SOCIO-CULTURAL AND LEGISLATIVE STRATEGIZING OF GRAPHIC DESIGN: INTERNATIONAL AND UKRAINIAN FOCUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.44

Keywords:

graphic design, strategy, legislation, professional association, system analysis, system, declaration, copyright, intellectual property, standardization of design developments, environmental friendliness of materials and production, Sustainable Development Goals

Abstract

The purpose of the article is to clarify the principles and vectors of graphic design strategy, to study the basic international framework that by default becomes the foundation for Ukrainian programs in terms of inclusion in the global space, to find out the achievements in graphic design strategy in Ukraine at the end of the first quarter of the XXI century. Methodology. The study uses the systematic method and the method of analysis. Results. The study found that the socio-cultural and legislative strategizing of graphic design is a fundamental component of its development in Ukraine. In international practice, the mission and systematic functioning of graphic design, the strategy of its development as a component of society and the current terminology are revealed by a series of program documents cited and analyzed in the article. They represent a coherent understanding of graphic design by most industry leaders and position it as a profession that focuses on ethics, morality, inclusiveness, and designers’ responsibility to humanity. It is shown that Ukrainian design, included in the global space, is generally guided by these documents, although it requires the approval of a national program by a broad coalition of design professionals, taking into account local features. Scientific novelty. The article actualizes the issue of the need to strategize graphic design as a leading design industry in Ukraine at the present stage of its development in Ukraine; systematically highlights the international documentary and programmatic framework for graphic design strategy, as well as records real steps that demonstrate the implementation of programmatic developments at the legislative level in Ukraine. Practical relevance. The concentration of most of the documents useful as an ideological basis for strategizing Ukrainian graphic design in one publication encourages the effective formation of proposals from stakeholders; the review demonstrates the power and dynamics of the institutionalization of graphic design in Ukraine.

References

Про авторське право та суміжні права : Закон України від 10.10.2024 № 2811-ІХ станом на 15.11.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text.

Про схвалення Довгострокової стратегії розвитку української культури – стратегії реформ : Розпорядження від 1.02.2016 № 119-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/248862610.

Вишневський О. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання : монографія. Київ : НАН України, Ін-т економіки пром-сті, 2018. 156 с.

Даниленко В. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури ХХ століття (національний та глобальний аспекти) : дис. ... д-ра мистецтвознавства : 05.01.03. Львів. нац. акад. мистецтв. Львів, 2006. 401 с.

Дизайнерська діяльність: стан і перспективи. Інформаційно-методичне видання / В.О. Свірко та ін. Київ : УкрНДІ ДЕ, 2014. 171 с.

Ємець О. Істотні питання індустрії дизайну: дослідження проєкту RES-POL. 2024. URL: https://info.ppv.net.ua/res-pol-issues-of-design/.

Завдання та індикатори досягнення Цілей сталого розвитку в Україні на період до 2030 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/ind.80/bookmtd-goalsalbum110pagesok-3.pdf.

Загальне законодавство України у сфері інтелектуальної власності. URL: https://iii.ua/uk/normativno-pravova-baza.

Косюк В. Дизайн-освіта в Україні: історичні витоки, сучасний стан та перспективи розвитку. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 214, с. 196–202. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-196-202.

Міголь С., Міголь В., Міголь Г. Стратегія розвитку дизайн-освіти в повоєнній Україні: трансдисциплінарний підхід. SA. 2023. Вип. 5, № 2. С. 119–129. https://doi.org/10.23939/sa2023.02.119.

Проєктування упаковки, придатної для рециклінгу. URL: https://drive.google.com/file/d/1Eom7gCNVrbDG--HAqUoCH4Lw4xlWSaLC/view.

Сііл Р. Основні теми сучасних культурних стратегій. URL: https://www.culturepartnership.eu/ua/publishing/cultural-strategy/lecture-11-3.

Стан розвитку дизайну в Україні. URL: https://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Ukrainian_Design_Monitoring_PPV_2019_UA.pdf.

Стандарт вищої освіти України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/022-dizaynmagistr.pdf.

Стандарти в дизайні. Уривок із книги «Основи. Графічний дизайн 01: Підхід і мова». URL: https://www.arthuss.com.ua/books-blog/190423.

Стандартизація в дизайнерській діяльності : навчальний посібник / В.О. Свірко та ін. ; За заг. ред. В.О. Свірка. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 232 с.

УЗГОДА: зразки стандартних договорів для дизайнерів і ілюстраторів. URL: https://www.design4ukraine.com/projects.

Цілі сталого розвитку та Україна. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitkuta-ukrayina.

AIGA Standards of Professional Practice. URL: https://www.aiga.org/resources/aiga-standards-ofprofessional-practice.

Design for Ukraine. URL: https://p r o j e c t s 2 0 1 4 - 2 0 2 0 . i n t e r r e g e u r o p e . e u /design4innovation/news/news-article/5726/design-forukraine/.

Design protection. 2023. URL: https://europa.eu/youreurope/business/running-business/intellectual-property/design-protection/index_en.htm.

Dias D. Icograda: The International Council of Graphic Design Associations 1963–2013. Design Issues. 2024. 40(2). С. 28–41. URL: https://direct.mit.edu/desi/article-abstract/40/2/28/120421/Icograda-The-International-Council-of-Graphic?redirectedFrom=PDF.

ICOGRADA: professional code of conduct for designers. URL: http://dash.ico-d.org/files/resources/code/ICO_Professional_Code_of_Conduct.pdf.

Manifest BEDA. URL: https://beda.org/wp-content/uploads/2022/10/bedamanifesto-de2021-web-0.pdf.

Montreal Design Declaration. URL: https://www.theicod.org/storage/app/media/01_The%20Council/06_Montreal%20Design%20Declaration/Montreal_Design_Declaration_2017_WEB.pdf.

SEGD 2022 Strategic Plan. URL: https://cdn.segd.org/wp-content/uploads/2023/08/2022-12-12_SEGD-Strategic-Plan.pdf.

Sweetenham E. Intellectual Property Law for Graphic Designers: Safeguarding Your Creative Vision and Brand Identity. URL: https://lawdit.co.uk/readingroom/graphic-designers-intellectual-property-law.

Published

2025-06-04

How to Cite

Udris-Borodavko, N. (2025). SOCIO-CULTURAL AND LEGISLATIVE STRATEGIZING OF GRAPHIC DESIGN: INTERNATIONAL AND UKRAINIAN FOCUS. Theory and Practice of Design, (35), 413–420. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.44

Issue

Section

CULTURE AND ART