WORLDVIEW AND POLITICAL TRAINING OF A CITIZEN IN THE PERIOD OF SOCIAL CHANGES
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.40.19348Keywords:
civic education, worldview culture, social changes, transformation of values, humanity, empathy, peacemakingAbstract
Modern civic education of an individual is based on the fundamental humanitarian standards of spiritual, political, legal, and ideological orientation, which have developed throughout the history of the Ukrainian people, their culture, and traditions. The initial ideological and political formation of a citizen begins within the family and takes on systemic forms in educational institutions of various levels. Ideological and political preparation becomes particularly significant during periods of social change, when societal and individual ideals, principles, and norms of life activity undergo transformation. Research methods of the research consist of a systematic and complex approach, on the basis of which the meaningful components of civic education are studied and summarized, as well as the principles of worldview pluralism, the objectivity of the study of the political training of a citizen in the period of social changes are substantiated. The methods of anthropological reduction and anthropological interpretation made it possible to reveal and substantiate the worldview aspect of the process of formation of a Ukrainian citizen. Research results. It is noted that the worldview culture of an individual is formed thanks to the acquisition of worldview knowledge, values, beliefs, ideals, principles, and attitude towards the world. It is emphasized that state institutions, public organizations, pedagogical communities should pay more attention to political education and upbringing of pupils and students in the period of social changes. A young person needs systematic theoretical and applied knowledge about the functioning of the political and legal systems of the country, the regime of power, understanding the role of political parties and civil structures in a democratic country, etc. Discusssion. Humanity is defined as a reference point for the psychological-pedagogical and philosophical training of Ukrainian citizens, and empathy as a guidepost for upbringing and education. Conclusions. Peculiarities of worldview and political training of a citizen (pupil, student) in the period of social changes due to the transformation of social and individual ideals, principles, norms of life are considered. An integral indicator of effective worldview and political formation of a citizen is a high level of political, legal, and spiritual culture. It is noted that the criteria for the formation of worldview, and correspondingly political, legal culture in a modern pupil (student) as an indicator of the development of civic qualities have a cognitive, activity and emotional-volitional character
References
Бех І. Д. Формувати у дитини почуття цінності іншої людини. Педагогіка толерантності. 2001. № 2. С. 52–58.
Вишнівська Н. В. Виховання милосердя як психолого-педагогічна проблема. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал: матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2012 рік / [ За ред. О. В. Сухомлинської, І. Д. Беха, Г. П. Пустовіта, О. В. Мельника ; літ. ред. І. П. Білоцерківець]. Івано-Франківськ: НАІР, 2013. Вип. 3. С. 39-42.
Гуцоляк О. О. Роль гуманітарної підготовки як складової формування особистості майбутніх фахівців в системі вищої технічної освіти. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. / ред. Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський. Харків : НТУ «ХПІ», 2012. Вип. 32-33 (36-37). С. 46-55.
Ковальчук І. А. Виховання у студентів педагогічних університетів світоглядної культури засобами художньо-трудової діяльності: дис … канд. пед. наук. Вінниця, 2016. 321 с.
Оковита О. Розвиток особистості студента в процесі вивчення філософії. Збірник тез доповідей III студентської науково-практичної Інтернет- конференції «Світоглядні трансформації особистості студента ВНЗ: історико-філософські, соціально-правові та мовознавчі аспекти. Вінниця: Видавничо-редакційний відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2016. С. 17-19.
Онуфриїшена А. Проблема розвитку особистості студента в процесі вивчення дисциплін гуманітарного циклу. Збірник тез доповідей III студентської науково-практичної Інтернет-конференції «Світоглядні трансформації особистості студента ВНЗ: історико-філософські, соціально-правові та мовознавчі аспекти. Вінниця: Видавничо-редакційний відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2016. С. 19-22.
Побірченко Н. С. Виховання почуття людяності в діяльності вищого навчального закладу крізь призму педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського. Науковий Вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2014. Випуск 1. 46 (108). С. 109-114.
Пробийголова Н. Політична освіта як складова політичної соціалізації молоді. Політичний менеджмент. 2008. № 1. С. 128-136.
Рижанова А. О. Політичне виховання студентів: соціально-педагогічний аспект. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. соціальна робота». 2019. Випуск 1 (44). С. 151-155.
Роговець О. В. Змістове та методичне забезпечення взаємодії сім’ї і школи у громадянському вихованні молодших школярів. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал: матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2011 рік / [За ред. О. В. Сухомлинської, І. Д. Беха, Г. П. Пустовіта, О. В. Мельника ; літ. ред. І. П. Білоцерківець]. Івано-Франківськ: Типовіт, 2012. Вип. 2. С. 175-178.
Самокиша А. Освіта як важливий чинник формування цінностей молоді. Збірник тез доповідей III студентської науково-практичної Інтернет- конференції «Світоглядні трансформації особистості студента ВНЗ: історико-філософські, соціально-правові та мовознавчі аспекти. Вінниця: Видавничо-редакційний відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2016. С. 61-63.
Соболєва Н. І. Світогляд та життєвий вибір особистості. Київ : Наукова думка, 1989. 124 с.
Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа. Вибрані твори : в 5 т. / редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін. Київ: Рад. шк., 1976. Т. 4. 1977. С. 7-390.
Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. Київ: Рад. шк., 1976. Т. 2. 1976. С. 149-416.
Чистякова І., Цзінвень Я. Сутнісні характеристики світоглядної культури школярів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 10 (114). С. 309-317.
Шаповал О. А. Формування світоглядної культури старшокласників у процесі засвоєння знань про людину і суспільство: автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2000. 21 с.
Янко Ж., Фоменко Л. Людяність в контексті соціального пізнання українських освітніх реалій. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія». 2021. № 43. С. 134–142.