НАНЬТУНСЬКА БЛАКИТНА БЯЗЬ: ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ ТА ПРИНЦИПИ ВИКОРИСТАННЯ В СУЧАСНОМУ ДИЗАЙНІ ОДЯГУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.50

Ключові слова:

дизайн одягу, проєктні засоби, наньтунська синя бязь, нематеріальна культурна спадщина, символічне значення, колорит, технології фарбування

Анотація

Мета статті: проаналізувати художні характеристики наньтунської ситцю в історичному контексті, а також виявити особливості її застосування в дизайні сучасного одягу. Методологія: у дослідженні було застосовано історично-хронологічний метод, методи систематизації та семантичного аналізу історичних зразків нань- тунської синьої бязі, методи образно-стилістичного та формального аналізу зразків костюма. Результати. Проаналізовано головні художні особливості синьої бязі в іс- торичному контексті: символічне значення зображень; колористика малюнків на полотні синьої бязі; особливості моделювання характеристик точкових і лінійних візерунків; характеристики тканини і виробництво синьої бязі; типи візерунків, серед яких виокремлюємо рослинні та квіткові, анімалістичні, геометричні, фі- гурні; композиції з персонажами. Проаналізовано можливості інноваційного застосування характерних елементів наньтунської синьої бязі в сучасному дизайні одягу. Серед інно- ваційних підходів – реконструкція оригінальної тканини синьої бязі із за- стосуванням сучасних текстильних технологій і процесів, що дає змогу зберегти оригінальні риси синьої бязі та надати їй нових текстур і власти- востей. Також можна використовувати інші тканини для відтворення де- яких характерних особливостей наньтунської синьої бязі, зокрема для імі- тації візерунків і текстури синьої бязі за допомогою друку, тиснення та інших процесів. Наукова новизна. Вперше у мистецтвознавчих дослідженнях проана- лізовано історичний феномен наньтунської синьої бязі як об’єкт нематері- альної культурної спадщини Китаю. На прикладі моделей колекції весна– літо 2023 дизайнерки Лін Ці, представленої в рамках Пекінського тижня моди, показано особливості застосування синьої бязі у дизайні сучасного одягу. Практична значущість обумовлена необхідністю зберігати унікальний стиль наньтунської синьої бязі та задовольняти потреби сучасного виробни- цтва одягу, підвищуючи ефективність виробництва та знизивши витрати.

Посилання

Chao Kang. The Introduction of Cotton into

China and Its Spread. URL: https://brill.com/display/

book/9781684172054/BP000003.xml. DOI: https://doi.

org/10.1163/9781684172054_003 2024

Hua Jueming. Protection, Inheritance, and

Revitalization of Traditional Crafts. URL: https://www.

researchgate.net/publication/366752395_Protection_

Inheritance_and_Revitalization_of_Traditional_Crafts.

DOI:10.1007/978-981-19-5379-8_15

Jia Mingxi. The innovative application of

traditional clothing elements in intelligent clothing design.

Management and Science, 2024. Vol.4 No. 1. pp. 8–12.

Kaiqiang Yan, Sheng Li. Research on

Digital Protection of Intangible Cultural Heritage

Based on Digital Implantation. URL: https://www.shsconferences.

org/articles/shsconf/pdf/2023/07/shsconf_

icpahd2023_01021.pdf

Nantong Blue Calico Museum. URL: http://

en.nantong.gov.cn/2018-07/17/c_369249.htm

Ou Bing-Ying, Ye Hong-Guang, Li Bin. Study

on the Origin of Nantong Blue Calico. URL: https://www.

researchgate.net/publication/315870915_Study_on_

the_Origin_of_Nantong_Blue_Calico

Rethink tradition. Rethink luxury. URL:

https://slowmaking.com/pages/our-story

Sun Ke-Ke, Huang Jing-Wan, Chen Ming-Yue.

Classification and recognition of the Nantong blue calico

pattern based on deep learning. URL: https://journals.

sagepub.com/doi/10.1177/15589250241270618?icid=i

nt.sj-full-text.similar-articles.3

Tian Bingqiang, Hu Shouzhong. The

Application of Creative Design in Apparel Industry. Art

and Design Review. URL: https://www.researchgate.net/

publication/315583130_The_Application_of_Creative_

Design_in_Apparel_Industry

Yin Chunzhi. An examination of the symbolic

significance and cultural inheritance of intangible

cultural heritage in china: a case study of Nantong

blue calico. Doctoral thesis, Nanyang Technological

University, Singapore, 2023. URL: https://hdl.handle.

net/10356/174503

吴灵姝,吴元新,倪沈键.南通蓝印花布印染技

艺. 化学工业出版社. 中国: 加利福尼亚大学出版社,2017

年。220 页。

南通蓝印花布印染技艺. 存取方式. 存取方式:

https://baike.baidu.com/item/%E5%8D%97%E9%80%

A%E8%93%9D%E5%8D%B0%E8%8A%B1%E5%B8%

%E5%8D%B0%E6%9F%93%E6%8A%80%E8%89%

BA/1818519

她让东阳蓝印花布« 回家» , 东阳籍设计师林栖

与蓝印花布的故事. 存取方式:http://www.ctdsb.net/

c1677_202209/1504953.html

南通通州非遗传承: 以古人之规矩, 开自

己之生面. 存取方式:http://www.tongzhou.gov.cn/

tzqrmzf/dfwh/content/a641d139-53cb-416f-aa3eb3792ee94ec6.

htm

“技艺·记忆——南通蓝印花布展”在上海开

展. 存取方式:https://research.dhu.edu.cn/2024/1214/

c2497a354626/page.htm

走近江苏印染技艺:靛青蓝印 永不褪色的节

律之美. 存取方式:https://www.ihchina.cn/project_

details/22910

张丽琴. 南通蓝印花布服装设计中的应用分析. 存

取方式:http://www.yidu.edu.cn/detail/article/59c9cf20e

de4780ee3cf4f6c.html?q=C/N.

李奕. 南通蓝印花布在成衣设计中的应用研究.

DOI: 10.3969/j.issn.2095-0101.2021.02.020. 存取方

式:https://d.wanfangdata.com.cn/periodical/ChpNaW5l

clBlcmlvZGljYWxDSEkyMDIyMTAyNhIPZ3hmemtqMjAyMT

AyMDIwGgg2ZWNnM2NkdA%3D%3D .

奚燕锋. 现代服装设计中南通蓝印花布元

素应用实例分析. 存取方式: https://www.doc88.

com/p-55959571791127.html.

奚燕锋. 南通蓝印花布服装设计传承、创新思路.

存取方式:https://xueshu.baidu.com/usercenter/paper/

show?paperid=4ddba4b29fef882f2b56d9f40709641f&sit

e=xueshu_se .

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-04

Як цитувати

Чень, Ш., & Кротова, Т. (2025). НАНЬТУНСЬКА БЛАКИТНА БЯЗЬ: ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ ТА ПРИНЦИПИ ВИКОРИСТАННЯ В СУЧАСНОМУ ДИЗАЙНІ ОДЯГУ. Теорія та практика дизайну, (35), 476–485. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.50

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО