MONO COMPOSITION IN THE CONTEXT OF CREATING ART OBJECTS FOR INTERIOR DECORATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.40Keywords:
spatial design, structure, interior element, monochromaticity, monocompositional techniqueAbstract
Purpose. The purpose of the article is to explore the concept of mono-composition as a means of artistic forming in interior design, to determine its aesthetic and functional capabilities, which can be used by a designer to identify and designate interior decoration. Methodology. The study uses the methods of visual and comparative analysis, iconographic and case study methods to determine the semantic context of art objects. Results. The results of the study show that in interior design, mono-compositional solutions contribute to the harmonisation of space, reduce visual tension, and enhance the emotional effect of the presence of an art object, especially when the latter combines utility, decorativeness, and conceptuality. It has been found that a monochrome mural, ceramic panel, stained-glass window, textile product in a public space can act as an interactive form of communication – visually invisible but conceptually expressive; identify and designate the typological and functional belonging of the space, in particular as an attractive, aesthetically and meaningfully decorative element of the decoration. Scientific novelty. The scientific novelty of the research lies in identifying the specifics of using monocomposition as a means of artistic form creation in interior art design. For the first time, the influence of monochrome solutions on the emotional perception of space in the context of the synthesis of decorative art and contemporary design practices has been analysed. An approach to interpreting monocomposition not only as an aesthetic category but also as a tool for creating expressive and symbolically charged art objects for public interiors is proposed. The patterns of interaction between monocompositional forms and the material and spatial environment are revealed, expanding the understanding of the potential of decorative textiles, murals and installations in interior design. The emphasis is on original designs as a unique opportunity to form a creative, individual design style. Practical relevance. The practical significance of the study lies in the possibility of applying theoretical provisions and conclusions in the activities of interior designers, decorative artists, architects, and art project curators. The proposed analytical approaches to monocomposition as a means of organising the visual environment can be used in the development of art objects for decorating modern public spaces. The results of the study can serve as a methodological basis in the educational process when teaching academic disciplines for the B2 Design speciality.
References
Васкяліте В. Синтез мистецтв у дизайні. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. № 70. Т. 1. С. 78–82. URL: http://www.aphnjournal. in.ua/archive/70_2023/ part_1/11.pdf.
Гардабхадзе І. Сучасний дизайн. Синтез мистецтв, технологій, етнокультури та екології. Питання культурології. 2019. № 35. С. 21–33. URL: http://issues-culture-knukim.pp.ua/article/view/188781.
Гнатюк Л. Засади формотворення сакрального простору. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : колективна монографія. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2021. С. 306–327.
Легенький Ю. Соціальний дизайн: образ і документ e часові і просторі культури : монографія. Київ ; Переяслав ; Ніжин : видавець М.М. Лисенко, 2023. 383 с.
Мудрак М. «Нова генерація» і модернізм в Україні : монографія. Київ : Родовід, 2018. 352 с.
Одрехівський Р. Синтез мистецтв у дизайні просторово-предметного середовища міста. Синтез мистецтв у сучасних соціокультурних процесах : матеріали Міжнародної наукової конференції. Київ, 2020. С. 41–43.
Пилипчук О. Визначення сучасних тенденцій упровадження артоб’єктів в інтер’єрний простір. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтво». 2024. № 51. С. 142–151. DOI: 10.31866/2410-1176.51.2024.318369.
Пилипчук О., Кащенко О., Полубок А. Роль предметів мистецтва у формуванні характерних рис інтер’єру. Деміург: Ідеї, технології, перспективи дизайну. 2024. № 7 (1). С. 138–150. DOI: 10.31866/2617-7951.7.1.2024.300933.
Пилипчук О. Дослідження артоб’єктів в аспектах інноваційно-технологічної інтеграції в сучасний інтер’єрний простір. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». 2025. № 52. С. 197–206. DOI: 10.31866/2410-1176.52.2025.334145.
Подлевський С., Куровська Д., Бернат Л., Пономаревська О. Features of minimalism in contemporary Ukrainian design. Актуальні проблеми сучасного дизайну : VІ Конференція. Київ, 2024. Т. 2. С. 349–352. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/28465.
Чернявський В. Синтез мистецтв і дизайн міського середовища. Містобудування та територіальне планування. 2011. Вип. 39. С. 436–442. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/MTP_2011_39_66.
Швець О., Коломієць Д., Бабчук Ю. Синтез мистецтва і дизайну інтер’єрів. Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання. 2024. № 4. С. 8–16. DOI: 10.31652/3041-1017-2024(4)-01.
Швець О., Коломієць Д., Бабчук Ю. Сучасна мозаїка в інтер’єрах як вид цифрового мистецтва. Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання. Вінниця : Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, 2025. № 1 (5). С. 18–26. DOI: 10.31652/3041-1017-2025(5-1)-02.
Dunstan B.J., Stonham M., Dincer D. Uncertain future dwelling: Emergent interiors of the metaverse. Interiority. 2024. № 7 (2). С. 151–173. DOI: 10.7454./in.v7i2.394.
Klein L. Monochrome aesthetics in contemporary interior sculpture. Journal of Interior Design. 2021. № 46 (3). P. 87–102.
Mono no aware: The art of one tone [Exhibition catalog]. MoMA, 2023.
Pahrulroji A., Soeteja Z.S. Types of projection mapping on art and design development. Arts and design education (ICADE 2022): Conference proceedings. Atlantis Press, 2023. P. 448–459. DOI: 10.2991/978-2-38476-100-5_59.
Simons C. The geometry of stillness: Monochrome objects in spatial design. Design and Culture. 2020. № 12 (4). P. 97–109.
Tada A. Minimalism revisited: A study on monocomposition in public art and design. Design Issues. 2023. № 39 (1). P. 28–43.
Wiesner F. Material silence: The power of monochrome in art installations. Art Forum International. 2022. March issue. P. 55–61.











