ГУМАНІСТИЧНІ ЗАСАДИ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.37.17583Ключові слова:
гуманізм, освіта, інклюзія, діти з особливими освітніми потребами, парадигма освіти, гуманістичні цінності, соціокультурний підхідАнотація
Анотація. У статті розглянуто розвиток вітчизняної інклюзивної освіти у рамках концепції інклюзії, що ґрунтується на
ідеях гуманізму як світоглядної доктрини. Зазначено, що ця концепція базується на різних методологічних та науково-
теоретичних поглядах із позицій феноменологічного, соціокультурного, синергетичного та інших підходів. Одним із
ефективних підходів є соціокультурний. Наголошено, що на основі цих поглядів із часом виникне синтетична теорія,
спрямована на пошук оптимальних інклюзивних практик. Доведено, що базою згаданої теорії навіть у складні часи однозначно
обирається гуманістична парадигма суспільної свідомості, згідно з якою в основі сучасного світу лежить гуманістична
система цінностей людей, які поважають традиції і встановлюють рівноправні стосунки між собою, незалежно від фізичних
чи інтелектуальних можливостей.
Посилання
Blackham H. J. Humanism: 2nd rev. ed. N.Y., 1976. 224 pp.
Booth T. and Ainscow M. Index for Inclusion: Developing
Learning and Participation in Schools. Centre for Studies on Inclusive
Education, Bristol. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE),
, 190 pp.
Hook Sidney. Philosopher of democracy and humanism / Ed. by
Kurtz P. Buffalo (N.Y.), 1983. 372 pp.
Kurtz P. 2000. Embracing the Power of Humanism. Lanliam;
Boulder (N.Y.); Oxford, 2000. 256 pp.
Lamont C. Humanism as a philosophy. N.Y., 1949. 368 pp.
Schweitzer A. The Philosophy of Civilization. New York:
Prometheus Books, 1987. 366 p.
Ашиток Н. І. Формування мовної картини світу у контексті
гуманістичної освітньої парадигми. Вісник Національного
авіаційного університету. № 1(15). 2012. С. 96-100.
Бобрицька В. І. Подолання негативного стереотипу
сприйняття суспільством дітей з інвалідністю як ключова
проблема інклюзивної освіти в Україні. Виклики постколоніалізму:
філософія, релігія, освіта. К., 2017. С. 31-32.
Інклюзивна освіта під час повномасштабної війни. 2022. URL:
Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-
аналітичний збірник. К. 2022. 358 с.
Особливості навчання дітей з ООП в закладах освіти в
умовах воєнного стану. 2022. URL: https://bit.ly/3lZyBlT
Пирожков С., Хамітов Н. Війна і мир в Україні: шляхи до
реальної перемоги і розвитку. URL: https://bintel.org.ua/
analytics/geopolitics/vijna-i-mir-v-ukraini-shlyaxi-do-realnoi-peremogii-
rozvitku/
Сухова Н. М. Духовність та гуманізм людини ХХІ століття.
Вісник Національного авіаційного університету. 2015, № 2. С.
-67.
Фоменко А. М. Виміри гуманізму: історико-філософський
аналіз. Вісник Національного авіаційного університету.
Філософія. Культурологія. 2011, № 1. С. 80-84.