СОЦІОКУЛЬТУРНЕ І ЗАКОНОДАВЧЕ СТРАТЕГУВАННЯ ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ: МІЖНАРОДНИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ ФОКУС

Автор(и)

  • Наталя Сергіївна Удріс-Бородавко Київський національний університет культури і мистецтва https://orcid.org/0000-0003-1831-5476

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.44

Ключові слова:

графічний дизайн, стратегування, законодавство, професійна асоціація, системний аналіз, система, декларація, авторське право, інтелектуальна власність, стандартизація проєктних розробок, екологічність матеріалів та виробництва, Цілі сталого розвитку

Анотація

Мета статті полягає у з’ясуванні принципів та векторів стратегування графічного дизайну, вивченні базового міжнародного підґрунтя, яке за умовчанням стає фундаментом для українських програм за умов включеності в глобальний простір, з’ясування досягнень у стратегуванні графічного дизайну в Україні наприкінці першої чверті ХХІ ст. Методологія. У дослідженні застосовано системний метод і метод аналізу. Результати. В результаті дослідження з’ясовано, що соціокультурне та законодавче стратегування графічного дизайну є фундаментальним компонентом його розвитку в Україні. В міжнародній практиці місія та системність функціонування графічного дизайну, стратегія його розвитку як складника суспільства та актуальна термінологія розкривається низкою програмних документів, наведених та проаналізованих у статті. Вони представляють узгоджене розуміння графічного дизайну більшістю лідерів галузі та позиціонують його як професію, що зосереджена на дотриманні етики, моралі, інклюзивності та відповідальності дизайнерів перед людством. Показано, що український дизайн, включений у глобальний простір, загалом керується цими документами, хоча потребує затвердження широкою коаліцією професіоналів дизайн-системи національної програми з урахуванням локальних особливостей. Реалізацією стратегій є введення в Україні законів і законодавчих актів щодо авторського права та інтелектуальної власності, стандартизації виробничої діяльності, матеріалів, позначень, умов робочого процесу; пріоритетність екологічного дизайну підкріплюється законодавчими положеннями щодо досягнення Цілей сталого розвитку. Наукова новизна. У статті актуалізовано питання необхідності стратегування графічного дизайну як провідної галузі дизайну в Україні на сучасному етапі його розвитку в країні; системно висвітлено міжнародний документально-програмний базис для стратегування графічного дизайну, а також зафіксовано реальні кроки, які демонструють реалізацію програмних розробок на законодавчому рівні в Україні. Практична значущість. Концентрація в одній публікації більшості документів, корисних як ідейне підґрунтя для стратегування українського графічного дизайну, спонукає до ефективного формування пропозицій з боку зацікавлених стейкхолдерів; наведений огляд демонструє потужність і динаміку інституалізації графічного дизайну в Україні.

Посилання

Про авторське право та суміжні права : Закон України від 10.10.2024 № 2811-ІХ станом на 15.11.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text.

Про схвалення Довгострокової стратегії розвитку української культури – стратегії реформ : Розпорядження від 1.02.2016 № 119-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/248862610.

Вишневський О. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання : монографія. Київ : НАН України, Ін-т економіки пром-сті, 2018. 156 с.

Даниленко В. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури ХХ століття (національний та глобальний аспекти) : дис. ... д-ра мистецтвознавства : 05.01.03. Львів. нац. акад. мистецтв. Львів, 2006. 401 с.

Дизайнерська діяльність: стан і перспективи. Інформаційно-методичне видання / В.О. Свірко та ін. Київ : УкрНДІ ДЕ, 2014. 171 с.

Ємець О. Істотні питання індустрії дизайну: дослідження проєкту RES-POL. 2024. URL: https://info.ppv.net.ua/res-pol-issues-of-design/.

Завдання та індикатори досягнення Цілей сталого розвитку в Україні на період до 2030 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/ind.80/bookmtd-goalsalbum110pagesok-3.pdf.

Загальне законодавство України у сфері інтелектуальної власності. URL: https://iii.ua/uk/normativno-pravova-baza.

Косюк В. Дизайн-освіта в Україні: історичні витоки, сучасний стан та перспективи розвитку. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 214, с. 196–202. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-196-202.

Міголь С., Міголь В., Міголь Г. Стратегія розвитку дизайн-освіти в повоєнній Україні: трансдисциплінарний підхід. SA. 2023. Вип. 5, № 2. С. 119–129. https://doi.org/10.23939/sa2023.02.119.

Проєктування упаковки, придатної для рециклінгу. URL: https://drive.google.com/file/d/1Eom7gCNVrbDG--HAqUoCH4Lw4xlWSaLC/view.

Сііл Р. Основні теми сучасних культурних стратегій. URL: https://www.culturepartnership.eu/ua/publishing/cultural-strategy/lecture-11-3.

Стан розвитку дизайну в Україні. URL: https://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Ukrainian_Design_Monitoring_PPV_2019_UA.pdf.

Стандарт вищої освіти України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/022-dizaynmagistr.pdf.

Стандарти в дизайні. Уривок із книги «Основи. Графічний дизайн 01: Підхід і мова». URL: https://www.arthuss.com.ua/books-blog/190423.

Стандартизація в дизайнерській діяльності : навчальний посібник / В.О. Свірко та ін. ; За заг. ред. В.О. Свірка. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 232 с.

УЗГОДА: зразки стандартних договорів для дизайнерів і ілюстраторів. URL: https://www.design4ukraine.com/projects.

Цілі сталого розвитку та Україна. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitkuta-ukrayina.

AIGA Standards of Professional Practice. URL: https://www.aiga.org/resources/aiga-standards-ofprofessional-practice.

Design for Ukraine. URL: https://p r o j e c t s 2 0 1 4 - 2 0 2 0 . i n t e r r e g e u r o p e . e u /design4innovation/news/news-article/5726/design-forukraine/.

Design protection. 2023. URL: https://europa.eu/youreurope/business/running-business/intellectual-property/design-protection/index_en.htm.

Dias D. Icograda: The International Council of Graphic Design Associations 1963–2013. Design Issues. 2024. 40(2). С. 28–41. URL: https://direct.mit.edu/desi/article-abstract/40/2/28/120421/Icograda-The-International-Council-of-Graphic?redirectedFrom=PDF.

ICOGRADA: professional code of conduct for designers. URL: http://dash.ico-d.org/files/resources/code/ICO_Professional_Code_of_Conduct.pdf.

Manifest BEDA. URL: https://beda.org/wp-content/uploads/2022/10/bedamanifesto-de2021-web-0.pdf.

Montreal Design Declaration. URL: https://www.theicod.org/storage/app/media/01_The%20Council/06_Montreal%20Design%20Declaration/Montreal_Design_Declaration_2017_WEB.pdf.

SEGD 2022 Strategic Plan. URL: https://cdn.segd.org/wp-content/uploads/2023/08/2022-12-12_SEGD-Strategic-Plan.pdf.

Sweetenham E. Intellectual Property Law for Graphic Designers: Safeguarding Your Creative Vision and Brand Identity. URL: https://lawdit.co.uk/readingroom/graphic-designers-intellectual-property-law.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-04

Як цитувати

Удріс-Бородавко, Н. С. (2025). СОЦІОКУЛЬТУРНЕ І ЗАКОНОДАВЧЕ СТРАТЕГУВАННЯ ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ: МІЖНАРОДНИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ ФОКУС. Теорія та практика дизайну, (35), 413–420. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.44

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО