РОЗРОБКА ДИЗАЙНУ ПЕРСОНАЖА ЧОРТА ДЛЯ ВІДЕОГРИ НА ОСНОВІ ЛЕГЕНДИ ПРО ПОДВИГ ІВАНА СІРКА НА РІЧЦІ ЧОРТОМЛИК
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.12Ключові слова:
дизайн персонажа, чорт, міфи, відеогра, композиційний аналіз, ескізи, колірні рішення, асоціативний аналіз, візуальний образ, концепціяАнотація
У статті представлено етапи розроблення дизайну персонажа Чорта – антигероя відеогри за легендою про подвиг отамана Івана Сірка на річці Чортомлик. Це дослідження сприяє інтеграції українських міфологічних сюжетів у сучасну ігрову індустрію та популяризації національної культурної спадщини через цифрові медіа. Мета роботи – розроблення дизайну персонажа Чорта з урахуванням описів вигляду істоти чорта з народних творів, історичного контексту епохи Івана Сірка, а також жанрово-стилістичних особливостей відеогри, для якої розробляється персонаж. Методологія. Використано основні принципи системного підходу в розробленні дизайну персонажа відеогри, зокрема: літературно-аналітичний, візуально-аналітичний і образно-асоціативний методи досліджень.Результати. Досліджено опис зовнішнього вигляду чорта в літературних творах українського фольклору, що стало підґрунтям для розроблення дизайну персонажа Чорта для відеогри за легендою про отамана Івана Сірка. Зібрано функціональний і естетичний мудборди, на основі яких розроблено 15 різних за концепцією тамбнейлів вигляду персонажа. Ескізна проробка складалася з етапів деталізації, пошуку стилю одягу й елементів зовнішності, вибору кольорів з урахуванням асоціацій. З урахуванням характеристики відеогри для персонажа Чорта розроблено модельні листи та бойові пози. Проведено композиційний аналіз розробленого дизайну персонажа Чорта. Наукова новизна. У статті систематизовано візуальні та наративні характеристики Чорта з українського фольклору з урахуванням історичного контексту епохи Івана Сірка. Уперше створено концептуальний дизайн персонажа Чорта як антигероя відеогри, що базується на конкретній історико-легендарній події (подвиг Івана Сірка на річці Чортомлик). Практична значущість. Розроблено дизайн персонажа Чорта для відеогри за українською тематикою з метою поширення культурної спадщини України як серед українців, так і за кордоном.
Посилання
Войтович В. Міфи та легенди давньої України. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2009. 392 с.
Воробей М. Чорт, відьма та вовкулака: хто населяє чарівний світ української міфології? Межа. 31.10.2022. URL: https://mezha.net/ua/mysli/chort-vidma-ta-vovkulaka-khto-naseliaie-charivnyi-svit-ukrainskoi-mifolohii/ (дата звернення: 25.02.2025).
Європейський костюм 17 ст. ArtHistory. 2020. URL: https://arshistorian.blogspot.com/2020/11/17. html (дата звернення: 25.02.2025).
Зінов’єва Т. Відеоігри як глибокі медіа: виклики під час російсько-української війни. Образ. 2024. Вип. 1 (44). С. 45–57. https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.1(44)-45-57.
Зроблено в Україні: українські ігри 2024–2025. Ч. I (25 ігор). Межа. URL: https://mezha.media/articles/game-ua-2024-2025-p1/ (дата звернення: 25.02.2025).
Зроблено в Україні: українські ігри 2024–2025. Ч. II (ще 25 ігор). Межа. URL: https://mezha.media/articles/game-ua-2024-2025-p2/ (дата звернення: 25.02.2025).
Коза М., Базилюк Е. Жанри, візуальні стилі та сеттинги у відеоіграх. Resource-saving technologies of apparel, textile & food industry International Scientific- Practical Internet-Conference of Young Scientists & Students 2023 : збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції молодих учених та студентів, 22 листопада 2023 р., м. Хмельницький. 2023. С. 299–301. URL: https://tksv.khmnu.edu.ua/inetconf/2023/khnu2023.pdf (дата звернення: 25.02.2025).
Колосніченко О., Бризгунова М., Михайлюк О., Косточка А. Жанр фентезі: архетипи, оживші в сучасних об’єктах дизайну. Art and Design. 2023. № 2 (22). С. 132–140. DOI: 10.30857/2617-0272.2023.2.12.
Команда Мальовій. Український Бестіарій. Київ : Мальопус, 2023. 108 с.
Малюк Є. Відеогра як феномен сучасної медіакультури : дис. … канд. культурол. : 26.00.01. Київ, 2021.
Сеттинг. Словник UA. 2023. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%81%D0%B5%D1%82%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3 (дата звернення: 25.02.2025).
Смогоржевська І. Лицар Запорізької Січі кошовий отаман Іван Сірко [Архівовано 16 березня 2022 р. у Wayback Machine.]. Військово-науковий вісник. 2011. Вип. 15. С. 45—55. URL: https://web.archive.org/web/20220316161035/http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&Z21ID=&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF%2Fvnv_2011_15_7.pdf (дата звернення: 25.02.2025).
Соболєва О. Світоглядні уявлення та народна демонологія українців. Музей Івана Гончара. 10.12.2021. URL: https://honchar.org.ua/blog/svitoglyadni-uyavlennya-ta-narodna-demonologiya- ukrayintsiv-i148 (дата звернення: 25.02.2025).
Сусло Т. Дохристиянські вірування древніх слов’ян. PPT Online. 2015. URL: https://ppt-online.org/453335 (дата звернення: 25.02.2025).
Тиховська О. Психоаналітичне підґрунтя образів чорта та домовика в міфології Закарпаття. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2020. Т. 31 (70). № 2. Ч. 4. С. 58–65. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.2-4/10.
7 популярних ігор, створених українцями в усьому світі. RBC. 2023. URL: https://newsukraine.rbc.ua/news/7-popular-games-created-by-ukrainians-worldwide-1698176440.html (дата звернення: 25.02.2025).
Akkerman S., Admiraal W., Huizenga J. Storification in History education: A mobile game in and about medieval Amsterdam. Computers & Education. 2009. Vol. 52. Iss. 2. P. 449–459, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.09.014.
Hades. STEAM. URL: https://store. steampowered.com/app/1145360/Hades/?curator_ clanid=11160476 (дата звернення: 25.02.2025).
Ori and the Will of the Wisps. STEAM. URL: https://store.steampowered.com/app/1057090/Ori_and_the_Will_of_the_Wisps/? (дата звернення: 25.02.2025).
Twilight Monk. STEAM. URL: https://store.steampowered.com/app/1911940/Twilight_Monk/? (дата звернення: 25.02.2025).










