ADAPTATION AND EVOLUTION OF TRADITIONS IN MODERN DESIGN ON THE EXAMPLE OF «GOMINGIR» BRAND OBJECTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.19Keywords:
design, traditions and innovations, ethnominimalism, cultural heritageAbstract
The study notes the importance of preserving and adapting traditions in a rapidly changing modern world and considers «GOMINGIR» as an important example of a successful fusion of past and present in creating a design that not only impresses with its aesthetics, but also becomes a determining factor in the development of cultural identity. Purpose. The purpose of the study is to analyze the strategies and methods by which the GOMINGIR brand adapts and evolves traditions in contemporary design, considering specific objects of its collections. Methodology. The methodological framework of the study includes a comprehensive approach, combining the analysis of design elements, historical aspect, philosophical reflection, and the study of the impact on current trends. This research approach allows us to thoroughly analyze and comprehend both the aspects of creating specific GOMINGIR objects and their contribution to the broader context of modern design development and preservation of traditions. Results. The research results confirm the successful adaptation and evolution of traditions in GOMINGIR’s design. Understanding the methods and strategies of GOMINGIR can be a valuable contribution to the development of design aimed at preserving cultural heritage and its actualization in the modern design landscape. Scientific novelty. The study identifies a scientific novelty in the study and analysis of the integration of ethnic elements in the design of GOMINGIR objects with the principles of minimalism. Practical relevance. The results of the study provide specific design strategies and methods that can be used in the design industry to create innovative objects that combine tradition with innovation; The research can serve as an inspiration for designers, stimulating their creativity and innovation in the field of design;
References
Декоративно-прикладне мистецтво / Є.А. Антонович та ін. Львів : Світ, 1993. 272 с.
Бойко О.Г., Шиманська Т.А. До питання про орнаментальні форми, що використовуються в дизайні. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2011. № 6. С. 11–13.
Бондаренко І.В. Стилістичні напрями в дизайні інтер’єрів сучасних клубів, ресторанів, барів. Дизайн-освіта 2003: досвід, проблеми, перспективи : матер. Всеукр. наук. конф., 24–28 березня 2003 р. Харків, 2003. С. 243–246.
Борисова С. Етнодизайн як явище сучасної культури. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2011. Вип. 17. С. 27–32.
Георгієва О.С. Використання елементів народного житла в сучасному дизайні середовища. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2011. № 5. С. 45–47.
Гурська А.С. Мова та граматика українського орнаменту. Київ : Альтернативи, 2003. 144 с.
Данилюк А.Г. Скарби народної архітектури Гуцульщини: етнографічний нарис. Львів : Логос, 2000. 136 с.
Кайндль Р. Гуцули: їх життя, звичаї та народні перекази (2001). Чернівці: Молодий буковинець, 2001. 208 с.
Калиновська І.М. Інтер’єри громадських будівель кінця XIX–XX століть на прикладі Івано-Франківщини: культурологічний аспект : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01 Івано-Франківськ, 2012. 16 с.
Крилатова О.С. Вектори розвитку етностилю в сучасному дизайні громадських інтер’єрів України. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2013. Вип. 24. С. 27–36.
Курилич М.В. Гуцульський орнамент. Київ : ЛК Мейкер, УВЦ, 2001. 127 с.
Мельниченко Г.Ю. Використання тканинного розпису батику при формуванні дизайну інтер’єру ресторану. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2009. № 7. С. 74–79.
Нікішенко Ю.І. Орнамент як джерело дослідження етнічної культури України (на матеріалах ХІХ – початку ХХ ст.) : автореф. дис. … канд. історичних наук : 17.00.01. Київ, 2004. 21 с.
Новосельчук Н.Є. До питання синтезу мистецтв в інтер’єрах громадських споруд к. ХІХ – поч. ХХ ст. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2005. № 6. С. 13–18.
Селівачов М.Р. Лексикон української орнаментики (іконографія, номінація, стилістика, типологія). Київ : Ант ; Фенікс, 2013. 416 с.
Сергеєва Н.В. Традиційна культура в сучасному дизайні. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2011. № 2. С. 243–246.
Шухевич В.О. Гуцульщина. Ч. 1, 2. Верховина: Гуцульщина, 1997. 352 с.