ОСОБЛИВОСТІ ДИЗАЙНУ УКРАЇНСЬКОГО АГІТАЦІЙНОГО ПЛАКАТА ВОЄННОГО ЧАСУ: ВИТОКИ, СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.42Ключові слова:
візуальний образ, штучний інтелект, фотоколаж, жанр агітаційного плакатаАнотація
Мета дослідження полягає в комплексному теоретичному вивченні й систематизації особливостей сучасного українського агітаційного плаката воєнного часу, його ідеологічних концепцій, засобів графічного втілення та методів поширення. Методологія дослідження ґрунтується на соціокультурному, порівняльно‐ історичному, історико-теоретичному, емпіричному підходах, використовуються методи мистецтвознавчого порівняльного аналізу, синтезу, класифікації. Результати. Досліджено витоки українського пропагандистського воєнного плаката як графічного твору, що має свої наративи, образні й графічні рішення, технології створення і розповсюдження. Виявлено, що основні концепції та ідеологічні підходи до створення воєнних плакатів пропагандистського напряму були закладені ще в період Першої світової війни у країнах Антанти, Сполучених Штатах Америки та Російській імперії. Виділені основні чинники впливу на розвиток сучасного українського агітаційного плаката в контексті необхідності створення якісного іміджу бренду України як незалежної держави з унікальною ідентичністю і дизайном. Сучасний український воєнний плакат розглянуто як унікальне національне явище, окреслено його символічний складник і динаміку зміни образних рішень, а також визначені основні стратегії та канали його розповсюдження. Наукова новизна дослідження полягає в комплексному узагальненому аналізі всіх форм сучасної візуальної агітації воєнного часу, формуванні цілісної картини щодо сучасного стану тематичного й графічного втілення українського агітаційного плаката з використанням різних комп’ютерних технологій, а також включенням штучного інтелекту. Практична значущість. Дослідження надає нові знання молодим дизайнерам і науковцям щодо сучасних засобів і стратегій підтримки національної ідеї, пропаганди визвольної боротьби українського народу в період воєнної агресії в сучасному українському та світовому медіапросторі, що сприяє їхньому професійному розвитку.
Посилання
Абизов В., Грищенко В. Основні чинники, що визначають розвиток сучасного плаката. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : збірник наукових праць. 2011. № 1. С. 71–75.
Близнюк К., Мельник С. Концепт «герой» в умовах війни: асоціативний аспект. Закарпатські філологічні студії. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Т. 1. Вип. 28. С. 28–33. URL: http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/28/part_1/5.pdf.
Боцула П., Кравченко О. Аналіз особливостей змісту і форми соціальної реклами у воєнний час. Здоров’я і суспільство в умовах війни : збірник статей. Кропивницький, 2022. С. 200–205.
Будник А. Специфіка експонування патріотичного плаката за межами України. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 2025. № 8 (1). С. 21–32. DOI: 10.31866/2617-7951.8.1.2025.330437.
Голубнича Г. Жіночий образ у розкритті емоційного спектра переживань воєнного часу. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2022. № 5 (2). С. 212–226. DOI: 10.31866/2617-7951.5.2.2022.266906.
Гула Є., Трикозенко А., Масич І. Роль і розвиток сучасного українського плакату в умовах війни. Актуальні проблеми сучасного дизайну. Київ, 2023. С. 62–64.
Денисюк O., Бурлаченко, М. Зміни в репрезентації образів жінки-матері, жінки-берегині, жінки-воїна в українському мистецтві 2014–2024 років. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, 2024. № 2. С. 56–64. DOI: 10.32782/naoma-bulletin-2024-2-9.
Іванета А. Агітаційний плакат як елемент державної пропаганди країн Центральної та Східної Європи в період з 1939 по 1945 рік. Вісник аграрної історії. 2023. № № 43–44. С. 239–256. DOI: 10.31392/VAH-2023.43-44.22.
Ковшарова О., Касьянова Н. Плакатна графіка міжвоєнної доби в радянській Україні. Історичні і політологічні дослідження. 2018. № 1. С. 204–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Iipd_2018_1_16.
Косів В. Опарт в українському радянському плакаті: абстракція і національна ідентичність. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : збірник наукових праць. 2017. № 6. С. 46–53.
Кузнєцова Т., Подолян А. «Хто тримає цей район? – Пес Патрон!», або як візуальні образи поширюють стратегічні наративи України під час війни. Вчені записки Таврійського національного університету імені Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». 2023. № 34 (73). С. 186–193.
Мудра І. Меми як важлива складова контенту ЗМІ під час війни: мета, функції та теми. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2023. № 2 (6). С. 81–88. DOI: 10.23939/sjs2023.02.081.
Осаула В. Військово-патріотична реклама: світовий досвід. Молодий вчений. 2019. № 5 (69). С. 303–307. DOI: 10.32839/2304-5809/2019-5-69-67.
Савон К. Вплив політики «м’якої сили» на імідж держави. Актуальні проблеми політики : збірник наукових праць Національного університету «Одеська юридична академія» ; Південноукраїнський центр гендерних проблем. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 66. С. 112–117.
Семченко О. «М’яка сила» держави як потенціал іміджу України. Політичний менеджмент. 2012. № № 4–5. С. 265–272. URL: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/semchenko_miaka.pdf.
Скляренко Н., Колосніченко О., Єжова О., Чупріна Н., Струмінська Т., Хуамей Лю. Розробка рекламного плаката як актуального засобу адаптивної візуалізації соціальних проблем. Art and Design. Київ, 2022. Вип. 3. С. 120–139.
Сморжевська О., Сусленко К. Образи радянських людей (представників тилу) у плакатній продукції СРСР часів німецько-радянської війни. Молодий вчений. 2023. № 5 (117). C. 12–18. DOI: 10.32839/2304-5809/2023-5-117-3.
Сосницький Ю. Розвиток українського соціального плакату та його функції. Народознавчі зошити. 2022. Вип. 4 (166). С. 944–988.
Струс А., Мельник О. Стратегії візуального впливу в дизайні політичного плакату періоду Першої світової війни. Український мистецтвознавчий дискурс. 2023. № 6. С. 98–104. DOI: 10.32782/uad.2023.6.12.
Тимошенко А. Трансформація образу героя у візуальних практиках в українській культурі під впливом російсько-української війни. Питання культурології. 2024. № 44. С. 158–171. DOI: 10.31866/2410-1311.44.2024.318740.
Храбан Т. Архетипічні аспекти образу героя в сучасному українському неінституційному військовому дискурсі. Соціальні комунікації: теорія і практика / Social Communications: Theory and Practice. 2021. № 12 (1). С. 83–97. DOI: 10.51423/2524-0471-2021-12-1-2.
Цинковська І., Юхимець Г. Український плакат періоду Великої вітчизняної війни у фондах Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Історія України: маловідомі імена, події, факти. 2004. Вип. 26. С. 120–133.
Kaminski J. World War I and Propaganda Poster Art: Comparing the United States and German Cases. Epiphany: Journal of Transdisciplinary Studies. 2014. № 7. P. 64–81. DOI: 10.21533/epiphany.v7i2.104.
Jenkins H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York : New York University Press, 2006. 336 p.
Thompson E. Nationalist Propaganda in The Soviet Russian Press, 1939–1941. Slavic Review. Summer 1991. Vol. 50. Iss. 2. P. 385–399. DOI: 10.2307/2500213.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










