DIGITAL TRANSFORMATION OF ARCHITECTURAL EDUCATION: THEORY, METHODOLOGY, MODELS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.24

Keywords:

architectural education, digital transformation, blended learning, distance learning, studio-based learning, pedagogical models, BIM, artificial intelligence, virtual reality, reflective practice, project-based learning, digital platforms, built environment reconstruction, online education, digital pedagogy

Abstract

Purpose. The purpose of this study is to substantiate the theoretical foundations and develop methodological approaches for organizing professional architectural education in the context of digital transformation. The research focuses on integrating blended and distance learning models that combine traditional studio-based practices with innovative digital tools such as Building Information Modeling (BIM), artificial intelligence (AI), and virtual reality (VR), aiming to enhance the development of professional competencies among future architects. Methodology. The study employs an interdisciplinary methodology that integrates pedagogical theory, digital technologies, and architectural design practice. It includes a comprehensive literature review, comparative analysis of contemporary educational models (Rotation Model, Flex Model, SPOL, RSM, PBL), and instructional design based on the course “Reconstruction of the Built Environment”. The models are tested in both blended and fully online formats, incorporating reflective practice, experiential learning, and project-based strategies. Results. The research proposes two instructional models: a blended model (Rotation + Flipped Classroom + PBL) and a fully online model (Flex + SPOL + RSM + PBL). Both models demonstrate the potential to preserve studio-based interaction, foster critical thinking, and integrate digital tools into the learning process. Key implementation criteria – such as flexibility, accessibility, digital competence, and instructional complexity – are identified and evaluated. The models are shown to be adaptable to wartime conditions and global educational disruptions. Scientific novelty. This study introduces a comprehensive pedagogical framework for digital architectural education that synthesizes reflective practice, experiential learning, and advanced digital technologies. It offers a novel integration of educational models tailored to the specific needs of creative disciplines, addressing the challenges of maintaining studio culture and collaborative learning in virtual environments. Practical relevance. The findings provide practical guidance for updating architectural curricula, designing digital courses, and enhancing the digital literacy of educators and students. The proposed models support the continuity and quality of architectural education under crisis conditions and contribute to the modernization of teaching practices in architecture schools worldwide.

References

Про затвердження Положення про дистанційне навчання : наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 р. № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 25.06.2025).

Архітектурна творчість і штучний інтелект: як застосування сучасних технологій вплине на архітектурну освіту. Київський національний університет будівництва і архітектури. 7 листопада 2024 р. URL: https://www.knuba.edu.ua/arhitekturnatvorchist-i-shtuchnyj-intelekt-yak-zastosuvannyasuchasnyh-tehnologij-vplyne-na-arhitekturnu-osvitu/(дата звернення: 25.06.2025).

Бахтіярова Х. Педагогічні моделі змішаного навчання: типологія, ефективність, умови реалізації. Інноваційна професійна освіта. 2024. Т. 1. № 14. С. 31–35. DOI: 10.32835/2786-619X.2024.1.14.30-34.

Бірілло І.В. Реформування архітектурної освіти. Ways of Modernization and Improvement of Architectural Education in Ukraine. 2021. P. 39–45. URL: https://media.neliti.com/media/publications/412611-ways-of-modernization-and-improvement-of-8be3cef6.pdf (дата звернення: 24.06.2025).

Варакута О.М. Інноваційні технології та моделі змішаного навчання в освітньому процесі з географії. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Географія». 2022. Вип. 52 (1). С. 29–37. DOI: 10.25128/2519-4577.22.1.4.

Крейзер І. Досвід ефективності комунікацій навчання онлайн серед архітекторів. Grail of Science. 2024. № 47. С. 828–833. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.20.12.2024.137

Кубриш Н.Р., Бабіч В.М. Вплив комп’ютерної графіки на методи архітектурного формоутворення. Збірник наукових праць Одеської державної академії будівництва та архітектури. 2024. С. 117. URL: https://odaba.edu.ua/upload/files/Zbirnik1.pdf (дата звернення: 24.06.2025).

Кубриш Н.Р., Олешко Л.І., Олешко О.В. Інтеративні процеси в сучасній архітектурі. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. 2024. С. 303–308. URL: https://archive.logosscience.com/index.php/conference-proceedings/article/download/2216/2252/2279 (дата звернення: 25.06.2025).

Ткачук Г.В. Змішане навчання та особливості використання ротаційної моделі у навчальному процесі. Інформаційні технології в освіті. 2017. Вип. 4. С. 143–156. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2017_4_11 (дата звернення: 26.06.2025).

Anderson T. (ed.). The Theory and Practice of Online Learning. 2nd ed. Athabasca, AB : Athabasca University Press, 2008. 472 p. URL: https://www.aupress.ca/books/120146-the-theory-and-practice-ofonline-learning/ (дата звернення: 26.06.2025).

Anthony B., Kamaludin A., Romli A., Raffei A.F.M., Phon D.N.A.L., Abdullah A., Ming G.L. Blended learning adoption and implementation in higher education: a theoretical and systematic review. Technology, Knowledge and Learning. 2022. Vol. 27. P. 531–578. DOI: 10.1007/s10758-020-09477-z.

Bauhaus-Universität Weimar. Digital Technologies in Architecture and Design (M. Sc.). URL: https://www.uni-weimar.de/en/architectureand-urbanism/studies/master/digital-technologies-inarchitecture-and-design/ (дата звернення: 27.06.2025).

Christensen C.M., Horn M.B., Staker H. Is K-12 Blended Learning Disruptive? Christensen Institute, 2013. URL: https://www.christenseninstitute.org/wpcontent/uploads/2014/06/Is-K-12-blended-learningdisruptive.pdf (дата звернення: 24.06.2025).

Cruz-Cárdenas J., Parra-Domínguez J., Zabelina E., Deyneka O., Ramos-Galarza C. Blended Learning and Higher Education : A Bibliometric Analysis. Learning and Collaboration Technologies. Cham : Springer, 2023. P. 456–465 (Lecture Notes in Computer Science; vol. 14041). URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-34550-0_33 (дата звернення: 24.06.2025).

Digital Twin Lab – EAISI. Eindhoven University of Technology. URL: https://research.tue.nl/en/projects/digital-twin-lab-cpse (дата звернення: 26.06.2025).

Horn M., Staker H. Blended: Using Disruptive Innovation to Improve Schools. San Francisco : Jossey-Bass, 2014. 336 p. URL: https://books.google.com/books/about/Blended.html?id=8TgDBQAAQBAJ (дата звернення: 25.06.2025).

Kolb D.A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall, 1984. 416 p. URL: https://books.google.com/books/about/Experiential_Learning.html?id=jpbeBQAAQBAJ (дата звернення: 25.06.2025).

DREAMER: Development and Reconstruction Empowerment through Advanced Project Management Education and Research. Kozminski University. URL: https://www.kozminski.edu.pl/en/dreamerdevelopment-and-reconstruction-empowermentthrough-advanced-project-management-education-andresearch (дата звернення: 27.06.2025).

Lawson B. How Designers Think: The Design Process Demystified. 4th ed. Oxford : Architectural Press, 2006. 321 р. URL: https://books.google.com/books/about/How_Designers_Think.html?id=lPvqZJNAdG8C (дата звернення: 24.06.2025).

Mishra S., Panda S., Misra P.K. Blended learning in higher education: framing and futures. Case Studies on Blended Learning in Higher Education / S. Panda, S. Mishra, P.K. Misra (ed.). Singapore : Springer, 2024. DOI: 10.1007/978-981-97-9388-4_15.

Salama A.M. Spatial Design Education: New Directions for Pedagogy in Architecture and Beyond. Farnham : Ashgate Publishing, 2015. 272 p. URL: https://www.researchgate.net/publication/303055106_Spatial_Design_Education_New_Directions_for_Pedagogy_in_Architecture_and_Beyond (дата звернення: 24.06.2025).

Schön D.A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York : Basic Books, 1983. 374 p. URL: https://openlibrary.org/books/OL3511128M/The_reflective_practitioner (дата звернення: 24.06.2025).

Integrative Technologies and Architectural Design Research (ITECH M. Sc.). University of Stuttgart. URL: https://www.uni-stuttgart.de/en/study/studyprograms/Integrative-Technologies-and-Architectural-Design-Research-ITECH-M.Sc-00001 (дата звернення: 28.06.2025).

Published

2025-10-30

How to Cite

Shvets, L., & Korovkina, A. (2025). DIGITAL TRANSFORMATION OF ARCHITECTURAL EDUCATION: THEORY, METHODOLOGY, MODELS. Theory and Practice of Design, (37), 251–261. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.24

Issue

Section

АRCHITECTURE AND CONSTRUCTION