ГУМАНІСТИЧНІ ЗАСАДИ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.37.17583

Ключові слова:

гуманізм, освіта, інклюзія, діти з особливими освітніми потребами, парадигма освіти, гуманістичні цінності, соціокультурний підхід

Анотація

Анотація. У статті розглянуто розвиток вітчизняної інклюзивної освіти у рамках концепції інклюзії, що ґрунтується на
ідеях гуманізму як світоглядної доктрини. Зазначено, що ця концепція базується на різних методологічних та науково-
теоретичних поглядах із позицій феноменологічного, соціокультурного, синергетичного та інших підходів. Одним із
ефективних підходів є соціокультурний. Наголошено, що на основі цих поглядів із часом виникне синтетична теорія,
спрямована на пошук оптимальних інклюзивних практик. Доведено, що базою згаданої теорії навіть у складні часи однозначно
обирається гуманістична парадигма суспільної свідомості, згідно з якою в основі сучасного світу лежить гуманістична
система цінностей людей, які поважають традиції і встановлюють рівноправні стосунки між собою, незалежно від фізичних
чи інтелектуальних можливостей.

Посилання

Blackham H. J. Humanism: 2nd rev. ed. N.Y., 1976. 224 pp.

Booth T. and Ainscow M. Index for Inclusion: Developing

Learning and Participation in Schools. Centre for Studies on Inclusive

Education, Bristol. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE),

, 190 pp.

Hook Sidney. Philosopher of democracy and humanism / Ed. by

Kurtz P. Buffalo (N.Y.), 1983. 372 pp.

Kurtz P. 2000. Embracing the Power of Humanism. Lanliam;

Boulder (N.Y.); Oxford, 2000. 256 pp.

Lamont C. Humanism as a philosophy. N.Y., 1949. 368 pp.

Schweitzer A. The Philosophy of Civilization. New York:

Prometheus Books, 1987. 366 p.

Ашиток Н. І. Формування мовної картини світу у контексті

гуманістичної освітньої парадигми. Вісник Національного

авіаційного університету. № 1(15). 2012. С. 96-100.

Бобрицька В. І. Подолання негативного стереотипу

сприйняття суспільством дітей з інвалідністю як ключова

проблема інклюзивної освіти в Україні. Виклики постколоніалізму:

філософія, релігія, освіта. К., 2017. С. 31-32.

Інклюзивна освіта під час повномасштабної війни. 2022. URL:

https://bit.ly/4307AiI

Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-

аналітичний збірник. К. 2022. 358 с.

Особливості навчання дітей з ООП в закладах освіти в

умовах воєнного стану. 2022. URL: https://bit.ly/3lZyBlT

Пирожков С., Хамітов Н. Війна і мир в Україні: шляхи до

реальної перемоги і розвитку. URL: https://bintel.org.ua/

analytics/geopolitics/vijna-i-mir-v-ukraini-shlyaxi-do-realnoi-peremogii-

rozvitku/

Сухова Н. М. Духовність та гуманізм людини ХХІ століття.

Вісник Національного авіаційного університету. 2015, № 2. С.

-67.

Фоменко А. М. Виміри гуманізму: історико-філософський

аналіз. Вісник Національного авіаційного університету.

Філософія. Культурологія. 2011, № 1. С. 80-84.

Downloads

Опубліковано

2023-06-07