СВІТОГЛЯДНА І ПОЛІТИЧНА ПІДГОТОВКА ГРОМАДЯНИНА В ПЕРІОД СОЦІАЛЬНИХ ЗМІН
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.40.19348Ключові слова:
громадянське виховання, світоглядна культура, соціальні зміни, трансформація цінностей, людяність, емпатія, миротворчістьАнотація
Розглядаються особливості світоглядної і політичної підготовки громадянина (школяра, студента) в період соціальних змін, що обумовлені трансформацією суспільних та індивідуальних ідеалів, принципів, норм життєдіяльності. Інтегральним показником ефективної світоглядної і політичної сформованості громадянина є високий рівень політичної, правової, духовної культури. Відзначається, що критерії сформованості світоглядної, а й відповідно політичної, правової культури у сучасного школяра (студента) як показника розвиненості громадянських якостей мають когнітивний, діяльнісний та емоційно-вольовий характер. Наголошується, що державні інституції, громадські організації, педагогічні спільноти мають більше уваги приділяти політичному навчанню та вихованню школярів і студентів у період соціальних змін. Підкреслюється, що світоглядна культура особистості формується завдяки отриманню світоглядних знань, цінностей, переконань, ідеалів, принципів, ставлення до світу. Як орієнтир психолого-педагогічної та філософської підготовки громадянина України визначено людяність, а емпатію – як дороговказ виховання й освіти
Посилання
Бех І. Д. Формувати у дитини почуття цінності іншої людини. Педагогіка толерантності. 2001. № 2. С. 52–58.
Вишнівська Н. В. Виховання милосердя як психолого-педагогічна проблема. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал: матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2012 рік / [ За ред. О. В. Сухомлинської, І. Д. Беха, Г. П. Пустовіта, О. В. Мельника ; літ. ред. І. П. Білоцерківець]. Івано-Франківськ: НАІР, 2013. Вип. 3. С. 39-42.
Гуцоляк О. О. Роль гуманітарної підготовки як складової формування особистості майбутніх фахівців в системі вищої технічної освіти. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. / ред. Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський. Харків : НТУ «ХПІ», 2012. Вип. 32-33 (36-37). С. 46-55.
Ковальчук І. А. Виховання у студентів педагогічних університетів світоглядної культури засобами художньо-трудової діяльності: дис … канд. пед. наук. Вінниця, 2016. 321 с.
Оковита О. Розвиток особистості студента в процесі вивчення філософії. Збірник тез доповідей III студентської науково-практичної Інтернет- конференції «Світоглядні трансформації особистості студента ВНЗ: історико-філософські, соціально-правові та мовознавчі аспекти. Вінниця: Видавничо-редакційний відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2016. С. 17-19.
Онуфриїшена А. Проблема розвитку особистості студента в процесі вивчення дисциплін гуманітарного циклу. Збірник тез доповідей III студентської науково-практичної Інтернет-конференції «Світоглядні трансформації особистості студента ВНЗ: історико-філософські, соціально-правові та мовознавчі аспекти. Вінниця: Видавничо-редакційний відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2016. С. 19-22.
Побірченко Н. С. Виховання почуття людяності в діяльності вищого навчального закладу крізь призму педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського. Науковий Вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2014. Випуск 1. 46 (108). С. 109-114.
Пробийголова Н. Політична освіта як складова політичної соціалізації молоді. Політичний менеджмент. 2008. № 1. С. 128-136.
Рижанова А. О. Політичне виховання студентів: соціально-педагогічний аспект. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. соціальна робота». 2019. Випуск 1 (44). С. 151-155.
Роговець О. В. Змістове та методичне забезпечення взаємодії сім’ї і школи у громадянському вихованні молодших школярів. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал: матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2011 рік / [За ред. О. В. Сухомлинської, І. Д. Беха, Г. П. Пустовіта, О. В. Мельника ; літ. ред. І. П. Білоцерківець]. Івано-Франківськ: Типовіт, 2012. Вип. 2. С. 175-178.
Самокиша А. Освіта як важливий чинник формування цінностей молоді. Збірник тез доповідей III студентської науково-практичної Інтернет- конференції «Світоглядні трансформації особистості студента ВНЗ: історико-філософські, соціально-правові та мовознавчі аспекти. Вінниця: Видавничо-редакційний відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2016. С. 61-63.
Соболєва Н. І. Світогляд та життєвий вибір особистості. Київ : Наукова думка, 1989. 124 с.
Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа. Вибрані твори : в 5 т. / редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін. Київ: Рад. шк., 1976. Т. 4. 1977. С. 7-390.
Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. Київ: Рад. шк., 1976. Т. 2. 1976. С. 149-416.
Чистякова І., Цзінвень Я. Сутнісні характеристики світоглядної культури школярів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 10 (114). С. 309-317.
Шаповал О. А. Формування світоглядної культури старшокласників у процесі засвоєння знань про людину і суспільство: автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2000. 21 с.
Янко Ж., Фоменко Л. Людяність в контексті соціального пізнання українських освітніх реалій. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія». 2021. № 43. С. 134–142.