МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ В ДИЗАЙНІ ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.22

Ключові слова:

мистецькі практики, стилістика, візуальний образ, авторська розробка, артоб’єкт, предметне опорядження простору, середовище, дизайн простору

Анотація

У статті розглядається питання збереження та розвитку індивідуальних мистецьких практик та вміння їх інтегрувати у власні дизайн-проєкти, формуючи нові напрями креативного та альтернативного українського предметно-просторового дизайну. Мета дослідження полягає у виокремленні ролі та виявленні можливостей застосування мистецьких практик у сучасному дизайні простору. Методологія. Методологічна основа статті базована на основних загальнонаукових методах дослідження: аналізу, порівняння, узагальнення різних ідей світового та вітчизняного досвіду з проблем формування альтернативного естетично-функціонального індивідуального середовища з використанням інструментів мистецьких практик у дизайні простору. Результати. На основі реалізованих студентських позааудиторних дизайн-проєктів виявлено роль та продемонстровано широкий спектр можливостей застосування мистецьких практик у реальному проєктуванні та опорядженні визначеного простору. Подані приклади демонструють, що під час реалізації дизайн-проєкту було застосовано на практиці навчально-методичний складник, який є цінним інструментом комплексної поетапної роботи: ергономічний аналіз приміщення, виготовлення креслень, вивчення та опрацювання історичного та архівного матеріалів, оцінка наявних артефактів для створення експозиції, пошук концепції та складників дизайну, проєктна пропозиція, розроблення елементів рукотворних артоб’єктів та креслення предметного опорядження для музейного простору, підбір матеріалів та укладання техніко-технологічної, колористичної карти проєкту, розроблення айдентики та формування матеріалів для інтерактивного наповнення музею. Наукова новизна. У результаті дослідження розкрито перспективні алгоритми і підходи дизайну до формування креативного середовища в інтер’єрних просторах за допомогою комплексного опорядження індивідуально запроєктованими, практично виконаними елементами предметного обладнання та артоб’єктами, які несуть не лише ергономічно-функціональний складник, а й формують стилістичну особливість і неповторність персоніфікованого дизайнера. Практична значимість. Для суб’єктів дизайн-діяльності, зокрема у навчальному процесі спеціальності 022 «Дизайн», визначено чимало чинників та засобів творення вітчизняного дизайнерського продукту. Однак коректне застосування мистецьких практик до певної міри залежить від рівня складності та культури їх інтегрування у простір. До прикладу, щоб створити впізнаваність чи ідентифікувати простір в етностилістиці, недостатньо буквально «орнаменталізувати» дизайнерські форми чи повторити стереотипи модних тенденцій. Лише глибоке знання автентичних аналогів, уміння творчо їх стилізувати, інтерпретувати та трансформувати основні інструменти мистецьких практик дадуть змогу створити актуальний продукт та повноцінно демонструвати і репрезентувати саме український дизайн.

Посилання

Алексійчук Д.О. Мистецтво стінопису у сучасному середовищі міста. Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 135‒136.

Атланов В. Значення українського дизайну в сучасному артпросторі. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2017. Вип. 12. С. 227–247.

Бабій Н.П. Культурно-мистецькі практики у контексті розгортання воєнного дискурсу. Західноукраїнські хроніки першого місяця війни 2022. Філософсько-психологічні аспекти духовності сталого розвитку людства : збірник тез VII Міжнародної науково-практичної конференції, м. Львів, 20 квітня 2022 р. С. 19‒21.

Бачинська О.В. Синтез мистецтв у зовнішньому оформленні сучасних сакральних споруд Києва. Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 31‒33.

Гнатюк Л.Р. Засади формотворення сакрального простору. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : колективна монографія. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2021. С. 306–327.

Грицюк Л.О., Кайдановська О.О. Мистецька комунікація в архітектурному просторі. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. Вип. 44. С. 3–10.

Грицюк Л.С. Інсталяції в архітектурному просторі: гра мистецтва з архітектурою. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. Вип. 43. Ч. 1. С. 119–124.

Єфірова А. Новітні мистецькі практики: public art: до питання термінології. Народознавчі зошити. 2011. № 6(102). С. 1019–1024.

Ладан Т.М., Мартинова В.І. Просторові конструктивні експерименти на прикладі творчості Володимира Татліна: Летатлін. Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 157‒158.

Ладан Т.М., Фіца В.С. Динамічні експерименти з площиною на прикладі творчості Олександра Архипенка: рухомий живопис ‒ «Архіпентура». Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 164‒166.

Ладан Т.М., Фортуна М.А. Оптичні ілюзії в мистецтві та архітектурі на прикладі творчості Олега Шупляка: двовзори. Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 166‒168.

Національний університет «Львівська політехніка». Кафедра дизайну та основ архітектури. URL: https://www.facebook.com/doalpnu?mibextid=LQQJ4d (дата звернення: 20.06.2024).

Матвійчук Я. Емоційний сплеск. Кафедра дизайну і теорії мистецтва. URL: https://www.facebook.com/kdtm.pnu/photos/a.429868370699293/1659452464407538/?type=3 (дата звернення: 20.06.2024).

Сучасна архітектурна освіта. Синтез мистецтв і гармонізація архітектурного простору : матеріали ХІ Всеукраїнської наукової конференції, 21 листопада 2019 р. Київ : КНУБА, 2020. 216 с.

Пилипчук О.Д., Полубок А.П. Інноваційні засоби інтеграції артоб’єктів у дизайн інтер’єру як спосіб підвищення естетики архітектурного середовища. Український мистецтвознавчий дискурс. 2023. № 4. С. 70–76. URL: https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.9.

Пилипчук О., Кащенко О., Полубок, А. Роль артоб’єкта у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2024. Т. 7. № 1. С. 138–150. URL: https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300933.

Пшінко Н. Артдизайн у контексті сучасних публічних художніх практик. Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 23 квітня 2020 р. Київ : КНУТД, 2020. Т. 1. С. 74–78.

Удріс Н.C. Візуалізація комунікативної практики як домінанта соціальної комунікації першого десятиріччя ХХІ ст. Наукові праці. 2013. Вип. 199. Т. 211. С. 38–43.

Чепелик О. Взаємодія архітектурних просторів сучасного мистецтва та новітніх технологій, або Мультимедійна утопія : монографія. Київ : Хімджест, 2009. 260 с.

Юрченко І. Досвід використання орнаменту в проєктно-художній творчості та освітньому процесі. Становлення і розвиток етнодизайну: український та європейський досвід : матеріали І міжнар. наук.-практ. конф. 2012. С. 179–187.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-08

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО