TRADITIONAL SOURCES OF UKRAINIAN IDENTITY IN THE ARCHITECTURAL WORKS OF VIKTOR K. TROTSENKO IN THE 1920S

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.3

Keywords:

Ukrainian identity patterns, creative method, new formation, architect Trotsenko, Ukrainian identity, national romanticism

Abstract

The purpose of this article is to define the conditions that shaped Viktor Trotsenko’s views on Ukrainian traditional culture as a source for his architectural creativity in the 1920s, marked by a clear Ukrainian identity. Methodology. The research employs methods of source analysis and systematization, the study of archival and bibliographic materials, comparative analysis of creative ideologies, as well as historical and historical-comparative analysis. Results. An analysis of scholarly articles containing new studies related to the subject of research was conducted. Based on the obtained findings, Viktor Trotsenko is regarded as a proponent of incorporating elements of Ukrainian identity in the architecture of the 1920s, a student of the Kharkiv School of Architecture during its formative period, and an active figure during its flourishing stage. The development of Trotsenko’s personal principles of architectural creativity is defined as the transmission of professional mastery within the «master’s school» model, incorporating the concept of reflecting Ukrainian identity in architecture, which found its implementation in the work of small cultural groups in Kharkiv. Through the study of folk art, Viktor Trotsenko laid the foundations of his own synthetic creative thinking and developed his personal method of architectural formation of new designs based on folk prototypes. Scientific novelty. The research reveals the influence of the transmission of the idea of authentic Ukrainian architecture within the environment of ethnographers, artists, heritage specialists, and architects of the Kharkiv School of Architecture on the creative work of Viktor Trotsenko, a prominent representative of this direction in the 1920s. Practical relevance. The results can be applied in the educational process by incorporating them into lecture courses on the history of Ukrainian architecture, in theoretical research on the history of Ukrainian architecture in the first third of the 20th century, and in scientific and design work, including the documentation of historical and architectural monuments designed by Viktor Trotsenko.

References

Вітченко Д.М. Патерни української самобутності в спадщині Харківської архітектурної школи першої третини ХХ ст.: джерела й особливості реабілітації : дис. … канд. архітектури : 18.00.01. Харків, 2019. 362 с.

Лебедєв Г.О. Архітектор В.К. Троценко : біографічна довідка. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Ф. 1042. Оп. 1. Спр. 95. Арк. 56–58, 78, 157. Рукопис.

Реферат про українське будівництво / переказ доповіді К.М. Жукова. Рада. 1913. 13 березня (№ 60). С. 2.

Романовський В.С. Пам’яткознавча діяльність архітектурно-мистецького відділу Харківського літературно-художнього гуртка (1912–1918 рр.) Культурна спадщина Слобожанщини : зб. наук.-попул. ст. Культура і мистецтво. Харків, 2004. Чис. 2. С. 3–14.

Таранушенко С.А. Хата по Єлизаветинському провулку від ч. 35 у Харкові. Харків, 1921. 30 с.

Таранушенко С.А. Старі хати Харкова. Харків : Тип. Наркомпрос, 1922. 16 с.: табл. XXVII.

Таранушенко С.А. Біля джерел народного зодчества. Сумська районна газета «Вперед». 1969. 3 липня. С. 3.

Таранушенко С.А. Наукова спадщина. Харківський період. Дослідження 1918–1962 рр.: монографічні видання, статті, рецензії, додатки, таранушенкознавчі студії / упоряд. О.О. Савчук, М.М. Красиков ; наук. ред. М.М. Красиков ; передм. С.І. Білоконя ; приміт. О.О. Савчука. Харків : Атос, 2009. 432 с.

Тридцять п’ять років творчої праці : про В.К. Троценка. Архітектура Радянської України. 1940. № 3. С. 15–17.

Троценко В.К. Проєкт церкви на могилі директора Північно-Донецької залізниці Шухтана. Загальний вигляд, 1916 [Графічний матеріал]. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Ф. 1042. Оп. 1. Спр. 95. Арк. 158.

Троценко В.К. Проєкт каплиці-усипальні Шеметів, Полтавщина, 1913 [Графічний матеріал]. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Ф. 1042. Оп. 1. Спр. 95. Арк. 159.

Троценко В.К. Конкурсний проєкт житлового будинку, 1918 [Графічний матеріал]: папір, олівець, акварель, 40×22,5 см. Національний заповідник «Софія Київська». Інв. № BX-4055/1.

Троценко В.К. Житловий будинок, проєкт, 1918 [Графічний матеріал]: папір, акварель, 30,0×18,7 см. Національний заповідник «Софія Київська». Інв. № BX-4055/2.

Троценко В.К. Фасад особняка, проєкт, [1928?] [Графічний матеріал]: папір, олівець, 16,2×19 см. Національний заповідник «Софія Київська». Інв. № BX-4050/6.

Троценко В.К. Мій трудовий шлях: спогади, 1968. Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського, Особові архівні фонди. Ф. 278. № 223. Арк. 1–59. Машинопис.

Троценко В.К. Відгуки до персональної виставки, 1968.

Фотографія архітектора В.К. Троценка. Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського, Особові архівні фонди. Ф. 278. № 221.

Хороян Н.П. Харківська архітектурна школа в період формування й становлення: кінець ХІХ – перша третина ХХ ст. : дис. … канд. архітектури : 18.00.01. Харків, 2015. 220 с.

Чайка П. Проєкти пам’ятника-надгробка на могилу Миколи Лисенка. Сяйво. 1913. № 5. С. 157–159.

Чепелик В.В. Український архітектурний модерн : монографія / упоряд. З.В. Мойсеєнко-Чепелик. Київ : КНУБА, 2000. 378 с.

Published

2025-10-30

How to Cite

Vitchenko, D., & Sehai, A. (2025). TRADITIONAL SOURCES OF UKRAINIAN IDENTITY IN THE ARCHITECTURAL WORKS OF VIKTOR K. TROTSENKO IN THE 1920S. Theory and Practice of Design, (37), 32–42. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.3

Issue

Section

АRCHITECTURE AND CONSTRUCTION