ДЕЯКІ ПИТАННЯ КЛАСИФІКАЦІЇ МОДЕЛЕЙ ІНФОГРАФІЧНОГО ЦИФРОВОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.29Ключові слова:
інфографіка, візуалізація даних, інформаційний дизайн, ілюстрація, візуальна журналістика, організація інформації, функціональне мистецтво, види і жанри інфографікиАнотація
У статті розглянуто питання класифікації моделей інфографічного цифрового середовища в історичній ретроспективі, окреслено пропозиції універсальної класифікації. Метою статті є систематизація видових форм інфографічного представлення інформації, виявлення доцільних та ефективних класифікаційних підходів, їх концептуальне узгодження та формування основ універсальної класифікації у межах інформаційного дизайну. Методологія. У статті застосовано аналітичний метод для вивчення природи інфографіки як засобу візуального подання інформації та її еволюції в контексті сучасного інформаційного суспільства. Порівняльний аналіз використано для зіставлення інфографіки із суміжними формами візуалізації даних, такими як ілюстрація, графічна журналістика, візуальні замітки тощо. Також залучено описовий і класифікаційний підходи для узагальнення типів інфографіки та окреслення її меж. Результати. Для окреслення основних видових груп інфографічного подання інформації та виявлення доречних та ефективних класифікацій інфографіки розглянуто праці провідних фахівців інформаційного дизайну. Концепції Вільяма Боумена, Едварда Тафті та Ізабель Мейреллес були узгоджені між собою та вибрані як базові. За основу інфографічної класифікації вищої ієрархії пропонується взяти систематизацію, запропоновану Вільямом Боуменом: що: зовнішній вигляд, структура, організація; як: рух, система, процес; скільки: розмір, кількість і тенденція, ділення; де: місце, розташування, положення. Ці дані можуть бути доповнені пропозиціями Ізабель Мейреллес: часові структури, тобто інфографіка, що відповідає на питання коли, та «синтетичні структури» як такі, що об’єднують у собі кілька попередніх типів. Наукова новизна. Уперше комплексно розглянуто класифікаційні групи моделювання інформації, проведено паралелі між концептами різних авторів. Практична значущість дослідження полягає у можливості застосування його результатів під час розроблення та вдосконалення освітньо-професійних програм підготовки фахівців за спеціальністю «ІТ-дизайн». У дослідженні окреслено ключові вектори цифрової трансформації інформації, зокрема класифікаційні принципи інфографічного моделювання, що можуть слугувати підґрунтям для створення методичних рекомендацій щодо організації та проведення аудиторних занять зі згаданої спеціальності.
Посилання
Бурлакова І.В., Швед О.В. Внесок Едварда Тафті в розвиток візуальної комунікації. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences. 2015. III (11). Is. 67. C. 55–60.
Каїро А. Функціональне мистецтво. Львів : Український католицький університет, 2017. 350 с.
Auerbach, F. Die graphische Darstellung. Leipzig-Berlin : Verlag B.G. Teubner, 1914. 118 p.
Baer K. Information Design Workbook. Beverly : Rockport Publishers, 2008. 240 p.
Bertin J. Semiology of Graphics. Diagrams. Networks. Maps. Redlans : Esri Press, 2011. 438 p.
Bowman W. Graphic Communication. New-York – London – Sydney : JohnWiley & Sons, 1968. 224 p.
Brinton W. Graphic Methods for Presenting Facts. New York : The Engineering Magazine company, 1914. 372 p.
Imhof E. Cartographic relief presentation. Berlin–New York : Walter de Gruyter, 2007. 388 p.
Information is Beautiful Awards. URL: https://iibawards.herokuapp.com.
Lankow J., Ritchie J., Crooks R. Infographics: the Power of Visual Storytelling. New Jersey : John Wiley&Sons Inc., 2012. 263 p.
Meirelles I. Design for Information. Beverly : Rockport Publishers, 2013. 224 p.
Mijksenaar P. Visual Funktion. Rotterdam : 010 Publischers, 1997. 56 p.
Pedersen M. Graphis diagram. Zurich : Graphis Press Corp, 1988. 288 p.
Rendgen S., Wiedemann J. Information Graphics. Köln : Taschen, 2012. 480 p.
Smiciklas M. The Power of Infographics. Indianapolis: QUE, 2012. 152 p.
Tufte E. Envisioning Information. Cheshire : Graphics press LLC, 1990. 126 p.
Tufte E. Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative. Cheshire : Graphics press LLC, 1997. 156 р.
Tufte E. The Visual Display ot Quantitative Information. Cheshire : Graphics press LLC, 2001. 198 p.
Tufte E. Beautiful Evidence. Cheshire: Graphics press LLC, 2006. 214 p.
Ware C. Information Visualization : Perception for Design. Amsterdam : Morgan Kaufmann, 2004. 486 p.
Wilkinson L. The Grammar of Graphics. Berlin : Springer, 2005. 690 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










