction & Quality of Light. Amherst Media, 2014. 128 p.

Portraits: The Photography of Carl Van Vechten Macmillan Company, Incorporated. 1978. 174 p.

Smith J., Watson A. Creating Photographs. Laurence King Publishing, 2021. 121 p.

Smith J. Posing for Portrait Photography: A Head-To-Toe Guide. Amherst Media, Incorporated, 2010. 126 p.

Smith’s J. Senior Portrait Photography Handbook: A Guide for Professional... Amherst Media, Incorporated, 2020. 126 p.

Watson A. Creating Photographs. Brand New Laurence King Publishing, 2021. 128 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Скляренко, В. О., Слітюк, О. О., & Шаповал, А. Г. (2025). ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИЦІЙНОЇ ПОБУДОВИ ФОТОПОРТРЕТА ЯК ЗАСОБУ ХУДОЖНЬОЇ ВИРАЗНОСТІ В КОНТЕКСТІ ІСТОРИЧНОГО РОЗВИТКУ І НОВІТНІХ ТЕНДЕНЦІЙ АРТФОТОГРАФІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ МАЙБУТНЬОГО ДИЗАЙНЕРА. Теорія та практика дизайну, (37), 437–443. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.44

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО