РОЗВИТОК ВІЗУАЛЬНО-ПРОСТОРОВОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ АРХІТЕКТОРІВ ТА ДИЗАЙНЕРІВ ІНТЕР’ЄРУ: ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ КОМП’ЮТЕРНОГО МОДЕЛЮВАННЯ В RHINO 3D
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.21Ключові слова:
візуально-просторове мислення, комп’ютерне моделювання, Rhino 3D, дизайн інтер’єру, предметно-просторове середовищеАнотація
Мета. Дослідження спрямоване на обґрунтування освітнього потенціалу комп’ютерного моделювання в середовищі “Rhinoceros 3D” (Rhino 3D) як інструменту для розвитку ключових компетентностей майбутніх дизайнерів інтер’єру, зокрема їхнього візуально-просторового мислення. Проаналізувати сприяння інтеграції різних підходів моделювання (NURBS, SubD, параметричне) синтезу художнього бачення та формуванню вмінь, необхідних для реалізації авторських проєктів від концепції до технічної документації та підготовки до виробництва. Методологія. Методологія дослідження базується на комплексному підході. Було проаналізовано наукові джерела, що висвітлюють вплив цифрових інструментів на дизайн-освіту. Проведено порівняльний аналіз можливостей Rhino 3D та інших програм (SketchUp, Archicad, Blender, 3ds Max), його переваги: точність, гнучкість формоутворення, інтегрованість різних методів моделювання та інструменти документування. Результати. Дослідження виявило значний вплив роботи в середовищі “Rhino 3D” на формування візуально-просторового мислення студентів, розвиток логічного, алгоритмічного та конструктивного мислення, сприяння синтезу знань за принципами STEAM. Моделювання та підготовка технічної документації із 3D-моделей поглиблює розуміння просторових відносин, сприяє оптимізації. Використання програми в різних навчальних дисциплінах та для вирішення комплексних завдань засвідчило підвищення точності побудови складних форм і здатності до усвідомленого використання цифрових інструментів. Наукова новизна. Наукова новизна полягає в комплексному обґрунтуванні Rhino 3D як педагогічного інструменту для цілеспрямованого розвитку візуально-просторового мислення в майбутніх дизайнерів інтер’єру з акцентом на мистецький підхід. Проаналізовано, як окремі інструменти та логіка інтерфейсу програми виступають каталізаторами розвитку аналітичного, просторового та техніко-художнього мислення. Розроблено й апробовано спеціальний розділ з вивчення Rhino 3D у навчальному посібнику [1]. Практична значущість. Запропоновано обґрунтовану методику запровадження Rhino 3D у навчальні програми для дизайнерів інтер’єру, спрямовану на розвиток критично важливих візуально-просторових навичок. Розроблено навчальний посібник, спрямований на формування в майбутніх дизайнерів практичних умінь, що визначають сучасного універсального та конкурентоспроможного фахівця, як-от: створення складних і органічних форм, підготовка технічної документації, генерація файлів для цифрового виробництва, ефективна 3D-візуалізація. Проведені дослідження та методика навчання [1] сприяють розвитку україномовного освітнього ресурсу в галузі комп’ютерного моделювання для дизайну.
Посилання
Садова В., Калініченко О. Комп’ютерне моделювання. Основи роботи в SketchUp, Rhinoceros, Twinmotion : навчальний посібник. Київ : КАІ, 2025. 140 с.
Agirbas A. A Teaching Methodology on the Combination of Architectural Tradition and Parametric Design: A Case Study with Birdhouses. International Journal of Islamic Architecture. 2022. Vol. 11. № 1. P. 149–168. DOI: 10.1386/ijia_00068_1.
Arnheim R. Visual Thinking. Berkeley : University of California Press, 1969. 345 p.
Davis D. Modelled on Software Engineering: Flexible Parametric Models in the Practice of Architecture : дис. ... докт. архіт. : 18.00.01. Melbourne : RMIT University, 2013. 210 p.
Firm Survey Report: Skills in Demand. American Institute of Architects (AIA). 2023. URL: https://www.aia.org/resources (дата звернення: 15.07.2025).
Hanna S. Parametric Tools in Creative Design Pedagogy. International Journal of Architectural Computing. 2017. Vol. 15. № 1. P. 6–19. DOI: 10.1177/1478077117694478.
Henriksen D. Creating STEAM with Design Thinking: Beyond STEM and Arts Integration. The STEAM Journal. 2017. Vol. 3. Iss. 1. Art. 11. DOI: 10.5642/steam.20170301.11.
Iwamoto L. Digital Fabrications: Architectural and Material Techniques. New York : Princeton Architectural Press, 2009. 192 p.
Jabi W. Parametric Design for Architecture. London : Laurence King Publishing, 2013. 208 p.
Kolarevic B. Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. New York : Taylor & Francis, 2003. 310 p.
Kvan T. Aspects of design pedagogy in the virtual studio. Design Studies. 2004. Vol. 25. № 3. P. 263–278.
Laseau P. Graphic Thinking for Architects and Designers. 3rd ed. Hoboken : Wiley, 2001. 256 p.
Oxman R. Parametric Design Thinking. Design Studies. 2017. Vol. 52. P. 1–18. DOI: 10.1016/j.destud.2017.05.001.
Architectural Geometry / H. Pottmann et al. Exton : Bentley Institute Press, 2007. 724 p.
3D in Education: Unlocking the Potential of Interactive Learning. RealityMax. 2023. URL: https://realitymax.com/guides/3d-in-education (дата звернення: 15.07.2025).
Rhino 3D: SubD Documentation. 2023. Robert McNeel & Associates. URL: https://www.rhino3d.com/features/subd/ (дата звернення: 15.07.2025).
Schön D.A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York : Basic Books, 1983. 384 p.
Sutherland I.E. Sketchpad: A Man-Machine Graphical Communication System : Technical Report. University of Cambridge Computer Laboratory, 2003. 149 p.
Tsakeni M. Exploring Design Principles for STEAM Learning Activities Development by Science and Technology Teachers. Educational Research for Social Change. 2024. Vol. 13. № 1. P. 85–106. DOI: 10.17159/2221-4070/2024/v13i1a6.
Woodbury R. Elements of Parametric Design. London : Routledge, 2010. 312 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










