GRAPHIC EDITORS AS A MEANS OF FORMING PROFESSIONAL COMPETENCES OF A DESIGNER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.42

Keywords:

graphic editors, formation of competences, professional education, creative idea, modern trends, design

Abstract

The article explores the means of forming professional competences of a designer using graphic editors. In the context of rapid digitalisation, which is transforming education, mastering innovative technologies is becoming a key skill for design professionals. The introduction of digital tools in the educational process is becoming a necessity, but it poses new challenges for design education that require constant updating and readiness for change. The success of modern design education depends on the ability to develop creative thinking in future professionals, skills of mastery of digital tools and willingness to learn. The article aims to identify the main challenges facing education for the successful training of design professionals. Purpose. The goal is to identify the main tasks of the educational process in training a competent designer, as well as to assess the impact of graphic editors on the implementation of creative ideas, development of thinking and understanding of current trends. The research methodology is based on empirical and comparative methods to study, summarise and learn from the pedagogical experience of teaching specialised disciplines and establish the unity of different approaches to the formation of specialised competences. Results. On the basis of the skills and abilities that are formed during the educational process, namely: a combination of technical skills with creative abilities, communication skills with readiness to learn, the role of graphic editors in the formation of professional competencies of a designer is determined. The presented examples of the main programmes for the work of a graphic designer provide a wide range of opportunities for creative implementation and execution of various design projects. Therefore, mastery of a certain number of graphic editors, which are specified in the industry standard and have a special purpose for professional activity, should be mandatory in higher education institutions in creative specialities. The scientific novelty lies in an integrated approach to defining the criteria for successful design education, where creativity, digital skills, knowledge of graphic editors and the ability to self-learn are considered not as separate skills but as interrelated components. The article offers a new perspective on the structure of the educational process, where all components are integrated into the stages of learning. The article also analyses the current challenges facing design education and suggests ways to implement them comprehensively Practical relevance. This study will establish the relationship between the approaches and methods used to form special competencies in design education. It will also demonstrate the need to master digital tools and graphic editors to achieve a successful result.

References

Бакум З., Саприкіна Л. Професійна компетентність і професійна компетенція в контексті підготовки майбутніх дизайнерів. Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. праць. Кривий Ріг. 2011. Вип. 33. С. 15–21.

Борисенко Д. В. Методика використання комп’ютерного 3d проектування у навчанні майбутніх фахівців з дизайну : дис…канд. пед. наук, 13.00.10., Київ, 2018. 513 с.

Борисова С. Концепція підготовки майбутніх графічних дизайнерів до проєктування об’єктів дизайну засобами цифрових технологій. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2024. № 4, 135–144. DOI https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-4-135-144

Брянцев О. Сутність і структура професійної компетентності майбутніх дизайнерів з паперової інженерії. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 74, том 1. С. 339–344. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-1-50

Габрель Т. М. Методи активізації творчості дизайнера засобами комп’ютерних технології : дис…канд. мист., 17.00.07., Львів, 2018. 220 с.

Дещиця Ю. Вимоги до розроблення навчальних матеріалів для використання засобів комп’ютерного проектування майбутніми графічними дизайнерами. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 22 квітня 2021 року. В 2-х т. Т. 2. Київ : КНУТД, 2021. С. 328–330.

Луп’як Д. М., Луп’як Д. Д. Застосування сучасних комп’ютерних технологій у підготовці майбутніх фахівців графічного дизайну. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2021. Вип. 47. С. 209–218.

Макар З. Ю., Кравець М. З. Вивчення комп’ютерних технологій як чинник підвищення кваліфікації дизайнера. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. Вип. 23.18. С. 332–335

Марченко А. А. Особливості підготовки майбутніх дизайнерів до застосування пакетів прикладних програм у проектній діяльності. Молодий вчений. 2019. Вип. 2 (66). С. 30–33. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-2-66-8

Мешко А. М. Формування готовності майбутніх дизайнерів до застосування проєктних технологій у професійній діяльності : дис…ступ. докт. філ., 015 Проф. освіта, Київ. 2024. 225 с.

Олійник В., Болтенков А. Шляхи підвищення ефективності засвоєння функціоналу графічних редакторів (на матеріалах навчального практикуму з дисципліни «Комп’ютерні технології в дизайні»). Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2021. Т. 4(2), С. 276–290. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246853

Оршанський Л. Сучасні вимоги й особливості професійної підготовки майбутніх дизайнерів у закладах вищої освіти. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2020. Вип. (15). С. 43-56. DOI https://doi.org/10.37041/2410-4434-2020-15-3

Пасько О., Кирієнко М. Використання сучасних мультимедійних технологіїй у підготовці майбутніх фахівців з дизайну. Збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Франка. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. № 74, том 2. С. 352–356.

Петрова І.В. Сучасні наукові підходи до професійної підготовки майбутніх графічних дизайнерів. Перспективи та інновації науки. 2024. № 2(36). С. 394–405. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-2(36)-394-405

Саприкіна Л. Формування професійної компетентності майбутніх дизайнерів з використанням інноваційних технологій. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2019. Вип. 2(2). С. 229–236. DOI https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2.2019.189732

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 022 «Дизайн» для другого (магістерського) рівня вищої освіти: затв. Наказом Міністерства освіти і науки України від 21 грудня 2018 р. № 1433

Чирчик С. В. Теоретичні і методичні основи формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів з дизайну інтер’єру : дис…докт. пед. наук, 13.00.04., Житомир, 2017. 774 с.

Чирчик С. В. Поняття «компетенція», «компетентність», «професійна компетентність» в науці як ціннісні орієнтири дизайн-освіти. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. 2010. Випуск 54. С. 82–85.

Шостачук Т. В., Піддубна О. М., Максимчук А. П., Погосьян Д. Р. Сучасний графічний дизайн як специфічна творчість особистості. Вісник науки та освіти. 2024. № 5(23). С. 1827–1839

Шпетний О. Методи формування художньо-проєктної компетентності майбутніх дизайнерів-графіків. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 77. Том 3. С. 303–308. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/77-3-41

Published

2025-06-04

How to Cite

Streltsova, S., & Zhuravel-Zmieieva, L. (2025). GRAPHIC EDITORS AS A MEANS OF FORMING PROFESSIONAL COMPETENCES OF A DESIGNER. Theory and Practice of Design, (35), 396–404. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.42

Issue

Section

CULTURE AND ART