ARTISTIC PRACTICES IN SPACE DESIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.22

Keywords:

space design, stylistics, visual image, author’s development, art object, space arrangement

Abstract

The article examines the issue of preservation and development of individual artistic practices and the ability to integrate them into one’s own design projects, forming new directions of creative and alternative Ukrainian object-spatial design. Purpose research consists in highlighting the role and identifying the possibilities of applying artistic practices in modern space design. Methodology. The methodological basis of the article is based on the main general scientific methods of research: analysis, comparison, generalization of various ideas of the world and domestic experience on the problems of forming an alternative aesthetic and functional individual environment using the tools of artistic practices in space design. On the basis of implemented student extracurricular design projects, the role of and a wide range of possibilities of applying artistic practices in the real design and furnishing of the specified space was revealed and demonstrated. Results. The presented examples demonstrate that during the implementation of the design project, an educational and methodological component was applied in practice, which is a valuable tool for complex step-by-step work: ergonomic analysis of the room, production of drawings, study and processing of historical and archival materials, evaluation of existing artifacts for the creation of an exposition, search for a concept and design components, project proposal, development of elements of man-made art objects and drawings of object equipment for the museum space, selection of materials and compilation of a technical-technological, color map of the project, development of identity and formation of materials for interactive filling of the museum. Scientific novelty. As a result of the research, promising algorithms and design approaches were revealed in the formation of a creative environment in interior spaces with the help of complex equipment with individually designed, practically executed elements of subject equipment and art objects, which carry not only an ergonomic and functional component, but also form a stylistic the peculiarity and uniqueness of the personified designer. Practical relevance. For subjects of design activity, in particular, in the educational process of the specialty 022 Design, many factors and means of creating a domestic design product have been determined. However, the correct application of artistic practices, to a certain extent, depends on the level of complexity and culture of their integration into space. For example, to create recognition or identify a space in ethnostylistics, it is not enough to literally «ornamentize» design forms or repeat the stereotypes of fashion trends. Only a deep knowledge of authentic analogues, the ability to creatively stylize, interpret and transform them – the main tools of artistic practices, will allow you to create a relevant product and fully demonstrate and represent Ukrainian design in particular.

References

Алексійчук Д.О. Мистецтво стінопису у сучасному середовищі міста. Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 135‒136.

Атланов В. Значення українського дизайну в сучасному артпросторі. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2017. Вип. 12. С. 227–247.

Бабій Н.П. Культурно-мистецькі практики у контексті розгортання воєнного дискурсу. Західноукраїнські хроніки першого місяця війни 2022. Філософсько-психологічні аспекти духовності сталого розвитку людства : збірник тез VII Міжнародної науково-практичної конференції, м. Львів, 20 квітня 2022 р. С. 19‒21.

Бачинська О.В. Синтез мистецтв у зовнішньому оформленні сучасних сакральних споруд Києва. Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 31‒33.

Гнатюк Л.Р. Засади формотворення сакрального простору. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : колективна монографія. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2021. С. 306–327.

Грицюк Л.О., Кайдановська О.О. Мистецька комунікація в архітектурному просторі. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. Вип. 44. С. 3–10.

Грицюк Л.С. Інсталяції в архітектурному просторі: гра мистецтва з архітектурою. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. Вип. 43. Ч. 1. С. 119–124.

Єфірова А. Новітні мистецькі практики: public art: до питання термінології. Народознавчі зошити. 2011. № 6(102). С. 1019–1024.

Ладан Т.М., Мартинова В.І. Просторові конструктивні експерименти на прикладі творчості Володимира Татліна: Летатлін. Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 157‒158.

Ладан Т.М., Фіца В.С. Динамічні експерименти з площиною на прикладі творчості Олександра Архипенка: рухомий живопис ‒ «Архіпентура». Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 164‒166.

Ладан Т.М., Фортуна М.А. Оптичні ілюзії в мистецтві та архітектурі на прикладі творчості Олега Шупляка: двовзори. Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 166‒168.

Національний університет «Львівська політехніка». Кафедра дизайну та основ архітектури. URL: https://www.facebook.com/doalpnu?mibextid=LQQJ4d (дата звернення: 20.06.2024).

Матвійчук Я. Емоційний сплеск. Кафедра дизайну і теорії мистецтва. URL: https://www.facebook.com/kdtm.pnu/photos/a.429868370699293/1659452464407538/?type=3 (дата звернення: 20.06.2024).

Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. 216 с.

Пилипчук О.Д., Полубок А.П. Інноваційні засоби інтеграції артоб’єктів у дизайн інтер’єру як спосіб підвищення естетики архітектурного середовища. Український мистецтвознавчий дискурс. 2023. № 4. С. 70–76. URL: https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.9.

Пилипчук О., Кащенко О., Полубок, А. Роль артоб’єкта у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2024. Т. 7. № 1. С. 138–150. URL: https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300933.

Пшінко Н. Артдизайн у контексті сучасних публічних художніх практик. Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 23 квітня 2020 р. Київ : КНУТД, 2020. Т. 1. С. 74–78.

Удріс Н.C. Візуалізація комунікативної практики як домінанта соціальної комунікації першого десятиріччя ХХІ ст. Наукові праці. 2013. Вип. 199. Т. 211. С. 38–43.

Чепелик О. Взаємодія архітектурних просторів сучасного мистецтва та новітніх технологій, або Мультимедійна утопія : монографія. Київ : Хімджест, 2009. 260 с.

Юрченко І. Досвід використання орнаменту в проєктно-художній творчості та освітньому процесі. Становлення і розвиток етнодизайну: український та європейський досвід : матеріали І міжнар. наук.-практ. конф. 2012. С. 179–187.

Published

2024-10-08

Issue

Section

CULTURE AND ART