КОНЦЕПТ ЛІНІЇ У ПРОСТОРОВОМУ МИСТЕЦТВІ МОДЕРНІЗМУ ТА ПОСТМОДЕРНІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.38Ключові слова:
візуальне мистецтво, мистецтво модернізму, мистецтво постмодернізму, лінія, скульптура, дизайн, рисунок, інтерактивність, часопростірАнотація
Стаття присвячена дослідженню концепту лінії як матеріального об’єкта просторовості в мистецтві модернізму та постмодернізму. Мета статті – дослідити трансформацію ролі та способів використання лінії як матеріального елемента простору в мистецтві модернізму та постмодернізму, простежити її перехід від інструмента окреслення форми до динамічного медіума, що поєднує об’єкт, простір і глядача. Методологія. Дослідження базується на принципах міждисциплінарного та комплексного підходів, що поєднують аналіз мистецьких явищ і сучасних наукових концепцій. Використано історико-хронологічний, біографічний, історико-порівняльний методи та мистецтвознавчий аналіз, а також інтерпретацію художніх практик у контексті теорій простору й часу. Результати. На основі аналізу творів Хуліо Гонсалеса, Лижії Кларк, Дена Флавіна, Девіда Сміта, Єви Гессе, Гордона Матта-Кларка, Мони Хатум, Хесуса Рафаеля Сото, Тамари Квесітадзе та Жома Пленси окреслено ключові напрями переосмислення лінії в мистецтві середини ХХ – першої чверті ХХІ століття. Запропоновано цілісну інтерпретацію трансформацій лінії як провідного засобу виразності у візуальному мистецтві пізнього модернізму та постмодернізму. Виявлено комплекс аспектів функціонування матеріальної просторової лінії, яка, окрім візуальної форми, набуває в сучасних мистецьких практиках аудіотактильної, кінетичної пролонгованості й залученості як засіб формування інтерактивного середовища. Наукова новизна. Виявлено особливості художнього переосмислення лінії як просторового елемента, що має здатність структурувати середовище, взаємодіяти із глядачем та інтегрувати різні види просторовості – фізичну, психологічну, соціальну. Доведено, що лінія в мистецтві другої половини ХХ – початку ХХІ століття перетворюється на інструмент моделювання взаємодії об’єкта, простору й часу. Встановлено, що лінія виходить за межі традиційного контуру форми та стає активним елементом, який структурує простір, впливає на його сприйняття та створює інтерактивний діалог із глядачем. Практична значущість. Результати дослідження сприятимуть поглибленому розкриттю теоретичних і практичних аспектів мистецтва постмодернізму, можуть бути використані в освітніх програмах із теорії та історії мистецтва, у мистецтвознавчих і міждисциплінарних дослідженнях, а також у творчій практиці художників і дизайнерів.
Посилання
Країло Л. Вібрації форми: Інтерпретація теорії струн у прозоро-проволочній скульптурі кінця ХХ – початку ХХІ ст. Дизайн у просторі новітніх технологій : збірник тез доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 25 квітня 2025 р. ; М-во освіти і науки України, Державний університет «Київський авіаційний інститут». Київ, 2025. С. 73–76.
Майстренко-Вакуленко Ю. Графічність лінії у сучасному просторовому мистецтві. Синтез мистецтв у сучасних соціокультурних процесах : збірник тез Міжнародної наукової конференції ; Національна академія мистецтв України ; НСАУ ; INTBAU Ukraine. Київ, 2024. C. 83–85.
Майстренко-Вакуленко Ю. Лінія в мистецтві авангарду. Художня культура. Актуальні проблеми. 2020. Вип. 16. Ч. 2. С. 104–115. DOI: 10.31500/1992-5514.16(2).2020.217799.
Berteval W. Bergson and Einstein. Bergson and the Evolution of Physics / ed. and trans. by P.A.Y. Gunter. Knoxville : The University of Tennessee Press, 1969. P. 214–227.
Blanсhe R. The Psychology of Duration and the Physics of Fields. Bergson and the Evolution of Physics / ed. and trans. by P.A.Y. Gunter. Knoxville : The University of Tennessee Press, 1969. P. 105–120.
Bois Y.-A. 1959: Lucio Fontana has his first retrospective: he uses kitsch associations to question idealist modernism, a critique extended by his protégé Piero Manzoni. Art Since 1900. Modernism Antimodernism Postmodernism / eds. by Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh, David Joselit. Thames & Hudson, 2016. P. 473–476.
Bois Y.-A. 1959e: The Manifesto of Neoconcrete Art is published in Rio de Janeiro as a double spread of the daily newspaper Jomal do Brasil, replacing the rationalist interpretation of geometric abstraction that was prevalent at the time with a phenomenological one. Art Since 1900. Modernism Antimodernism Postmodernism / eds. by Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh, David Joselit. Thames & Hudson, 2016. P. 494–501.
Bois Y.-A. 1967a: Publishing “A Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey”? Robert Smithson marks “entropy” as a generative concept of artistic practice in the late sixties. Art Since 1900. Modernism Antimodernism Postmodernism / eds. by Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh, David Joselit. Thames & Hudson, 2016. P. 581–584.
Botha M. A Theory of Minimalism. London ; New York : Bloomsbury Publishing Plc, 2019. 279 p.
Brisson H.E. Visualization in Art and Science. Leonardo. 1992. Vol. 25. № ¾. Р. 257–62. DOI: 10.2307/1575847.
Butler C.H., Oramas L.P. Lygia Clark: the Abandonment of Art, 1948–1988. New York : Museum of Modern Art, 2014.
Derrida J. The Truth in Painting / trans. by Geoff Bennington, Ian McLeod. Chicago ; London : The University of Chicago Press, 1987 [1978]. 386 p.
Fontana L. White Manifesto (Manifiesto Blanco, 1946). Scribd. 1946. URL: https://www.scribd.com/document/819337986/Lucio-Fontana-White-Manifesto (дата звернення: 01.07.2025).
Foster H. 1969: The exhibition “When Attitudes Become Form” in Bern and London surveys Postminimalist developments, while “Anti-Illusion: Procedures/Materials” in New York focuses on Process art, the three principal aspects of which are elaborated by Richard Serra, Robert Morris, and Eva Hesse. Art Since 1900. Modernism Antimodernism Postmodernism / eds. by Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh, David Joselit. Thames & Hudson, 2016. P. 610–613.
Foster H. Six Paragraphs on Dan Flavin. Artforum. February, 2005. URL: https://www.artforum.com/features/six-paragraphs-on-dan-flavin-170749/(дата звернення: 01.07.2025).
Henderson L.D. The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art. Cambridge, MA : MIT Press, 2013. 729 р.
Jaume Plensa at YSP. That’s How the Light Gets in. URL: https://gerryco23.wordpress.com/2011/08/20/jaume-plensa-at-ysp/ (дата звернення: 10.07.2025).
Jaume Plensa – Invisibles – Viewing Rooms – Richard Gray Gallery. Home – Richard Gray Gallery. URL: https://www.richardgraygallery.com/viewing-rooms/jaume-plensa?utm_source=chatgpt.com#tab:thumbnails (дата звернення: 10.07.2025).
Soto Jesús Rafael. CAHH (Centro Académico de Historia del Arte). [Б. д.]. URL: https://www.cahh.es/en/artists/jesus-rafael-soto/ (дата звернення: 30.06.2025).
Soto Jesús Rafael. The Museum of Fine Arts, Houston – Projects. Sicardi / Ayers / Bacino. 2014 (May). URL: https://www.sicardi.com/projects/jesus-rafael-soto/images?view=thumbnails (дата звернення: 01.07.2025).
González Julio. Drawing in Space. Museo Nacional Centro de Arte. Reina Sofia. URL: https://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/salas/informacion/206.05_eng_web_2.pdf (дата звернення: 01.07.2025).
Julio González. IVAM. URL: https://ivam.es/exposiciones/julio-gonzalez/ (дата звернення: 01.07.2025).
Kaku M. The God Equation: The Quest for a Theory of Everything. New York : Doubleday, 2021. 161 p.
Kandinsky [W.]. Punkt und Linie zu Fläche. Bauhausbücher schriftleitung, № 9 / eds. Walter Gropius, Laslo Moholy-Nagy. München, 1926. 194 s.
Krauss R.E. This New Art: To Draw in Space. The originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths / ed. R.E. Krauss. Massachusetts; London : The MIT Press Cambridge, 1986. P. 119–129.
Louria-Hayon A. A Post-Metaphysical Turn: Contingency and Givenness in the Early Work of Dan Flavin (1959–1964). Religion and the Arts. 2013. № 17. P. 20–56. DOI: 10.1163/15685292-12341253.
Masatlioğlu S.E. An Urban Reading through Gordon Matta-Clark’s Artistic Tactics of “Outmoded” Space. Idealkent. 2025. 17. № 48 P. 610–38. DOI: 10.31198/idealkent.1648021.
Nuria and Irma – Jaume Plensa. Alnoba Art Collection. 2011. URL: https://alnoba.org/art-collection/nuria-irma-jaume-plensa (дата звернення: 01.07.2025).
Pérez-Oramas L. Lygia Clark: Saillance De La Peinture Et Corps Fantôme. L’art au travail / ed. Hubert Damisch. Paris : Éditions Mimésis, 2016. P. 131–146.
Pride Park, Miami Beach. Jaume Plensa’s Minna – News – Richard Gray Gallery. Home – Richard Gray Gallery. 2022 (30 листопада). URL: https://www.richardgraygallery.com/news/pridepark-miami-beach (дата звернення: 01.07.2025).
Sakari M. Boundary Crossings: The Political Postminimalism of Mona Hatoum. Mona Hatoum / eds. by Christine Van Assche, Clarrie Wallis. Centre Pompidou, Paris, 24 June – 28 September 2015, Tate Modern, London, 4 May – 21 August 2016, Museum of Contemporary Art Kiasma, Helsinki, 7 October 2016 – 26 February 2017. London : Tate Publishing, 2016. P. 150–168.
Sedlmayr H. Die Revolution der modernen Kunst. Rowohlt Verlag, Hamburg, 1955. 148 s.
Small I.V. Not / Making / Marks: On Lygia Clark’s Organic Line. The Courtauld. 2021. November. № 18. URL: https://courtauld.ac.uk/whats-on/notmaking-marks-on-lygia-clarks-organic-line/ (дата звернення: 01.07.2025).
Small I.V. The Organic Line: Toward a Topology of Modernism. Zone Books. 2024. 461 р. DOI: 10.2307/jj.17497192.
Stiles K., Selz P. Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists’ Writings. 2nd edition. Berkeley ; Los Angeles ; London : University of California Press, 2012. 1141 p.
Tamara Kvesitadze or the Triumph of Ambivalence. Art Palace of Georgia – Museum of Cultural History. 20 червня 2011. URL: https://artsandculture.google.com/story/tamara-kvesitadzeor-the-triumph-of-ambivalence-georgian-statemuseum-of-theatre-music-film-and-choreography-artpalace/5wWxAru4gngKKQ?hl=en (дата звернення: 30.06.2025).
Tatlıcı G. Jacques Derrida Ve Ludwig Wittgenstein’In Di̇lkuramlari Bağlaminda Jaume Plensa, Eserleri̇ Ve Araci Di̇l Arayişi / Jaume Plensa, His Works and Intermediary Language Search in the Context of Jacques Derrida and Ludwig Wittgenstein’s Language Theories. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art. 2017. Vol. 3. Issue 3. November – December P. 39–50. DOI: 10.29228/ijiia.3.29.
Wakefield N. Postmodernism: The Twilight of the Real. London [u. a.] : Pluto Press, 1990. 152 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










