ПРИНЦИПИ ВЗАЄМОДІЇ В ТОПОЛОГІЇ АНТИНОМІЙ (ОНТОЛОГІЧНА ДЕКОНСТРУКЦІЯ СОЦІАЛЬНОЇ МАТРИЦІ)

Автор(и)

  • Юлія Харченко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-5587-9743

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.39.18427

Ключові слова:

взаємодії, антиномія, соціальна матриця, топологія соціуму, деконструкція.

Анотація

Вступ. Розглядається проблема взаємодії як ключове питання про буття. Феномен взаємодії описує конфігурацію соціальної матриці в її динаміці, фіксує безперервну мінливість дійсності, актуалізує необхідність підтримання балансу в природі, а також збереження гармонійного дуалізму тілесних і духовних конструктів людини. Взаємодію визначено як антиномічну опозицію, яку можна розглядати з погляду симетрії та асиметрії. Симетрія відображає наявний у природі порядок, пропорційність і співмірність між елементами будь-якої системи або об'єкта природи. Асиметрія відображає розупорядкування системи, порушення рівноваги. Мета і завдання. Основною метою цього дослідження є концептуалізація феномену взаємодії в топології антиномій, а ключовим завданням стала онтологічна деконструкція соціальної матриці за умови впливу антиномії на процес взаємодії. Методологія дослідження. Феномен взаємодії розглянуто у філософсько-методологічному, онтологічному та метафізичному аспектах деконструкції при аналізі антиномічних характеристик взаємодії. Підтверджено, що філософія деконструкції формує інтелектуальну практику, здатну творчо відтворювати довільні соціальні дії на рівні вербальних і невербальних знаків і засобів комунікації, що передають будь-який сенс. Принцип деконструкції використовується також у кіберпросторі як інструмент оновлення комп'ютерних систем і мов. Результати дослідження. Показано, що антиномія може переходити в стан конфлікту. У реальності Всесвіту конфлікт є природним і необхідним. Під час взаємодії кожен об'єкт (річ) прагне знизити вплив протилежного об'єкта (іншої речі) і підвищити власний вплив. При цьому поняття «об'єкт» або «учасник взаємодії» не завжди є тотожними, проте вони - пасивні й нейтральні. Суб'єкт (людина) як «активна сторона» (зацікавлена сторона), створює конфліктну ситуацію і впливає на перебіг конфлікту відповідно до своїх інтересів усвідомлено, продумано, вступаючи у взаємодію з іншими людьми, тільки коли це необхідно йому самому. Обговорення. Виявлено антиномію «природне-штучне», що раніше апелювала до діалогу природи та мистецтва, проте з'ясувалося, що мова кібернетики стає домінантною та унеможливлює метафізичну й онтологічну цінність такої антиномії. Духовний віртуум інтерпретований як фантазія, природна мова культури та мистецтва. Комп'ютерний віртуум представлений як тіло машини, програма, штучна мова як сукупність кодів та їхніх комбінацій. Висновки. Антиномія є першоджерелом взаємодії. Метафізична антиномія сприяє підтриманню балансу, стійкості. Попри те, що антиномія містить полярності, це дає змогу охопити кожну з них окремо, а також розглядати як окремий вимір. При взаємодії, вони породжують топологію духовних сенсів і фізичних просторово-часових форм.

Посилання

Barthes, Roland. 1972. Mythologies. London: Cape.

Carus, Paul. 1915. "Kant's Antinomies and Their Solution." The Monist, Vol. 25(4) : 627–632. https://www.jstor.org/ stable/27900563.

Culler, Jonathan. 1975. Structuralist Poetics: Structuralism, Linguistics, and the Study of Literature. London: Routledge & Kegan Paul.

Culler, Jonathan. 1981. "The Turns of Metaphor." In The Pursuit of Signs: Semiotics, Literature, Deconstruction, 188–209. London: Routledge & Kegan Paul.

Derrida, Jacques. 1992. Acts of Literature. New York: Routledge.

Derrida, Jacques. 1984. "Deconstruction and the Other: An Interview with Jacques Derrida." In Dialogue with Contemporary Continental Thinkers, ed. by R. Kearney, 105–113. Manchester University Press. http://surl.li/rlnzi

Derrida, Jacques. 2016. Of Grammatology. JHU Press. http://surl.li/rlnzm

Derrida, Jacques. 1983. "Signature, Event, Context." In Margins of Philosophy, 307–330. Chicago: University of Chicago Press.

Derrida, Jacques. 1970. "Structure, Sign, and Play in the Discourse of the Human Sciences." In The Languages of Criticism and the Sciences of Man, edited by R. Macksey & E. Donato, 247–265. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Derrida, Jacques. 1982. "White Mythology: Metaphor in the Text of Philosophy." In Margins of Philosophy, 207–271. Chicago: University of Chicago Press.

Foucault, Michel. 1980. The History of Sexuality, Vol. I. New York: Pantheon.

Gadamer, Hans-Georg. 1984. "The Hermeneutics of Suspicion." In Hermeneutics: Questions and Prospects, edited by G. Shapiro & A. Sica, 54–65. Amherst: University of Massachusetts Press.

Hidalgo, Oliver. 2019. "The Theory of Democratic Antinomies and the Identification of Value Trade-Offs in Political Practice." Politics and Governance, 25 November, Vol. 7, No. 4. https://doi.org/10.17645/pag.v7i4.2243.

Kharchenko, Julia. 2022. "Spiritual Virtuum: The Interaction of the Finite and the Infinite." Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Filosofiia. Kulturolohiia, Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy. Culturology 2 (36): 30–36. https://doi.org/10.18372/2412-2157.36.16967.

Kharchenko, Julia. 2023. "'Virtuum' as an Innovative Sphere in the 'Digital Civilization' (Philosophical, Epistemological and Ontological Aspects)." Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Filosofiia. Kulturolohiia, Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy. Culturology 2 (38): 18-23. https://doi.org/10.18372/2412-2157.2.18105.

Kharchenko, Serhii, and Julia Kharchenko. 2021. "Reasons for Bifurcation of the Legal Discourse Basis (Synergetic and Philosophical-Linguistic Approaches)." Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Filosofiia. Kulturolohiia, Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy. Culturology 1 (33): 36–40. https://doi.org/10.18372/2412-2157.33.15639.

Kukla, Rebecca. 2005. "The Antinomies of Impure Reason: Rousseau and Kant on the Metaphysics of Truth‐Telling." An Interdisciplinary Journal of Philosophy 48(3): 203–231. https://doi.org/10.1080/00201750510022790.

Laughlin, Thomas. A. 2019. "Crisis and Clarity: Fredric Jameson’s The Antinomies of Realism, Affect, and the Problem of Representing Totality Today." Mediations. Journal of the Marxist Literary Group 32(2): 161–177..

Poland, Carl V. 1915. "Monism and the Antinomies." The Monist 25(4): 624–627. https://www.jstor.org/stable/27900562.

Prihodko, A A. 2014. "The Role of Antinomies in Language." Science and Education a New Dimension. Philology, II (6), Issue: 29, pp. 24-25. https://surl.li/rwuqf

Rorty, Richard. 1982. Consequences of Pragmatism. Minneapolis: University of Minnesota Press, 66 p.

Brodeckaya, Yuliia. 2016. "Antinomii totalnosti: zavisimost vs svobody" ["Antinomies of totality: dependence vs freedom"]. Filosofiya i politologiya v konteksti suchasnoyi kulturi, Philosophy and Political Science in the Context of Modern Culture 2: 214–221. http://nbuv.gov.ua/UJRN/filipol_2016_2_31.

Predeina, M. Yu. 2018. "K Rekonstrukcii Antinomij." ["To the Reconstruction of antinomies"]. Aktualni Problemi Filosofiyi ta Sociologiyi, Vip. 21, pp. 76-79. http://hdl.handle.net/11300/11411.

Sidorkina, Olena. 2023. "Moralno-Etichni Vimiri Socialnih Komunikacij (Movnij Kontekst)." ["Moral and Ethical Dimensions of Social Communications (Linguistic Context)"] Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Filosofiia. Kulturolohiia, Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy. Culturology 2 (38): 37-42. https://doi.org/10.18372/2412-2157.2.18109.

Downloads

Опубліковано

2024-04-22