FEATURES OF THE DESIGN OF THE UKRAINIAN WARTIME PROPAGANDA POSTER: ORIGINS, CURRENT STATE AND DEVELOPMENT PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.42

Keywords:

visual image, artificial intelligence, photo collage, military propaganda poster, military propaganda

Abstract

Purpose. The purpose of the research is a comprehensive theoretical study and systematization of the features of the modern Ukrainian wartime propaganda poster, its ideological concepts, graphic embodiment and methods of distribution. Methodology. The research methodology is based on socio-cultural, comparative- historical, historical-theoretical, empirical approaches, and uses methods of art-historical comparative analysis, synthesis, and classification. Results. The origins of the Ukrainian propaganda war poster as a graphic work with its own narratives, figurative and graphic solutions, and technologies of creation and distribution are investigated. It was found that the foundations and ideological approaches of wartime posters were laid during the First World War. The main factors which influenced the development of the modern Ukrainian propaganda poster are highlighted. The necessity of creation of a high-quality brand image of Ukraine as an independent state with a unique identity and design is identified. The modern Ukrainian war poster is considered as a unique national phenomenon, its symbolic component and the dynamics of changing figurative solutions are outlined, and the main strategies and channels of its distribution are also determined. Scientific novelty. The scientific novelty of the study lies in the complex generalized analysis of all forms of modern visuals of wartime propaganda, that forms a holistic picture of the current state of the thematic and graphic embodiment of the Ukrainian propaganda poster using various computer methods and technologies. Practical relevance. The study provides new knowledge to young designers and scientists regarding modern means and strategies of Ukranian propaganda posters that support the national idea, and reveal liberation struggle of the Ukrainian people during the period of military aggression in the modern Ukrainian and world media space, which also contributes to their professional development and national identification.

References

Абизов В., Грищенко В. Основні чинники, що визначають розвиток сучасного плаката. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : збірник наукових праць. 2011. № 1. С. 71–75.

Близнюк К., Мельник С. Концепт «герой» в умовах війни: асоціативний аспект. Закарпатські філологічні студії. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Т. 1. Вип. 28. С. 28–33. URL: http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/28/part_1/5.pdf.

Боцула П., Кравченко О. Аналіз особливостей змісту і форми соціальної реклами у воєнний час. Здоров’я і суспільство в умовах війни : збірник статей. Кропивницький, 2022. С. 200–205.

Будник А. Специфіка експонування патріотичного плаката за межами України. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 2025. № 8 (1). С. 21–32. DOI: 10.31866/2617-7951.8.1.2025.330437.

Голубнича Г. Жіночий образ у розкритті емоційного спектра переживань воєнного часу. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2022. № 5 (2). С. 212–226. DOI: 10.31866/2617-7951.5.2.2022.266906.

Гула Є., Трикозенко А., Масич І. Роль і розвиток сучасного українського плакату в умовах війни. Актуальні проблеми сучасного дизайну. Київ, 2023. С. 62–64.

Денисюк O., Бурлаченко, М. Зміни в репрезентації образів жінки-матері, жінки-берегині, жінки-воїна в українському мистецтві 2014–2024 років. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, 2024. № 2. С. 56–64. DOI: 10.32782/naoma-bulletin-2024-2-9.

Іванета А. Агітаційний плакат як елемент державної пропаганди країн Центральної та Східної Європи в період з 1939 по 1945 рік. Вісник аграрної історії. 2023. № № 43–44. С. 239–256. DOI: 10.31392/VAH-2023.43-44.22.

Ковшарова О., Касьянова Н. Плакатна графіка міжвоєнної доби в радянській Україні. Історичні і політологічні дослідження. 2018. № 1. С. 204–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Iipd_2018_1_16.

Косів В. Опарт в українському радянському плакаті: абстракція і національна ідентичність. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : збірник наукових праць. 2017. № 6. С. 46–53.

Кузнєцова Т., Подолян А. «Хто тримає цей район? – Пес Патрон!», або як візуальні образи поширюють стратегічні наративи України під час війни. Вчені записки Таврійського національного університету імені Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». 2023. № 34 (73). С. 186–193.

Мудра І. Меми як важлива складова контенту ЗМІ під час війни: мета, функції та теми. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2023. № 2 (6). С. 81–88. DOI: 10.23939/sjs2023.02.081.

Осаула В. Військово-патріотична реклама: світовий досвід. Молодий вчений. 2019. № 5 (69). С. 303–307. DOI: 10.32839/2304-5809/2019-5-69-67.

Савон К. Вплив політики «м’якої сили» на імідж держави. Актуальні проблеми політики : збірник наукових праць Національного університету «Одеська юридична академія» ; Південноукраїнський центр гендерних проблем. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 66. С. 112–117.

Семченко О. «М’яка сила» держави як потенціал іміджу України. Політичний менеджмент. 2012. № № 4–5. С. 265–272. URL: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/semchenko_miaka.pdf.

Скляренко Н., Колосніченко О., Єжова О., Чупріна Н., Струмінська Т., Хуамей Лю. Розробка рекламного плаката як актуального засобу адаптивної візуалізації соціальних проблем. Art and Design. Київ, 2022. Вип. 3. С. 120–139.

Сморжевська О., Сусленко К. Образи радянських людей (представників тилу) у плакатній продукції СРСР часів німецько-радянської війни. Молодий вчений. 2023. № 5 (117). C. 12–18. DOI: 10.32839/2304-5809/2023-5-117-3.

Сосницький Ю. Розвиток українського соціального плакату та його функції. Народознавчі зошити. 2022. Вип. 4 (166). С. 944–988.

Струс А., Мельник О. Стратегії візуального впливу в дизайні політичного плакату періоду Першої світової війни. Український мистецтвознавчий дискурс. 2023. № 6. С. 98–104. DOI: 10.32782/uad.2023.6.12.

Тимошенко А. Трансформація образу героя у візуальних практиках в українській культурі під впливом російсько-української війни. Питання культурології. 2024. № 44. С. 158–171. DOI: 10.31866/2410-1311.44.2024.318740.

Храбан Т. Архетипічні аспекти образу героя в сучасному українському неінституційному військовому дискурсі. Соціальні комунікації: теорія і практика / Social Communications: Theory and Practice. 2021. № 12 (1). С. 83–97. DOI: 10.51423/2524-0471-2021-12-1-2.

Цинковська І., Юхимець Г. Український плакат періоду Великої вітчизняної війни у фондах Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Історія України: маловідомі імена, події, факти. 2004. Вип. 26. С. 120–133.

Kaminski J. World War I and Propaganda Poster Art: Comparing the United States and German Cases. Epiphany: Journal of Transdisciplinary Studies. 2014. № 7. P. 64–81. DOI: 10.21533/epiphany.v7i2.104.

Jenkins H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York : New York University Press, 2006. 336 p.

Thompson E. Nationalist Propaganda in The Soviet Russian Press, 1939–1941. Slavic Review. Summer 1991. Vol. 50. Iss. 2. P. 385–399. DOI: 10.2307/2500213.

Published

2025-10-30

How to Cite

Safronova, A., Safronova, O., & Safronov, V. (2025). FEATURES OF THE DESIGN OF THE UKRAINIAN WARTIME PROPAGANDA POSTER: ORIGINS, CURRENT STATE AND DEVELOPMENT PROSPECTS. Theory and Practice of Design, (37), 415–426. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.42

Issue

Section

CULTURE AND ART