МОНОКОМПОЗИЦІЯ В КОНТЕКСТІ СТВОРЕННЯ АРТОБ’ЄКТІВ ДЛЯ ОПОРЯДЖЕННЯ ІНТЕР’ЄРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.40

Ключові слова:

просторовий дизайн, структура, елемент інтер’єру, монохромія, монокомпозиційний прийом

Анотація

Мета. Метою статті є дослідження поняття монокомпозиції як засобу художнього оформлення в дизайні інтер’єру, визначення її естетичних і функціональних можливостей, які можуть бути використані дизайнером для ідентифікації та позначення елементів інтер’єру. Методологія. У дослідженні застосовано методи візуального та компаративного аналізу, іконографічний і кейс-стаді метод визначення змістового контексту артоб’єктів. Результати. Результати дослідження засвідчили, що в дизайн-проєктуванні інтер’єру монокомпозиційні рішення сприяють гармонізації простору, знижують візуальну напругу, посилюють емоційний ефект присутності артоб’єкта, особливо коли останній поєднує ужитковість, декоративність з концептуальністю. Виявлено, що монохромний стінопис, керамічне панно, вітраж, текстильний виріб у публічному просторі може виступати інтерактивною формою комунікації – візуально непомітною, але концептуально виразною; ідентифікувати й ознаковувати типологічну та функціональну приналежність простору, зокрема як атракційний, естетично-змістовий елемент опорядження. Наукова новизна. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні специфіки використання монокомпозиції як засобу художнього формотворення в інтер’єрному артдизайні. Уперше проаналізовано вплив монохромних рішень на емоційне сприйняття простору в контексті синтезу декоративного мистецтва та сучасних дизайнерських практик. Запропоновано підхід до трактування монокомпозиції не лише як естетичної категорії, а як інструменту створення виразних і символічно навантажених артоб’єктів для громадських інтер’єрів. Виявлено закономірності взаємодії монокомпозиційних форм із матеріально-просторовим середовищем, що розширює уявлення про потенціал декоративного текстилю, стінопису й інсталяції в опорядженні інтер’єру. Заакцентовано на авторських розробках як унікальній нагоді формування креативного, індивідуального дизайнерського стилю. Практична значущість. Практична значущість дослідження полягає в можливості застосування теоретичних положень та висновків у діяльності дизайнерів інтер’єру, художників-декораторів, архітекторів і кураторів артпроєктів. Запропоновані аналітичні підходи до монокомпозиції як засобу організації візуального середовища можуть бути використані в розробленні артоб’єктів для оздоблення сучасних громадських просторів. Результати дослідження можуть слугувати методичною основою в освітньому процесі під час викладання навчальних дисциплін для ОПП спеціальності В2 Дизайн.

Посилання

Васкяліте В. Синтез мистецтв у дизайні. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. № 70. Т. 1. С. 78–82. URL: http://www.aphnjournal. in.ua/archive/70_2023/ part_1/11.pdf.

Гардабхадзе І. Сучасний дизайн. Синтез мистецтв, технологій, етнокультури та екології. Питання культурології. 2019. № 35. С. 21–33. URL: http://issues-culture-knukim.pp.ua/article/view/188781.

Гнатюк Л. Засади формотворення сакрального простору. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : колективна монографія. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2021. С. 306–327.

Легенький Ю. Соціальний дизайн: образ і документ e часові і просторі культури : монографія. Київ ; Переяслав ; Ніжин : видавець М.М. Лисенко, 2023. 383 с.

Мудрак М. «Нова генерація» і модернізм в Україні : монографія. Київ : Родовід, 2018. 352 с.

Одрехівський Р. Синтез мистецтв у дизайні просторово-предметного середовища міста. Синтез мистецтв у сучасних соціокультурних процесах : матеріали Міжнародної наукової конференції. Київ, 2020. С. 41–43.

Пилипчук О. Визначення сучасних тенденцій упровадження артоб’єктів в інтер’єрний простір. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтво». 2024. № 51. С. 142–151. DOI: 10.31866/2410-1176.51.2024.318369.

Пилипчук О., Кащенко О., Полубок А. Роль предметів мистецтва у формуванні характерних рис інтер’єру. Деміург: Ідеї, технології, перспективи дизайну. 2024. № 7 (1). С. 138–150. DOI: 10.31866/2617-7951.7.1.2024.300933.

Пилипчук О. Дослідження артоб’єктів в аспектах інноваційно-технологічної інтеграції в сучасний інтер’єрний простір. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». 2025. № 52. С. 197–206. DOI: 10.31866/2410-1176.52.2025.334145.

Подлевський С., Куровська Д., Бернат Л., Пономаревська О. Features of minimalism in contemporary Ukrainian design. Актуальні проблеми сучасного дизайну : VІ Конференція. Київ, 2024. Т. 2. С. 349–352. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/28465.

Чернявський В. Синтез мистецтв і дизайн міського середовища. Містобудування та територіальне планування. 2011. Вип. 39. С. 436–442. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/MTP_2011_39_66.

Швець О., Коломієць Д., Бабчук Ю. Синтез мистецтва і дизайну інтер’єрів. Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання. 2024. № 4. С. 8–16. DOI: 10.31652/3041-1017-2024(4)-01.

Швець О., Коломієць Д., Бабчук Ю. Сучасна мозаїка в інтер’єрах як вид цифрового мистецтва. Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання. Вінниця : Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, 2025. № 1 (5). С. 18–26. DOI: 10.31652/3041-1017-2025(5-1)-02.

Dunstan B.J., Stonham M., Dincer D. Uncertain future dwelling: Emergent interiors of the metaverse. Interiority. 2024. № 7 (2). С. 151–173. DOI: 10.7454./in.v7i2.394.

Klein L. Monochrome aesthetics in contemporary interior sculpture. Journal of Interior Design. 2021. № 46 (3). P. 87–102.

Mono no aware: The art of one tone [Exhibition catalog]. MoMA, 2023.

Pahrulroji A., Soeteja Z.S. Types of projection mapping on art and design development. Arts and design education (ICADE 2022): Conference proceedings. Atlantis Press, 2023. P. 448–459. DOI: 10.2991/978-2-38476-100-5_59.

Simons C. The geometry of stillness: Monochrome objects in spatial design. Design and Culture. 2020. № 12 (4). P. 97–109.

Tada A. Minimalism revisited: A study on monocomposition in public art and design. Design Issues. 2023. № 39 (1). P. 28–43.

Wiesner F. Material silence: The power of monochrome in art installations. Art Forum International. 2022. March issue. P. 55–61.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Радомська, В. Р., Тирпич, А. Б., & Тирпич, М.-М. А. (2025). МОНОКОМПОЗИЦІЯ В КОНТЕКСТІ СТВОРЕННЯ АРТОБ’ЄКТІВ ДЛЯ ОПОРЯДЖЕННЯ ІНТЕР’ЄРУ. Теорія та практика дизайну, (37), 398–404. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.40

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО