THE ARTISTIC POTENTIAL OF IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN UKRAINIAN DESIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.31.14

Keywords:

Ukrainian design, immersive technologies, design, visual arts, artistic and design image, augmented reality, extended reality, mixed reality, virtual reality, alternative reality technologies.

Abstract

Purpose. The research purpose is to determine the role of immersive technologies (augmented, virtual, mixed and extended reality technologies) in creating an artistic image of relevant contemporary Ukrainian design projects. Methodology. The study is based on a methodological system that includes generalization, comparison, induction, deduction, analogy, as well as theoretical and analytical methods. Results. The artistic representation of design projects endowed with immersive features is carried out simultaneously at several levels by layering various features of artistic expression. At the same time, the traditional compositional, coloristic, stylistic, textural, and other tools of artistic expression are supplemented by innovative ones, provoked by a complex synthesis of different components within one project: dynamic, interactive, and multimedia. Moreover, semantic features, which come to the fore in that interpretation (e.g., the works of digital fashion model designers), are often involved in the development of the artistic image of an immersive-modified project. Thus, the artistic image acquires, in addition to visual characteristics, sound, semantic and dynamic ones, which no less actively affect the audience’s perception by enhancing or suppressing the visual effect. As a result, the same visual effect, with or without the support of immersive technologies, can convey a completely different project idea. Scientific novelty. The present article demonstrates an innovative approach to assessing rapid innovations in Ukrainian design, which is a response to global technological trends. In particular, the authors put forward a model for constructing the artistic and design image of the relevant works in the context of the active implementation of immersive technologies. It is a multi-layered structure of the internal interaction of specific visual factors and their impact on the viewer. Practical relevance involves the timely analysis of current trends, which can both guide practitioners in the dynamic field of contemporary design activity and specify the vectors of subsequent transformations that have potential to succeed.

References

«Кишенькова країна»: 40 туристичних пам’яток України можна буде побачити у 3D. URL: https://nzl.theukrainians.org/kyshenkova-krayina.html.

AR-технології в сучасній рекламі / К. Гуріна та ін. Поліграфічні, мультимедійні та web-технології : матеріали Молодіжної школи-семінару VІІ Міжнародної науково-технічної конференції, 17–21 травня 2022 р. Харків : ХНУРЕ, 2022. Т. 2. С. 34–36. URL: https://

openarchive.nure.ua/handle/document/20383.

UBiennale. URL: https://ubiennale.com/.

Алфьорова З. Фільмічні структури в мультимедійному дизайні. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2019. Вип. 6. С. 7–10. DOI: 10.33625/2409-2347-2019-6-7-10.

Волинець В. Інтеграція віртуальної та доповненої реальності у мистецтво. Культура і сучасність. 2021. № 1. С. 9–16.

Імерсивні технології як інноваційний інструмент для проєктування в дизайні / М. Воробчук та ін. Art and Design. 2023. Вип. 2. С. 96–104. DOI: 10.30857/2617-0272.2023.2.9.

Губернатор О. Прояви імерсивності в сучасних культурних практиках. Питання культурології. 2023. № 41. С. 89–99.

Даценко Є. Просторовий поворот. 3 серпня 2023 р. URL: https://skvot.io/uk/blog/spatial-turn-as-it-is.

Корнілов Д. Маніфест цифрової моди. Усе, що вам потрібно знати, щоб створити вірусну колекцію цифрового одягу у 2022 р. 25 листопада 2022 р. URL: https://ffface.me/ua/media/digital-fashion-manifestall-you-need-to-know-to-create-a-viral-digital-fashioncollection-

in-2022.

Цифрова мода як дизайн майбутнього / Т. Ніколаєва та ін. Актуальні проблеми сучасного дизайну : IV Міжнародна науково-практична конференція. Київ, КНУТД, 27 квітня 2022 р. С. 108–110.

Опалєв М., Фоміна К. Використання простору в дизайні доповненої реальності для творів живопису і графіки. Cultiral studies and

art criticism: things in common and development prospects : International scientific and practical conference. Venice : Baltija Publishing, 2020. С. 163–167. DOI: 10.30525/978-9934-26-004-9-111.

Радута Т. Технології доповненої та віртуальної реальності в DIGITAL-медіа. Молодий вчений. 2018. № 4 (56). С. 46–50.

Скляренко Н. Дизайн системи візуальних комунікацій: теоретичні основи та проєктні концепції сталого розвитку : дис. … докт. мистецтвозн. : 17.00.07. Київ : КНУТД, 2023. 605 с.

Скляренко Н., Бухаріна І. Імерсивні технології в дизайні книжкової продукції: принципи проєктування. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2022. № 5 (2). С. 270–282.

Слободяник О. Імерсивні технології у працях вітчизняних та зарубіжних науковців. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2021. С. 120–124. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-201-120-124

Сова М., Дєніжна С. Імерсивні технології модернізації освітнього процесу в контексті євроінтеграції. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2022. Спецвипуск. Т. 2. С. 130–136. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.spec.2.25.

Совгира Т. Цифрові технології в сучасному візуальному мистецтві. Вісник Київського національного університету культури та мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». 2020. Вип. 42. С. 65–71. DOI: 10.31866/2410-1176.42.2020.207634.

Трач Ю. Інтерактивність і віртуальність як феномени сучасності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2018. Вип. 27. С. 8–13.

Трач Ю. Імерсивні VR-застосунки як інструмент ознайомлення з об’єктами культурної спадщини. Питання культурології. 2023. Вип. 41. С. 134–145.

Фоміна К. Ключові характеристики доповненої реальності. Art and Design. 2021. Вип. 3. С. 82–95. DOI: 10.30857/2617-0272.2021.3.8.

Фоміна К. Потенціал використання віртуальної та доповненої реальності у роботі дизайнерів. Всеукраїнська наукова конференція

професорсько-викладацького складу і студентів Харківської державної академії дизайну і мистецтв за підсумками роботи 2019/2020 навчального року : збірник статей. Харків : ХДАДМ, 2020. Т. 15. С. 48–50.

Чепелик О. Імерсивні середовища, VR, AR в українському сучасному мистецтві останніх років. Сучасне мистецтво : збірник наукових праць. 2021. Вип. 17. С. 23–40. DOI:10.31500/2309-8813.17.2021.248423.

Шевнюк О. Словник термінів образотворчого мистецтва : навчальний посібник. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. 100 с.

Шиман К. Терміносистема дослідження новітніх прийомів утворення художньої форми у віртуальній реальності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: мистецтвознавство). 2022. С. 95–100.

Щегельська Ю. Особливості застосування технологій доданої реальності як інструмента перетворення друкованої продукції на тривимірну в практиці промоційних комунікацій. Поліграфія і видавнича справа. 2019. № 1 (77). С. 101–110.

Щегельська Ю. Методи просування книжок з ефектом доданої реальності на українському ринку (на прикладі AR-книг «Аліса у Країні Див» і «Аліса у Задзеркаллі»). Сучасний масмедійний простір: реалії та перспективи розвитку : матеріали ІІІ Всеукраїнської

науково-практичної конференції, 25 жовтня 2018 р. Вінниця, 2018. С. 326– 330.

Published

2024-03-13

Issue

Section

Статті