ФЕНОМЕН КАМУФЛЯЖНОГО ВІЗЕРУНКА В ІНДУСТРІЇ МОДИ: ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ТА ДИЗАЙНЕРСЬКИХ РІШЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.50Ключові слова:
дизайн одягу, стиль мілітарі, камуфляжний візерунок, Disruptive Pattern Material, Dazzle, сучасна індустрія модиАнотація
Мета. Мета статті – виявити особливості створення камуфляжного візерунка та проаналізувати специфіку його використання в дизайні одягу провідними кутюр’є в історичній ретроспективі й на сучасному етапі. Методологія. У дослідженні застосовано метод аналізу та синтезу, метод історико-культурного аналізу, метод типологічного аналізу, методи мистецтвознавчого та стилістичного аналізу й інші. Результати. За результатами дослідження констатовано, що камуфляжний принт було перенесено в цивільну сферу незабаром після впровадження в мілітарний одяг у роки Першої світової війни. Це стало свідченням того, що практична сутність камуфляжного візерунка не заважає використанню його естетичного потенціалу сучасною візуальною культурою. Значний внесок у формування та подальший розвиток камуфляжного візерунка зробили художники-авангардисти. Естетичні характеристики та численні символічні значення камуфляжу дозволили йому стати класичною характеристикою стилю мілітарі. Протягом ХХ та першої чверті ХХІ століття галузі мистецтва, архітектури та дизайну продовжують імпортувати й використовувати стратегії двох основних типів військового камуфляжу – Disruptive Pattern Material (ускладнення розпізнавання об’єкта) та Dazzle (деформація силуетів). Виявлено, що відповідно до сутності феномену камуфляжу, що полягає у візуальному сприйнятті неоднозначності через розрив форм, провідні сучасні кутюр’є використовують такі прийоми, як масштабування візерунка, пуантилізм мінімальної фрагментованої одиниці, розмитість, градуювання яскравості, гру на контрасті з однотонним тлом та інші, з метою розкриття власного осмислення камуфляжу в дизайні одягу й ідеї кожної конкретної моделі. Наукова новизна. Уперше у вітчизняному мистецтвознавстві досліджено проблематику феномену камуфляжного візерунка й особливості його використання провідними дизайнерами одягу. На основі аналізу двох основних типів камуфляжного візерунка (Disruptive Pattern Material і Dazzle) простежено варіативність, окреслено основні прийоми дизайнерських рішень. Практична значущість. Результати проведеного дослідження можуть стати основою для монографічних досліджень, навчальної літератури, розроблення лекційних курсів з історії дизайну одягу.
Посилання
Верещагін О. Дизайн у стилі military та його вплив на самореалізацію людини. Освітній дискурс : збірник наукових праць. 2023. № 43 (1–3). С. 48–56.
Винничук М., Луцкер Т., Лазарчук М., Піддіубна О. Дизайн-проектування моделей колекції жіночого одягу у стилі «мілітарі» із застосуванням плоского виду оздоблення. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 1. С. 70–76.
Грибовська Н. Стиль мілітарі в жіночому одязі. Час мистецької освіти. Теорія і методика виховання художньо обдарованої особистості в закладах мистецької освіти : збірник статей VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 17–18 жовтня 2019 р. Ч. ІІ / за заг. ред. В. Фоміна. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2019. С. 51–54.
Михайлова Р., Коропенко М. Військова тематика в образах колекцій модного одягу сезону осінь – зима 2022–2023. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 27 квітня 2022 р. : у 2-х т. Т. 1. Київ : КНУТД, 2022. С. 96–99.
Blechman H. Disruptive pattern material-An encyclopedia of camouflage. New York : Firefly books, 2004. 720 р.
Bolton A. The supermodern wardrobe. London : V & A Publications, 2002. 143 р.
Blum D.E. Shocking! The Art and Fashion of Elsa Schiaparelli. Yale University Press, 2003. 320 р.
Dazzle Patterns, Quilted & Architectural Motifs from the A/W 23 Menswear Collections. Irenebrination: Notes on Architecture, Art, Fashion, Fashion Law, Science & Technology. 2023. URL: https://www.irenebrination.com/irenebrination_notes_on_a/2023/01/dazzle-quiltedarchitectural-aw23.html.
Drucquer A. The Camo Collection. Lyle & Scott. 2013. URL: https://archive.ph/20140122010101/http://blog.lyleandscott.com/.
Guirand de Scevola L.-V. Souvenirs du camouflage. La Revue des Deux Mondes. 1950. Vol. 12. Р. 717–733.
Mendez Baiges M. Il camouflage nel campo allargato. Variazioni su Disruptive Pattern Material e Dazzle Painting nella cultura visiva contemporanea. Aisthesis: Pratiche, Linguaggi e Saperi dell’Estetico. 2016. Vol. 2. Р. 43–58.
Mower S. Marine Serre. Fall 2022 Readyto-wear. Vogue. 2022. URL: https://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2022-ready-to-wear/marine-serre.
Newark T., Miller J. Camouflage. London : Thames & Hudson, 2007. 192 р.
Paris Goes to War for Styles. Christian Science Monitor. 26 October 1939. Р. 2.
Sa J.K. A study on the Camouflage Patterns in fashion collections. Unpublished master’s thesis, Chonnam National University, Gwangju, 2003.
Scaturro S. From combat to couture: camouflage in fashion. 2011. URL: https://www.academia.edu/30973855/From_Combat_to_Couture_Camouflage_in_Fashion?rhid=28219738734&swp=rrrw-wc-23026086.
Schiaparelli Midseason Group Successfully Achieves New Fashions Via Military Themes. Women’s Wear Daily. 26 October 1939.
Sumrall R. Ship Camouflage. Deceptive Art. United States Naval Institute Proceedings., 1971. Р. 57–77.
What is “dazzle” camouflage? Royal Museums Greenwich. 2025. URL: https://www.rmg.co.uk/stories/art-culture/john-everett-art-dazzle-camouflage
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










