Аксіологічні засади навчання майбутніх інженерів фізики і технічних дисциплін
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.72.11990Ключові слова:
Аксіологізація освіти, майбутні інженери, самостійна робота студентів, предметна мотивація, технічна освіта, ціннісні орієнтаціїАнотація
Постановка проблеми: Формування і розвиток ціннісних орієнтацій особистості покладено в основу виховання молоді на всіх освітніх рівнях. Необхідність аксіологізації процесу підготовки майбутніх інженерів підсилюється специфікою техніко-технологічної діяльності в умовах широкого впровадження ІКТ. Інтеграція ціннісно-мотиваційних чинників з навчанням фізики і технічних дисциплін є актуальним аспектом у розбудові сучасної вищої технічної освіти. Методи: У дослідженні використано концептуально-порівняльний аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, новаторського досвіду й узагальнення власного багаторічного досвіду педагогічної діяльності, а також спостереження, бесіди з викладачами і студентами вищих навчальних закладів. Результати: Шляхом конкретизації функцій з’ясовано сутність аксіологізації у системі вищої освіти. Встановлено важливість перенесення мотивів навчальної діяльності з кінцевого результату на її процес і визначальну роль мотивів самоосвіти. Досліджено взаємозв’язки між ступенем ціннісно-мотиваційного розвитку особистості та її індивідуальними характеристиками. З’ясовано сутність феномену ставлення до навчання, визначено його види. Конкретизовано місце і значення у проведеному дослідженні основоположних професійно значущих морально-етичних принципів. Висновки: Аксіологізація вищої технічної освіти є потужним засобом формування соціально-особистісної, предметної і професійної компетентності майбутнього інженера. Створення відповідних особистісно орієнтованих дидактичних засобів ґрунтується на міждисциплінарних методичних підходах у вищій освіті.
Посилання
Noveishii psikhologo-pedagogicheskii slovar' (2010) [The Newest Psychological and Pedagogical Dictionary] Minsk, Sovremennaya shkola Publ., 928 p. (in Russian)
Compact Oxford English Dictionary. Copyright Oxford University Press,. Available at: http://www. askoxford.com/. (accessed 31.07.2017)
Webster’s New Millenium Dictionary of English. Preview Edition (v 0.9.6). Available at: http://dictionary. reference.com/. (accessed 31.07.2017)
Entsyklopediya osvity (2008) [Encyclopedia of Autumn]. Kyyiv, Yurinkom Inter Publ., 1040 p. (in Ukrainian)
Forsayt ekonomiky Ukrayiny: seredn'ostrokovyy (2015–2020 roky) i dovhostrokovyy (2020–2030 roky) chasovi horyzonty (2015) [The Foresight of the Economy of Ukraine in the medium-term (until 2020) and long-term (until 2030) time horizons]. Kyyiv, NTUU “KPI” Publ., 136 p. (in Ukrainian) Available at: http://wdc.org.ua/sites/default/files/WDC-IASA-FORSIGHT-UA.pdf (accessed 31.07.2017) (in Ukrainian)
Klimov S. M. Vash chelovecheskii i sotsial'nyi kapital [Your human and social capital]. Available at: http://www.elitarium.ru/vash_chelovecheskijj_i_socialnyjj_kapital/ (accessed 31.07.2017). (in Russian)
Robinson K., Aronica L. (2015) Creative Schools: The Grassroots Revolution That's Transforming Education. Viking Publ., 320 p.
The New Ukrainian School [Online]. Available at: http://mon.gov.ua/Новини%202017/02/17/book-final-eng-cs-upd-16.01.2017.pdf. (accessed 31.07.2017)
President of Ukraine (2013), “Decree “About the National Strategy The development of education in Ukraine until the year 2021”“ (in Ukrainian) Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (accessed 31.07.2017)
Polikhun N. I., Slipukhina I. A., Chernecjkyj I. S. (2017) Pedahohichna tekhnolohiya STEM yak zasib reformuvannya osvitn'oyi systemy Ukrayiny [STEM Pedagogical Technology as a Means to Reform the Ukrainian Educational System]. Osvita ta rozvytok obdarovanoyi osobystosti [Education and Development of Gifted Personality], No. 3 (58), pp. 05-09. (in Ukrainian)
st Century Skills Map, Partnership for 21st century Skills [Online]. Available at: https://www.actfl.org/sites/default/files/CAEP/AppendixCAlignmentFramework21stCentury.pdf. (accessed 31.07.2017)
Narizhnyi Yu. A. Filosofiya obrazovaniya epokhi postmoderna [Philosophy of Postmodern Education]. Postmodern : Sait o filosofii i kul'ture postmoderna [Postmodern: Site about philosophy in the culture of postmodernism] (in Russian) Available at: http://postmodern.in.ua/?p=1057 (accessed 31.07.2017)
Popper К. (1983) Logika i rost nauchnogo znaniya: Izbr. raboty [Logic and growth of scientific knowledge: Selected works]. Мoscow, Progress Publ., 604 p. (in Russian)
Freire P. (2000). Pedagogy of freedom: ethics, democracy and civic courage. Lanham, Rowman & Littlefield Publ., 176 p.
Maslow A. (1998). Towards a Psychology of Being. John Wiley & Sons Publ., 320 p.
Kir'yakova A. V., Ol'khovaya T. A., Belonovskaya I. D. (2010). Aksiologiya obrazovaniya. Prikladnye issledovaniya v pedagogike: Monografiya [The axiology of education. Applied Research in Pedagogy: Monograph]. Мoscow, Dom pedagogiki Publ., 292 p. (in Russian)
Bol'shaya psikhologicheskaya entsiklopediya. (2007) [Great psychological encyclopedia]– Мoscow, Eksmo Publ., 544 p. (in Russian)
Il'in E. P. (2008) Motivatsiya i motivy [Motivation and motives]. St. Petersburg, Piter Publ. 512 p. (in Russian)
Vygotskii L. S. (1956) Izbrannye pedagogicheskie issledovaniya [Selected pedagogical studies]. Мoscow, APN RSFSR Publ., 518 p. (in Russian)
Rubinshtein S. L. (2012) Bytie i soznanie [Being and consciousness] – St. Petersburg, Piter Publ. 288 p. (in Russian)
Gordashnikov V. A., Osin A. Ya. (2009) Obrazovanie i zdorov'e studentov meditsinskogo kolledzha [Education and health of students of medical college]. Moscow, Akademiya Estestvoznaniya Publ., 228 p. (in Russian)
Chernetskyy I. S., Slipukhina I. A. (2013). Tekhnolohichna kompetentnist' maybutn'oho inzhenera: formuvannya i rozvytok u komp"yuterno intehrovanomu laboratornomu praktykumi z fizyky [Technological competence of the future engineer: the formation and development of computer integrated laboratory work in physics]. Information Technologies and Learning Tools (Electronic scientific specialized edition) Kyiv, Vol. 38, № 6, pp. 83-95/ (In Ukrainian) Available at: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/952#.UurcSm6ccZk. (accessed 31.07.2017)
Slipukhina І. A. , Chernecjkyj I. S. , Mjenjajlov S. M., Rudnycjka Zh. O. Matejik Gh. D. (2016) Suchasnyy fizychnyy eksperyment u dydaktytsi STEM oriyentovanoho navchannya [A modern physical experiment in STEМ-based teaching didactics] Zbirnyk naukovykh prats' kam"yanets'-podil's'koho natsional'noho universytetu imeni Ivana Ohiyenka [Collection of scientific works of the Kamyanets-Podilsky National University named after Ivan Ogienko], issue 22, pp. 325-328. (in Ukrainian).
Smirnov S. D. Psikhologicheskie faktory uspeshnoi ucheby studentov vuza [Psychological factors of successful study of university students] MGU imeni M.V.Lomonosova, Fakul'tet psikhologii [Moscow State Lomonosov University, Faculty of Psychology]. (in Russian) Available at: http://www.psy.msu.ru/science/public/smirnov/students.html. (accessed on July 31, 2017)
ASCE’s Code of Ethics. Available at: http://www.asce.org/uploadedFiles/About_ASCE/Ethics/Content_Pieces/ASCE-Code-Of-Ethics-2012-FINAL-HIGH.pdf. (accessed 31.07.2017)
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).