ГРАФІЧНІ РЕДАКТОРИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ДИЗАЙНЕРА

Автор(и)

  • Світлана Вікторівна Стрельцова Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0003-4612-911X
  • Лілія Сергіївна Журавель-Змєєва Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0001-5242-3599

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.42

Ключові слова:

графічні редактори, формування компетентностей, професійна освіта, творчий задум, сучасні тенденції, дизайн

Анотація

У статті досліджуються засоби формування професійних компетентностей дизайнера за допомогою графічних редакторів. В умовах стрімкої диджиталізації, яка трансформує освіту, опанування інноваційних технологій стає ключовою навичкою для фахівців у сфері дизайну. Упровадження цифрових інструментів в освітній процес стає необхідністю, проте ставить перед дизайн-освітою нові виклики, що вимагають постійного оновлення та готовності до змін. Успіх сучасної дизайн-освіти залежить від здатності розвивати в майбутніх фахівців творче мислення, навички майстерного володіння цифровими інструментами та готовності постійно вчитися. Стаття спрямована на визначення основних завдань, що стоять перед освітою для успішної підготовки фахівців у сфері дизайн. Мета полягає у визначенні основних завдань освітнього процесу в підготовці компетентного дизайнера, а також оцінці впливу графічних редакторів на реалізацію творчих задумів, розвиток мислення та розуміння сучасних тенденцій. Методологія дослідження ґрунтується на емпіричному та порівняльному методі з метою вивчення, узагальнення й пізнання педагогічного досвіду викладання спеціальних дисциплін та встановлення єдності різних підходів у формуванні спеціальних компетентностей. Результати. На основі наведених у статті навичок та вмінь, які формуються під час навчального процесу, а саме: поєднання технічних навичок з творчими здібностями, комунікаційних здібностей з готовністю до навчання, визначено роль графічних редакторів у формуванні професійних компетентностей дизайнера. Подані приклади основних програм для роботи графічного дизайнера забезпечують широкий спектр можливостей для творчої реалізації та виконання різноманітних дизайн-проєктів. Тож володіння певною низкою графічних редакторів, які зазначені в стандарті галузі та мають спеціальне призначення для професійної діяльності, мають обов’язково вивчати в закладах вищої освіти на творчих спеціальностях. Наукова новизна полягає в комплексному підході до визначення критеріїв успішної дизайн-освіти, де креативність, цифрова майстерність, володіння графічними редакторами та здатність до самонавчання розглядають не як окремі навички, а як взаємопов’язані компоненти. У статті пропонується новий погляд на структуру освітнього процесу, де всі компоненти інтегровані в етапи навчання. Також проаналізовано сучасні виклики перед дизайн-освітою та запропоновано шляхи їх комплексної реалізації. Практична значущість. Дослідження дасть змогу встановити взаємозв’язок підходів та методів, які застосовують для формування спеціальних компетентностей у дизайн-освіті, а також продемонструє необхідність володіння цифровими інструментами та графічними редакторами для досягнення успішного результату.

Посилання

Бакум З., Саприкіна Л. Професійна компетентність і професійна компетенція в контексті підготовки майбутніх дизайнерів. Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. праць. Кривий Ріг. 2011. Вип. 33. С. 15–21.

Борисенко Д. В. Методика використання комп’ютерного 3d проектування у навчанні майбутніх фахівців з дизайну : дис…канд. пед. наук, 13.00.10., Київ, 2018. 513 с.

Борисова С. Концепція підготовки майбутніх графічних дизайнерів до проєктування об’єктів дизайну засобами цифрових технологій. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2024. № 4, 135–144. DOI https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-4-135-144

Брянцев О. Сутність і структура професійної компетентності майбутніх дизайнерів з паперової інженерії. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 74, том 1. С. 339–344. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-1-50

Габрель Т. М. Методи активізації творчості дизайнера засобами комп’ютерних технології : дис…канд. мист., 17.00.07., Львів, 2018. 220 с.

Дещиця Ю. Вимоги до розроблення навчальних матеріалів для використання засобів комп’ютерного проектування майбутніми графічними дизайнерами. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 22 квітня 2021 року. В 2-х т. Т. 2. Київ : КНУТД, 2021. С. 328–330.

Луп’як Д. М., Луп’як Д. Д. Застосування сучасних комп’ютерних технологій у підготовці майбутніх фахівців графічного дизайну. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2021. Вип. 47. С. 209–218.

Макар З. Ю., Кравець М. З. Вивчення комп’ютерних технологій як чинник підвищення кваліфікації дизайнера. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. Вип. 23.18. С. 332–335

Марченко А. А. Особливості підготовки майбутніх дизайнерів до застосування пакетів прикладних програм у проектній діяльності. Молодий вчений. 2019. Вип. 2 (66). С. 30–33. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-2-66-8

Мешко А. М. Формування готовності майбутніх дизайнерів до застосування проєктних технологій у професійній діяльності : дис…ступ. докт. філ., 015 Проф. освіта, Київ. 2024. 225 с.

Олійник В., Болтенков А. Шляхи підвищення ефективності засвоєння функціоналу графічних редакторів (на матеріалах навчального практикуму з дисципліни «Комп’ютерні технології в дизайні»). Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2021. Т. 4(2), С. 276–290. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246853

Оршанський Л. Сучасні вимоги й особливості професійної підготовки майбутніх дизайнерів у закладах вищої освіти. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2020. Вип. (15). С. 43-56. DOI https://doi.org/10.37041/2410-4434-2020-15-3

Пасько О., Кирієнко М. Використання сучасних мультимедійних технологіїй у підготовці майбутніх фахівців з дизайну. Збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Франка. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. № 74, том 2. С. 352–356.

Петрова І.В. Сучасні наукові підходи до професійної підготовки майбутніх графічних дизайнерів. Перспективи та інновації науки. 2024. № 2(36). С. 394–405. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-2(36)-394-405

Саприкіна Л. Формування професійної компетентності майбутніх дизайнерів з використанням інноваційних технологій. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2019. Вип. 2(2). С. 229–236. DOI https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2.2019.189732

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 022 «Дизайн» для другого (магістерського) рівня вищої освіти: затв. Наказом Міністерства освіти і науки України від 21 грудня 2018 р. № 1433

Чирчик С. В. Теоретичні і методичні основи формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів з дизайну інтер’єру : дис…докт. пед. наук, 13.00.04., Житомир, 2017. 774 с.

Чирчик С. В. Поняття «компетенція», «компетентність», «професійна компетентність» в науці як ціннісні орієнтири дизайн-освіти. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. 2010. Випуск 54. С. 82–85.

Шостачук Т. В., Піддубна О. М., Максимчук А. П., Погосьян Д. Р. Сучасний графічний дизайн як специфічна творчість особистості. Вісник науки та освіти. 2024. № 5(23). С. 1827–1839

Шпетний О. Методи формування художньо-проєктної компетентності майбутніх дизайнерів-графіків. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 77. Том 3. С. 303–308. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/77-3-41

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-04

Як цитувати

Стрельцова, С. В., & Журавель-Змєєва, Л. С. (2025). ГРАФІЧНІ РЕДАКТОРИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ДИЗАЙНЕРА. Теорія та практика дизайну, (35), 396–404. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.42

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО