ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ АРХІТЕКТУРНОЇ ОСВІТИ: ТЕОРІЯ, МЕТОДИКА, МОДЕЛІ

Автор(и)

  • Людмила Миколаївна Швець Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова https://orcid.org/0000-0002-0214-1419
  • Ганна Аркадіївна Коровкіна Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова https://orcid.org/0000-0002-5065-6695

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.24

Ключові слова:

архітектурна освіта, цифрова трансформація, змішане навчання, дистанційне навчання, студійна робота, педагогічні моделі, BIM, штучний інтелект, віртуальна реальність, рефлексивна практика, проєктно орієнтоване навчання, цифрові платформи, реконструкція забудованого середовища, онлайн-освіта, цифрова педагогіка

Анотація

Мета. Метою дослідження є обґрунтування теоретичних засад і розроблення методичних підходів до організації професійної архітектурної освіти в умовах цифрової трансформації. Особливу увагу приділено впровадженню змішаних і дистанційних моделей навчання, які поєднують традиційні студійні практики з інноваційними цифровими інструментами (BIM, AI, VR) для підвищення ефективності формування професійних компетентностей майбутніх архітекторів. Методологія. У дослідженні застосовано міждисциплінарний підхід, що поєднує педагогічну теорію, цифрові технології та практику архітектурного проєктування. Використано аналіз наукових джерел, порівняльний аналіз освітніх моделей, моделювання навчального процесу на прикладі дисципліни «Реконструкція забудованого середовища» у форматах змішаного та дистанційного навчання. Результати. Запропоновано дві моделі організації навчального процесу: змішану (Rotation + Flipped Classroom + PBL) та дистанційну (Flex + SPOL + RSM + PBL). Обидві моделі забезпечують збереження студійної взаємодії, розвиток критичного мислення та інтеграцію цифрових інструментів. Визначено критерії ефективності впровадження моделей, зокрема гнучкість, доступність, рівень цифрової компетентності та методичну складність. Наукова новизна. Уперше здійснено комплексний аналіз адаптації студійної архітектурної освіти до цифрового середовища з урахуванням сучасних педагогічних моделей. Запропоновано педагогічну рамку, що інтегрує рефлексивну практику, експериментальне навчання та цифрові технології в архітектурну підготовку. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані для оновлення освітніх програм архітектурних закладів вищої освіти, розроблення дистанційних курсів, підвищення цифрової грамотності викладачів і студентів, а також забезпечення безперервності навчання в умовах війни та глобальних викликів.

Посилання

Про затвердження Положення про дистанційне навчання : наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 р. № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 25.06.2025).

Архітектурна творчість і штучний інтелект: як застосування сучасних технологій вплине на архітектурну освіту. Київський національний університет будівництва і архітектури. 7 листопада 2024 р. URL: https://www.knuba.edu.ua/arhitekturnatvorchist-i-shtuchnyj-intelekt-yak-zastosuvannyasuchasnyh-tehnologij-vplyne-na-arhitekturnu-osvitu/(дата звернення: 25.06.2025).

Бахтіярова Х. Педагогічні моделі змішаного навчання: типологія, ефективність, умови реалізації. Інноваційна професійна освіта. 2024. Т. 1. № 14. С. 31–35. DOI: 10.32835/2786-619X.2024.1.14.30-34.

Бірілло І.В. Реформування архітектурної освіти. Ways of Modernization and Improvement of Architectural Education in Ukraine. 2021. P. 39–45. URL: https://media.neliti.com/media/publications/412611-ways-of-modernization-and-improvement-of-8be3cef6.pdf (дата звернення: 24.06.2025).

Варакута О.М. Інноваційні технології та моделі змішаного навчання в освітньому процесі з географії. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Географія». 2022. Вип. 52 (1). С. 29–37. DOI: 10.25128/2519-4577.22.1.4.

Крейзер І. Досвід ефективності комунікацій навчання онлайн серед архітекторів. Grail of Science. 2024. № 47. С. 828–833. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.20.12.2024.137

Кубриш Н.Р., Бабіч В.М. Вплив комп’ютерної графіки на методи архітектурного формоутворення. Збірник наукових праць Одеської державної академії будівництва та архітектури. 2024. С. 117. URL: https://odaba.edu.ua/upload/files/Zbirnik1.pdf (дата звернення: 24.06.2025).

Кубриш Н.Р., Олешко Л.І., Олешко О.В. Інтеративні процеси в сучасній архітектурі. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. 2024. С. 303–308. URL: https://archive.logosscience.com/index.php/conference-proceedings/article/download/2216/2252/2279 (дата звернення: 25.06.2025).

Ткачук Г.В. Змішане навчання та особливості використання ротаційної моделі у навчальному процесі. Інформаційні технології в освіті. 2017. Вип. 4. С. 143–156. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2017_4_11 (дата звернення: 26.06.2025).

Anderson T. (ed.). The Theory and Practice of Online Learning. 2nd ed. Athabasca, AB : Athabasca University Press, 2008. 472 p. URL: https://www.aupress.ca/books/120146-the-theory-and-practice-ofonline-learning/ (дата звернення: 26.06.2025).

Anthony B., Kamaludin A., Romli A., Raffei A.F.M., Phon D.N.A.L., Abdullah A., Ming G.L. Blended learning adoption and implementation in higher education: a theoretical and systematic review. Technology, Knowledge and Learning. 2022. Vol. 27. P. 531–578. DOI: 10.1007/s10758-020-09477-z.

Bauhaus-Universität Weimar. Digital Technologies in Architecture and Design (M. Sc.). URL: https://www.uni-weimar.de/en/architectureand-urbanism/studies/master/digital-technologies-inarchitecture-and-design/ (дата звернення: 27.06.2025).

Christensen C.M., Horn M.B., Staker H. Is K-12 Blended Learning Disruptive? Christensen Institute, 2013. URL: https://www.christenseninstitute.org/wpcontent/uploads/2014/06/Is-K-12-blended-learningdisruptive.pdf (дата звернення: 24.06.2025).

Cruz-Cárdenas J., Parra-Domínguez J., Zabelina E., Deyneka O., Ramos-Galarza C. Blended Learning and Higher Education : A Bibliometric Analysis. Learning and Collaboration Technologies. Cham : Springer, 2023. P. 456–465 (Lecture Notes in Computer Science; vol. 14041). URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-34550-0_33 (дата звернення: 24.06.2025).

Digital Twin Lab – EAISI. Eindhoven University of Technology. URL: https://research.tue.nl/en/projects/digital-twin-lab-cpse (дата звернення: 26.06.2025).

Horn M., Staker H. Blended: Using Disruptive Innovation to Improve Schools. San Francisco : Jossey-Bass, 2014. 336 p. URL: https://books.google.com/books/about/Blended.html?id=8TgDBQAAQBAJ (дата звернення: 25.06.2025).

Kolb D.A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall, 1984. 416 p. URL: https://books.google.com/books/about/Experiential_Learning.html?id=jpbeBQAAQBAJ (дата звернення: 25.06.2025).

DREAMER: Development and Reconstruction Empowerment through Advanced Project Management Education and Research. Kozminski University. URL: https://www.kozminski.edu.pl/en/dreamerdevelopment-and-reconstruction-empowermentthrough-advanced-project-management-education-andresearch (дата звернення: 27.06.2025).

Lawson B. How Designers Think: The Design Process Demystified. 4th ed. Oxford : Architectural Press, 2006. 321 р. URL: https://books.google.com/books/about/How_Designers_Think.html?id=lPvqZJNAdG8C (дата звернення: 24.06.2025).

Mishra S., Panda S., Misra P.K. Blended learning in higher education: framing and futures. Case Studies on Blended Learning in Higher Education / S. Panda, S. Mishra, P.K. Misra (ed.). Singapore : Springer, 2024. DOI: 10.1007/978-981-97-9388-4_15.

Salama A.M. Spatial Design Education: New Directions for Pedagogy in Architecture and Beyond. Farnham : Ashgate Publishing, 2015. 272 p. URL: https://www.researchgate.net/publication/303055106_Spatial_Design_Education_New_Directions_for_Pedagogy_in_Architecture_and_Beyond (дата звернення: 24.06.2025).

Schön D.A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York : Basic Books, 1983. 374 p. URL: https://openlibrary.org/books/OL3511128M/The_reflective_practitioner (дата звернення: 24.06.2025).

Integrative Technologies and Architectural Design Research (ITECH M. Sc.). University of Stuttgart. URL: https://www.uni-stuttgart.de/en/study/studyprograms/Integrative-Technologies-and-Architectural-Design-Research-ITECH-M.Sc-00001 (дата звернення: 28.06.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Швець, Л. М., & Коровкіна, Г. А. (2025). ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ АРХІТЕКТУРНОЇ ОСВІТИ: ТЕОРІЯ, МЕТОДИКА, МОДЕЛІ. Теорія та практика дизайну, (37), 251–261. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.24

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО