ВІЗУАЛЬНО-ПЛАСТИЧНИЙ КОД УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: АКАДЕМІЧНА МАНТІЯ. КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.37

Ключові слова:

академічне вбрання, мантія, орнамент, колористика, візуальна айдентика, дизайн, університетська традиція, бренд, деколоніальне переосмислення, культурний код, культурна уніфікація, костюм

Анотація

Мета. Метою дослідження є визначення потенціалу української академічної мантії як елементу візуальної айдентики вишів та шляхів її переосмислення і адаптації до актуальних культурно-ціннісних парадигм через компаративний аналіз академічного одягу (мантії) вишів країн, що перебували під впливом тоталітарного та колоніального режиму, – України та Південної Африки. Методологія. Дослідження здійснено на основі порівняльного аналізу візуальних кодів академічного одягу українських і південноафриканських закладів вищої освіти. Застосовано методи візуального аналізу, інтерпретації символіки кольору, а також культурологічний і семіотичний підходи до вивчення академічного вбрання як елементу інституційної айдентики. Результати. У результаті встановлено, що академічне вбрання університетів Південної Африки, з одного боку, ґрунтується на європейській традиції, а з іншого – адаптується до локальних культурних кодів, бо в південноафриканському контексті колір має виразне семантичне навантаження, пов’язане з етнічною, історичною та соціальною ідентичністю. Досвід українських університетів свідчить про тривале запозичення та відтворення європейського візуального коду академічної мантії, який зберігає свою сталість ще із часів тоталітарного режиму. Така традиція вказує на актуальність переосмислення символічної ролі академічного вбрання як складника візуальної айдентики закладів вищої освіти. У цьому контексті особливої ваги набуває інкорпорація національних символів, кольорів і орнаментів, що сприятиме формуванню унікального візуального образу української вищої школи та підкресленню її культурної самобутності. Наукова новизна. Уперше в українському науковому дискурсі здійснено порівняльний аналіз академічного вбрання в контексті посттоталітарного переосмислення візуальної культури вищої освіти. Запропоновано концепт орнаментального та колористичного мислення як інструменту візуального конструювання інституційної та національної ідентичності українських вишів. Практична значущість. Отримані результати можуть бути використані як теоретичне й практичне підґрунтя для розроблення або оновлення академічного вбрання українських закладів вищої освіти з урахуванням принципів національної ідентичності, культурної спадщини, академічної репрезентації та бренд-комунікації. Інтеграція орнаментальних і кольорових кодів, релевантних українській візуальній традиції, сприятиме підвищенню впізнаваності академічних інституцій у публічному просторі, зміцненню їхньої візуальної легітимності на національному й міжнародному рівнях.

Посилання

Академічне вбрання для випускників в Україні. Академсервіс : вебсайт. URL: https://akademservis.ua/en (дата звернення: 10.05.2025).

Історія костюма: культурна спадщина народів світу : навчальний посібник / Т.М. Головенко та ін. Луцьк ; Мукачево : ЛНТУ ; МДУ, 2023. 252 с.

Лагода О.М. Дизайн костюма. Практики репрезентацій : монографія. Черкаси : видавець О.М. Третяков, 2018. 296 с.

Михайлова Р.Д., Федорова Є.В. Про зміст і співвідношення понять «образ» та «імідж». Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». 2016. Вип. 35. С. 206–217. DOI: 10.31866/2410-1176.35.2016.158260.

Сидорчук Н.Г. Університетські традиції як підґрунтя реалізації виховання студентської молоді. Інноваційні підходи до виховання студентської молоді у ВНЗ : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Житомир, 22–23 травня 2014 р. / за ред. О.А. Дубасенюк, В.А. Ковальчук. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 178–186.

Boven D.T. American Universities’ Departure from the Academic Costume Code. Transactions of the Burgon Society. 2009. Vol. 9. DOI: 10.4148/2475-7799.1075.

Free State. Central University of Technology. URL: https://www.cut.ac.za/ (дата звернення: 10.05.2025).

Christianson B. Reflections on Designing the Academic Dress of the University of Hertfordshire. Transactions of the Burgon Society. 2021. Vol. 20. DOI: 10.4148/2475-7799.1183.

Contemporary African Design: Colour & Pattern Insights. Eva Sonaike Blog. URL: https://evasonaike.com/blogs/evasonaikeblog/exploringsymbolism-colours-in-african-textiles-and-cultures (дата звернення: 10.05.2025).

Cooper J.C. Reforms to Scottish Academical Dress during the 1860s. Transactions of the Burgon Society. 2020. Vol. 19. DOI: 10.4148/2475-7799.1168.

Cox N. Academical Dress in New Zealand. Transactions of the Burgon Society. 2001. Vol. 1. DOI: 10.4148/2475-7799.1003.

Crawford K. The Cutting Edge of Academe: Trends in the Manufacture of Academical Dress. Transactions of the Burgon Society. 2008. Vol. 8. DOI: 10.4148/2475-7799.1062.

Fleming C. The Academical Dress of the University of Stirling, 1967–2006. Transactions of the Burgon Society. 2006. Vol. 6. DOI: 10.4148/2475-7799.1050.

Hargreaves-Mawdsley W.N. A history of academical dress in Europe until the end of the Eighteenth Century. Oxford : Clarendon Press, 1963. 235 p.

Ka Shing, Charles Ko. The Development of Academic Dress in China. Transactions of the Burgon Society. 2014. Vol. 14. DOI: 10.4148/2475-7799.1119.

Keenan O.J. How Can Academical Dress Survive in the Third Millennium? Transactions of the Burgon Society. 2010. Vol. 10. DOI: 10.4148/2475-7799.1086.

Kerr A. The Oxford Convocation Habit: An Endangered Species of Academic Dress. Transactions of the Burgon Society. 2023. Vol. 22. DOI: 10.4148/2475-7799.1213.

Ljutenko L., Tokar M., Kutateladze V. Academic gown as a visual symbol of uniqueness and identity of a higher education institution. The Future of Science, Technology and Economy. Collection of Scientific : papers with proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Conference, International Scientific Unity, June 11–13, 2025. Sofia, Bulgaria, 2025. P. 69–78. DOI: 10.70286/isu-11.06.2025.

Motifs and Ornamentations: Inspirations Behind the Colors of African Traditional Architecture. ArchDaily. URL: https://www.archdaily.com/ 1005269/motifs-andornamentations-inspirations-behind-the-colors-of-africatraditional-architecture (дата звернення: 10.05.2025).

North A.J.P. The Development of the Academic Dress of the University of Oxford 1920–2012. Transactions of the Burgon Society. 2014. Vol. 13. DOI: 10.4148/2475-7799.1111.

Rangiwai B. Kākahu and gown: The incorporation of kākahu into academical dress in Aotearoa New Zealand. Te Kaharoa. 2019. Vol. 12 (1). DOI: 10.24135/tekaharoa.v12i1.246.

Rangiwai B. Wānanga habits: The Academical Dress of Te Wānanga o Aotearoa – notes and images. Te Kaharoa. 2019. Vol. 12 (1). DOI: 10.24135/tekaharoa.v12i1.268.

Rowe N. The Academical Dress of Finland: A Contemporary (Re)Introduction. Transactions of the Burgon Society. 2023. Vol. 22. DOI: 10.4148/2475-7799.1215.

Teather E. The History of Undergraduate Academical Dress in Britain’s Modern Universities since 1880. Transactions of the Burgon Society. 2024. Vol. 23. DOI: 10.4148/2475-7799.1226.

Testar J.T. The Introduction and Contemporary Practice of Academical Dress in Japan. Transactions of the Burgon Society. 2014. Vol. 14. DOI: 10.4148/2475-7799.1118.

Wearden S. How Academic Dress Is Mobilized in Degree Ceremonies and to What Effect. Transactions of the Burgon Society. 2015. Vol. 15. DOI: 10.4148/2475-7799.1131.

Wolgast S.L. King’s Crowns: The History of Academic Dress at King’s College and Columbia University. Transactions of the Burgon Society. 2009. Vol. 9. DOI: 10.4148/2475-7799.1073.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Лютенко, Л. А., & Токар, М. І. (2025). ВІЗУАЛЬНО-ПЛАСТИЧНИЙ КОД УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: АКАДЕМІЧНА МАНТІЯ. КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ. Теорія та практика дизайну, (37), 366–375. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.37

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО