ОСОБИСТІСТЬ У «ПОСТГЛОБАЛЬНОСТІ» НОВОГО СОЦІУМУ ЯК «HOMO SPIRITUS IN UNIVERSUM CONCENTUS»: ЕПІСТЕМОЛОГІЧНИЙ ТА ОНТОЛОГІЧНИЙ ПІДХОДИ

Автор(и)

  • Юлія Харченко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.37.17567

Ключові слова:

особистість, постглобальність, соціум, глобалізація, людина, мораль

Анотація

Вступ. Постглобальна архітектоніка соціуму не вибудувалася до кінця, але її обриси проглядають на цивілізаційному,
культурному, політичному, економічному, а також особистісно-психологічному та емоційному рівнях. Метою дослідження стала
концептуалізація феномена особистості в «пост глобальності» нового соціуму, що трансформується у стан «Homo Spiritus in
Universum Concentus». Ключове завдання дослідження полягає у здійсненні перевірки того, чи є «постглобальність» одним зі
способів збереження життя глобалізованого світу. Використано такі методологічні принципи: онтологічний, епістемологічний.
Результати дослідження. «Постглобальність» представлено як нове явище, що й актуалізувало визначення місця та ролі
особистості в новому стані соціуму. Визначено, що «постглобальність» має радше негативну конотацію з огляду на те, що
глобалізований світ маскується в нових зразках дискурсу. Підтверджено, що сучасна теорія особистості формується в контексті
онтології соціуму. Показано, що базисом особистості є не тільки генетичні, біологічні, фізіологічні (структурні) особливості,
соціум і культура, але й більшою мірою трансцендентна її частина – дух, душа, свідомість. Соціальна епістемологія умовно
розмежовує антропологічні поняття «людина», «індивідуум», «індивідуальність», а також з’єднує різні моделі реальностей –
онтичну та онтологічну (фізику та «чисту модель»). Філософська метаонтологія показала, що особистість постає
універсальністю, всезагальністю у системі відносин «універсум – соціум – людина». Підтверджено, що запропонована автором
модель «Homo Spiritus in Universum Concentus» може слугувати підґрунтям для прийдешнього історичного етапу формування
світу, в якому можливе: самовідродження особистості, її творчості; відтворення глибинних архетипів етнокультурного та
релігійного різноманіття у суспільних відносинах; збереження природних програм, зумовлених біологічними особливостями
людини. Обговорення. Особистість подано як активно діючий соціальний суб’єкт, який може змінити середовище свого існування. Знеособлення природи, утилітарний підхід до природи та до людини породжують ризоми. Зроблено висновки, що
особистість – це морально-етичний феномен, який представлений як єдність цілепокладань, інтенціонально та гармонійно
спрямованих на інші особистості, які, своєю чергою, конструктивно впливають на неї саму. Така єдність може сформуватися в
майже ідеальному соціальному середовищі. Тому запропонована модель соціуму «Homo Spiritus in Universum Concentus»,
зважаючи на пришвидшення часу, у майбутньому є оптимальною.

Посилання

Character strengths and fluid intelligence Kretzschmar A. et al.

Journal of Personality. 2022. № 90(6), P. 1057–1069.

Fichte J. Die Bestimmung des Menschen: dargestellt von

Johann Gottlieb Fichte, In der Vossischen Buchhandlung, 1801.

p. URL: https://hdl.handle.net/2027/uiuo.ark:/13960/t2m61f71c

Fichte J. The Purpose of Man: tr. from the German by Mrs.

Percy Sinnett. London, Chapman, 1846. 128 p. URL:

https://hdl.handle.net/2027/coo1.ark:/13960/t12n5q04r

Lauer R. The motivation for a pragmatic approach to naturalized

social ontology. J Gen Philos Sci. 2022. № 53, Р. 403–419.

Vos B. Structuralism and the Search for Lost Reality. J Gen

Philos Sci. 2022. № 53, Р. 519–538.

Wallach E. Time will tell: Against anti-realism about the past. J

Gen Philos Sci. 2022. № 53, Р. 539–554.

Герасимова Е. Соціокультурні особливості господарсько-

економічної діяльності в життєвих стратегіях глобалізованого

суспільства. Вісник Національного авіаційного університету.

Серія: Філософія. Культурологія. 2021. № 2 (34). С. 5–9.

Дротянко Л. Трансформація людської природи в контексті

системи «людина – природа». Вісник Національного

авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія.

№1 (35). С. 5–10.

Котлова Л. Етико-філософські передумови психології

чесності. Теорія і практика сучасної психології. 2019. №1 (3).

С. 61–66.

Харченко Ю., Харченко С. Причини біфуркації основ

правового дискурсу (синергетичний і філософсько-

лінгвістичний підходи). Вісник Національного авіаційного

університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2021. №1

(33). С. 36–40.

Downloads

Опубліковано

2023-06-07