ЗАСОБИ ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОГО ВРАЖЕННЯ В КОЛЕКЦІЯХ ОДЯГУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ТРАДИЦІЙНИХ КИТАЙСЬКИХ ЕЛЕМЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.47Ключові слова:
дизайн одягу, емоційна естетика, естетичний досвід, китайська культура, національний костюм, мода, естетика дизайну, колекція одягу, бренд, дизайнер, модні тенденціїАнотація
Метою статті є дослідження естетичного вираження сучасного дизайну одягу крізь призму традиційної китайської культури одягу, зосереджуючись на тому, як дизайнери застосовують стратегії перетворення для інтеграції культурних елементів у різноманітні дизайнерські практики. Методологія. Використано подвійну теоретичну основу, що поєднує теорію емоційної естетики Ківі з теорією естетичного досвіду Дьюї. У дослідженні використано методи аналізу зображень та тематичного дослідження, розглянуто дві контрастні колекції: NE·TIGER весна–літо 2015, що представляє традиційну церемоніальну естетику Китаю, та Vivienne Tam осінь–зима 2024, що представляє суперечливу естетику в міжкультурному контексті. Результати. Виявлено, що бренд одягу «NE·TIGER» конструює урочисту та цілісну естетику через структурне представлення, симетричну композицію та ритуальну символіку, викликаючи стабільні та гармонійні емоційні шляхи. На противагу цьому, бренд «Vivienne Tam» використовує символічний колаж, культурну дислокацію та візуальну гібридність, щоб спровокувати емоційну напругу, заохочуючи відкриту інтерпретацію та рефлексивну взаємодію. Виявлено відмінності в колірних стратегіях, використанні матеріалів, побудові силуету та символічній інтеграції творчості досліджених брендів модного одягу, що відображає різні естетичні механізми та експресивну логіку. Наукова новизна. У дослідженні розроблено двовимірну аналітичну модель: емоційно-естетичний шлях та естетичний досвід, для систематичної оцінки того, як традиційні культурні елементи транслюються дизайнерами в сучасному дизайні одягу. Ця модель пропонує теоретичний інструмент для вивчення взаємодії між емоційними механізмами, візуальною семантикою та культурними наративами в моді. Практична значущість. Дослідження надає структуровані рекомендації для дизайнерів, які прагнуть інтегрувати традиційну культурну спадщину в сучасну естетику моди, висвітлюючи стратегії балансування культурної спадкоємності з інноваційним технологіями. Результати дослідження можуть бути корисними як для дизайнерської практики, так і для освіти в галузі моди, сприяючи глибшому емоційному резонансу та культурній ідентичності в сучасній моді.
Посилання
Dewey J. Art as experience. In Anthropology of the Arts. Routledge. 2024. 37–45.
Feng X., Yu L., Chen G. Q. The deconstruction of emotional identity of recreation for ethnic cultural heritage in the geo-cultural perspective: a fuzzy set qualitative comparative analysis on Wuqiang new year paintings. Heritage Science. 2023. 11(1), 20. DOI: https://doi.org/10.1186/s40494-023-00921-8
Guo S., Xiao J. Research on the influence of Chinese aesthetics on fashion design. In 2021 International Conference on Public Art and Human Development (ICPAHD 2021). 2022. pp. 76-79. Atlantis Press. URL: https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Research+on+the+influence+of+Chinese+aesthetics+on+fashion+design&btnG=
Husserl E. Wahrnehmung und Aufmerksamkeit: Texte aus dem Nachlass (1893–1912). Springer-Verlag. 2007. Vol. 38. [5] Kivy P. Introduction to a Philosophy of Music. Oxford University Press. 2002. URL: https://doi.org/10.1093/oso/9780198250470.001.0001.
Leder H. & Nadal M. Ten Years of a Model of Aesthetic Appreciation and Aesthetic Judgments: The Aesthetic Episode-Developments and Challenges in Empirical Aesthetics. British Journal of Psychology, 2014. 105, 443–464. DOI: https://doi.org/10.1111/bjop.12084
Lin Y. P., Li H. K., Dai Y., Zhang Z. Z., Yang C., Zhang L. Y. Application of Gan Embroidery (Yuzhang Embroidery) in Neo-Chinese-style Woolen Clothing with the Inheritance of Intangible Cultural Heritage. Fibres & Textiles in Eastern Europe, 2024. 32(5), 15–26. DOI: https://doi.org/10.2478/ftee-2024-0028[8] Lu M., Di Y. C., Nie Z. C. A study on the mechanism of user aesthetic experience of China Chic visual aesthetics. Art and Design Review, 2023. 11, 281–299. DOI: https://doi.org/10.4236/adr.2023.113021
Putro T. P. P., Susanto I. A., Savira P., Murwonugroho W. Local culture synchronization in global contemporary fashion style breakthroughs. Mudra: Jurnal Seni Budaya, 2023. 38(3), 286–300. URL: https://www.researchgate.net/publication/371579470_Local_Culture_Synchronization_in_Global_Contemporary_Fashion_Style_Breakthroughs
Shi Y., Tsetsegdelger D. A Multidimensional Exploration of the Mechanism of Color Emotion Elicitation in Oil Painting under the Perspective of Psycho-Aesthetics. International Journal of Education and Social Development, 2024. 1(2), 20–23.
Song C., Zhao H., Men A., Liang X. Design expression of “Chinese-style” costumes in the context of globalization. Fibres and Textiles in Eastern Europe, 2023. 31(2), 82–91. DOI: https://doi.org/10.2478/ftee-2023-0019
Tam V., Huang M. E. China chic (1st ed.). New York: ReganBooks. 2000.
Wang Y., Xun L. Application of Chinese traditional cultural elements in modern fashion design. Frontiers in Art Research, 2023. 5(1), 13–16. DOI: https://doi.org/10.25236/FAR.2023.050103
Wang Z. Implementation of Chinese-styled branding in global fashion: ‘Guochao’ as a rising cultural identity. Fashion, Style & Popular Culture, 2022. 9(1–2), 149–183. DOI: https://doi.org/10.1386/fspc_00111_1
Xu B. The inheritance and creative design of traditional color scheme based on modern consumer’s psychological perception: Taking Chinese traditional decorative pattern’s color collocation as an example. Color Research & Application, 2021. 46(4), 856–870.DOI: https://doi.org/10.1002/col.22604
陆凡 & 俞晓群.服饰品牌中民族元素的设计运用浅析——以“NE·TIGER”品牌为例.西部皮革, 2020. 42(24), 18–20. DOI: https://doi.org/10.20143/j.1671-1602.2020.24.009.
潘宇.从自然美学到设计美学:论新中式服装中原生态美学的实践转化. 染整技术 (Textile Dyeing & Finishing), 2024. 46(11), [文章编号: 1005–9350(2024)11–0080–07].
杨逸菲.基于NE·TIGER(东北虎)品牌的中国传统服饰元素时尚化应用研究( 硕士学位论文, 西安工程大学). 2017. URL: https://kns-cnki-net-443.webvpn.sust.edu.cn/kcms2/article/abstract?v=GkDm8A2i92WIk4a5QLsZgbDdh0GQ1rTeuV1DpOcWUV6XqEY4JJy-HAD74Ml8DnKVJ4dkqIoPZiNFq3-m A h p G Z 5 h 7 A - N I J r 9 9 J V 7 W d u m Yd z u M g l h - q G -rGnb9uoaUtJFQPSJurlpXBkDCdDyxwqGDkBbvQrpN8PqJrmqgC6JAH3sIOPxB9s9pRM08uK
赵艾茜.现代服装设计中道家美学风格研究(硕士学位论文,武汉纺织大学). 2021. 硕士URL: https://link.cnki.net/doi/10.27698/d.c n k i . g w h x j . 2 0 2 1 . 0 0 0 0 6 2 d o i : 1 0 . 2 7 6 9 8 / d . c n k i .gwhxj.2021.000062.
周元淏 & 乔南.浅析Vivienne tam服装设计美学.西部皮革, 2019. 41(09), 67. URL: https://doi.org/10.20143/j.1671-1602.2019.09.041.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










