ОСОБЛИВОСТІ ДИЗАЙНУ ІНТЕР’ЄРУ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВИХ ЛАБОРАТОРІЙ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Данило Юрійович Косенко Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0002-1668-6911
  • Людмила Михайлівна Ганущак-Єфіменко Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0002-4458-2984
  • Калина Лівіанівна Пашкевич Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0001-6760-3728
  • Наталія Владиславівна Чупріна Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0001-7017-6456

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.28

Ключові слова:

дизайн інтер’єру, дизайн середовища, освітній простір, заклади вищої освіти, навчально-наукові лабораторії, функціонально-планувальна організація інтер’єру, образно-художнє рішення інтер’єру

Анотація

Мета. Метою роботи є виявлення функціонально-планувальних і художньо-образних особливостей дизайну інтер’єру приміщень навчально-наукових лабораторій закладів вищої освіти. Методологія. У роботі використано методи синтезу й узагальнення на основі аналізу наукової, нормативної та методичної літератури, а також світового досвіду дизайн-проєктування навчально-наукових лабораторій закладів вищої освіти. Результати. Навчально-наукові лабораторії є відносно новим типом приміщень закладу вищої освіти, що активно розвиваються як у світі, так і в Україні. Теоретичні засади дизайн-проєктування інтер’єрів таких приміщень ще не сформовані. Світова практика проєктування навчально-наукових лабораторій орієнтується на сучасні вимоги до оновлення освітнього простору на засадах гнучкості, багатофункціональності, стимулювання творчості та партнерської взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Це виражається в таких особливостях дизайну інтер’єру, як гнучка планувальна та функціональна організація, відкритість, поліфункціональність, трансформативність тощо. У лабораторіях зберігається розподіл на дослідно-експериментальні та навчально-аналітичні приміщення, де останні набувають нової якості, включають як кабінети й аудиторії, що можуть бути гнучко видозмінені, так і неформальні та публічні простори. Наукова новизна. Уперше виявлено й узагальнено особливості дизайну інтер’єру навчально-наукових лабораторій закладів вищої освіти, зокрема вказано на розвиток зони навчально-аналітичної роботи як гнучкого багатофункціонального простору, що включає також неформальну та публічну складові частини. Практична значущість. Результати роботи можуть бути безпосередньо використані в дизайн-проєктуванні навчально-наукових лабораторій, у підготовці дизайнерів середовища, а також як основа для подальших досліджень.

Посилання

ДБН В.2.2-3:2018. Будинки і споруди. Заклади освіти. Київ : Мінрегіон України, 2022. 60 с.

Ковальська Г.Л. Архітектурне проектування навчальних закладів : навчальний посібник. Київ : Основа, 2010. 152 c.

Косенко Д.Ю. Дизайн інтер’єру закладів середньої освіти: історичний розвиток і сучасні тенденції : дис. … канд. мист. : 17.00.07. Київ : КНУТД, 2021. 316 с.

Нестеренко В.В. Принципи удосконалення просторової структури закладів вищої освіти. Архітектурний вісник Київського національного університету будівництва і архітектури. 2018. № 16. C. 469–475.

Нойферт Е. Будівельне проєктування. Київ : Фенікс, 2017. 624 c.

Шмельова О.Є. Засоби і прийоми дизайну інтер’єрів сучасного закладу вищої освіти мистецького спрямування : дис. … докт. філос. : 022. Київ : КНУТД, 2021. 291 с.

Шмельова О.Є., Сафронова О.О. Особливості формування формального та неформального навчального простору на базі ЗВО творчого спрямування. Наукові розробки молоді на сучасному етапі. Київ : КНУТД, 2019. C. 472–473.

Ященко М.А., Коновалова К.О., Шмельова-Нестеренко О.Є. Специфіка дизайну інтер’єрів приміщень закладів освіти в умовах повоєнного відновлення. Інноватика в освіті, науці та бізнесі: виклики та можливості. Київ : КНУТД, 2022. C. 66–74.

Écotron Ile-de-France Research Centre & Laboratory / Atelier Téqui Architects. ArchDaily. URL: https://www.archdaily.com/993846/ecotron-iie-de-franceresearch-centre-and-laboratory-atelier-tequi-architects (дата звернення: 18.11.2023).

Forest J.J.F. Teaching and Learning in Higher Education. International Handbooks of Education / eds. J.J.F. Forest, Ph.G. Altbach. Dordrecht : Springer, 2006. P. 347–375. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-4012-2_18.

Forschungsbau – ECAP Laboratory Building (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg) / ARGE dichter + Glass Kramer Löbbert. ArchDaily URL: https://www.archdaily.com/1001561/forschungsbau-ecap-laboratorybuilding-friedrich-alexander-universitat-erlangen-nurnbergarge-dichter-plus-glass-kramer-lobbert (дата звернення: 18.11.2023).

Grace P., Watch D. Interior Design for Research Facilities. Building Type Basics for Research Laboratories. Wiley, 2008. P. 133–150. URL: https://www.wbdg.org/resources/interior-design-research-facilities (дата звернення: 15.09.2023).

Higher Education: Designing Place Not Just Space. (inside) Interior Design Review. 2018. № 104. URL: https://www.scribd.com/article/450396496/Higher-Education-Designing-Place-Not-Just-Space (дата звернення: 25.05.2024).

Laboratory Biosafety Manual, Fourth edition. Geneva : World Health Organization, 2020. 124 p. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/337956/9789240011311-eng.pdf (дата звернення: 15.05.2024).

Laboratory Design and Maintenance. World Health Organization, 2020. 67 p. URL: https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1323436/retrieve (дата звернення: 15.05.2024).

Laboratory Design Guideline. Columbia University in the City of New York, 2023. 65 p. URL: https://research.columbia.edu/sites/default/files/content/EHS/ProjectManagers/LaboratoryDesignGuideline2023.pdf (дата звернення: 15.05.2024).

Laboratory Design Handbook. TSI Incorporated, 2005. 30 p.

Laboratory Design Handbook, TSI Incorporated, 2013. 32 p.

Laboratory Standard & Design Guidelines. Stanford Environmental Health & Safety, 2023. URL: https://ehs.stanford.edu/manual/laboratory-standard-designguidelines (дата звернення: 24.08.2023).

Laboratory Standards / Facility Operations. Wright State University. URL: https://www.wright.edu/facility-operations/standards-of-design/laboratory-standards (дата звернення: 24.08.2023).

Paskanik M. How lab design lays the foundation for scientific discovery. CRB, 2023. URL: https://www.crbgroup.com/insights/science-technology/lab-design (дата звернення: 24.08.2023).

Radcliffe D. A Pedagogy-Space-Technology (PST) Framework for Designing and Evaluating. Learning Spaces in Higher Education: Positive Outcomes by Design / eds. D. Radcliffe, H. Wilson, D. Powell, B. Tibbetts. University of Queensland, 2009. P. 11–16.

Rebuilding Ukraine: Principles and policies / eds. Y. Gorodnichenko, I. Sologoub, B. Weder di Mauro. CEPR Press, 2022. 445 p.

Stubbins K. Sustainable Design of Research Laboratories: Planning, Design, and Operation. Wiley, 2010. 352 p.

TROPOS Laboratory Modules / Schulz und Schulz. ArchDaily. URL: https://www.archdaily.com/880786/tropos-laboratary-modules-schulz-und-schulz (дата звернення: 18.11.2023).

University Hygienic Laboratory / OPN Architects. ArchDaily. URL: https://www.archdaily.com/175401/university-hygienic-laboratory-opn-architects (дата звернення: 18.11.2023).

Watch D., Tolat D., McNay G. Academic Laboratory. Whole Building Design Guide (WBDG). URL: https://www.wbdg.org/building-types/research-facilities/academic-laboratory (дата звернення: 24.10.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-04

Як цитувати

Косенко, Д. Ю., Ганущак-Єфіменко, Л. М., Пашкевич, К. Л., & Чупріна, Н. В. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ДИЗАЙНУ ІНТЕР’ЄРУ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВИХ ЛАБОРАТОРІЙ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Теорія та практика дизайну, (35), 273–284. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.28

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО