ТРАДИЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ САМОБУТНОСТІ В ТВОРЧОСТІ АРХІТЕКТОРА В.К. ТРОЦЕНКА 1920-Х РОКІВ

Автор(и)

  • Денис Миколайович Вітченко Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» https://orcid.org/0000-0002-3766-6311
  • Андрій Олександрович Сегай Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова https://orcid.org/0009-0001-6183-5250

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.3

Ключові слова:

патерни української самобутності, творчий метод, прототип, новотвір, архітектор Троценко, українська самобутність, національний романтизм

Анотація

Мета статті – визначити умови формування поглядів Віктора Троценка на українську традиційну культуру як джерела його архітектурної творчості 1920-х років із вираженою українською ідентичністю. Методологія. У дослідженні використано такі методи: аналіз і систематизація джерел, вивчення архівних та бібліографічних матеріалів, порівняльний аналіз творчих ідеологій. Також застосовано історичний та історико-порівняльний аналіз. Результати. Проведено аналіз наукових статей, які містять нові розвідки стосовно об’єкта дослідження. На основі отриманих результатів уважаємо Віктора Троценка – прихильника застосування рис української самобутності в архітектурі 1920-х років – учнем Харківської архітектурної школи часів її становлення та активним діячем періоду її розквиту. Вироблення власних принципів архітектурної творчості Віктором Троценком визначено як трансляцію професійної майстерності за формою «школа майстра» з концепцією відображення української самобутності в архітектурі, яка знайшла втілення у творчості малих груп діячів культури Харкова. Досліджуючи народне мистецтво, Віктор Троценко заклав основи власного творчого синтетичного мислення та сформував власний метод архітектурного формування новотвору на основі народного прототипу. Наукова новизна. Розкрито вплив трансляції ідеї самобутньої української архітектури у середовищі діячів (етнографів, художників, пам’яткознавців, архітекторів) Харківської архітектурної школи на творчість архітектора Віктора Троценка – яскравого представника цього напряму в 1920-ті роки. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути застосовані у навчальному процесі із залученням отриманих результатів до лекційних курсів з історії архітектури України, у теоретичних дослідженнях з історії архітектури України першої третини ХХ ст., у науково-проєктних роботах, паспортизації пам’яток історії та архітектури авторства Віктора Троценка.

Посилання

Вітченко Д.М. Патерни української самобутності в спадщині Харківської архітектурної школи першої третини ХХ ст.: джерела й особливості реабілітації : дис. … канд. архітектури : 18.00.01. Харків, 2019. 362 с.

Лебедєв Г.О. Архітектор В.К. Троценко : біографічна довідка. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Ф. 1042. Оп. 1. Спр. 95. Арк. 56–58, 78, 157. Рукопис.

Реферат про українське будівництво / переказ доповіді К.М. Жукова. Рада. 1913. 13 березня (№ 60). С. 2.

Романовський В.С. Пам’яткознавча діяльність архітектурно-мистецького відділу Харківського літературно-художнього гуртка (1912–1918 рр.) Культурна спадщина Слобожанщини : зб. наук.-попул. ст. Культура і мистецтво. Харків, 2004. Чис. 2. С. 3–14.

Таранушенко С.А. Хата по Єлизаветинському провулку від ч. 35 у Харкові. Харків, 1921. 30 с.

Таранушенко С.А. Старі хати Харкова. Харків : Тип. Наркомпрос, 1922. 16 с.: табл. XXVII.

Таранушенко С.А. Біля джерел народного зодчества. Сумська районна газета «Вперед». 1969. 3 липня. С. 3.

Таранушенко С.А. Наукова спадщина. Харківський період. Дослідження 1918–1962 рр.: монографічні видання, статті, рецензії, додатки, таранушенкознавчі студії / упоряд. О.О. Савчук, М.М. Красиков ; наук. ред. М.М. Красиков ; передм. С.І. Білоконя ; приміт. О.О. Савчука. Харків : Атос, 2009. 432 с.

Тридцять п’ять років творчої праці : про В.К. Троценка. Архітектура Радянської України. 1940. № 3. С. 15–17.

Троценко В.К. Проєкт церкви на могилі директора Північно-Донецької залізниці Шухтана. Загальний вигляд, 1916 [Графічний матеріал]. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Ф. 1042. Оп. 1. Спр. 95. Арк. 158.

Троценко В.К. Проєкт каплиці-усипальні Шеметів, Полтавщина, 1913 [Графічний матеріал]. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Ф. 1042. Оп. 1. Спр. 95. Арк. 159.

Троценко В.К. Конкурсний проєкт житлового будинку, 1918 [Графічний матеріал]: папір, олівець, акварель, 40×22,5 см. Національний заповідник «Софія Київська». Інв. № BX-4055/1.

Троценко В.К. Житловий будинок, проєкт, 1918 [Графічний матеріал]: папір, акварель, 30,0×18,7 см. Національний заповідник «Софія Київська». Інв. № BX-4055/2.

Троценко В.К. Фасад особняка, проєкт, [1928?] [Графічний матеріал]: папір, олівець, 16,2×19 см. Національний заповідник «Софія Київська». Інв. № BX-4050/6.

Троценко В.К. Мій трудовий шлях: спогади, 1968. Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського, Особові архівні фонди. Ф. 278. № 223. Арк. 1–59. Машинопис.

Троценко В.К. Відгуки до персональної виставки, 1968.

Фотографія архітектора В.К. Троценка. Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського, Особові архівні фонди. Ф. 278. № 221.

Хороян Н.П. Харківська архітектурна школа в період формування й становлення: кінець ХІХ – перша третина ХХ ст. : дис. … канд. архітектури : 18.00.01. Харків, 2015. 220 с.

Чайка П. Проєкти пам’ятника-надгробка на могилу Миколи Лисенка. Сяйво. 1913. № 5. С. 157–159.

Чепелик В.В. Український архітектурний модерн : монографія / упоряд. З.В. Мойсеєнко-Чепелик. Київ : КНУБА, 2000. 378 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Вітченко, Д. М., & Сегай, А. О. (2025). ТРАДИЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ САМОБУТНОСТІ В ТВОРЧОСТІ АРХІТЕКТОРА В.К. ТРОЦЕНКА 1920-Х РОКІВ. Теорія та практика дизайну, (37), 32–42. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.3

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО