СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ В ДИЗАЙНІ ЮВЕЛІРНИХ ВИРОБІВ У КИТАЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.27

Ключові слова:

сучасний дизайн ювелірних виробів Китаю, інновації, символічна естетика, міжкультурне злиття, типологія, культурна ідентичність, наративний дизайн, ювелірні вироби, цифрові технології, естетика Сходу та Заходу, регіональний дизайн, мистецтво, новий традиціоналізм

Анотація

Мета статті – дослідити ключові тенденції сучасного дизайну китайських ювелірних виробів у материковому Китаї, Гонконзі та Тайвані. Досліджено як дизайнери поєднують традиції та інновації в своїй творчості, розробляють різноманітні типології, впроваджують нові матеріали та технології, а також вкладають культурний сенс у свої роботи. Завданням статті є продемонструвати як ці практики формують самобутню глобальну ідентичність, що коріниться в китайській спадщині. Методологія. Застосовуючи якісний підхід, дослідження поєднує огляд літератури, аналіз візуального контенту, тематичні дослідження та регіональне порівняння. Проаналізовано репрезентативні роботи китайських дизайнерів, зосереджуючись на матеріалах, темах, техніках та символічному вираженні. Результати. Результати дослідження показали, що сучасний дизайн китайських ювелірних виробів характеризується багатовимірною креативністю, вираженою через наративні теми, гібридні естетичні мови та типологічне розширення. Дизайнери поєднують класичні китайські символи, такі як дракони, гарбузи, замки жуйі та квіти лотоса, із сучасним мінімалізмом та глобальною дизайнерською лексикою. Технічні інновації, включаючи використання титану, 3D-друк та нові техніки оправлення коштовного каміння, переосмислили структурні можливості ювелірних виробів. Символізм відіграє центральну роль у дизайнерському вираженні, і багато робіт містять емоційний, філософський або міфологічний зміст, що корениться в китайських традиціях. Більше того, дизайнери з різних регіонів демонструють сильні міждисциплінарні тенденції, часто розмиваючи межі між ювелірними виробами, скульптурою, модою та боді-артом. У той час як гонконгські дизайнери наголошують на вишуканості та поєднанні розкоші Сходу та Заходу, а тайванські дизайнери демонструють поетичну чутливість та ремесло, дизайнери материкового Китаю лідирують в експериментальних виразах та наполегливій культурній репрезентації. Незважаючи на регіональні відмінності, в Китаї сформувався єдиний дизайнерський етнос, що формує впізнавану ідентичність сучасного китайського дизайну ювелірних виробів. Наукова новизна. Стаття пропонує поглиблений міжрегіональний синтез дизайну ювелірних виробів в Китаї, інтегруючі концептуальні, матеріальні та естетичні перспективи в цілісну аналітичну основу, сприяючи розширенню теоретичних знань в галузі дизайну. Практична значущість. Результати пропонують рекомендації для дизайнерів, студентів та викладачів, які проводять дослідження або навчаються в галузі з дизайну ювелірних виробів. Дослідження підкреслює роль спадщини, сталого розвитку та міжмедійних практик у формуванні творчих результатів в дизайні ювелірних виробів. У ньому визначено такі практичні тенденції, як новий традиціоналізм та цифрове ремесло, як майбутні напрямки для освіти в галузі дизайну та для інновацій у галузі.

Посилання

Baker L. Hong Kong’s dazzling fine jewelry. BBC. 2019. URL: https://www.bbc.com/culture/article/20190711-the-dazzling-fine-jewellery-of-the-east

Cao B. F. Chinese Contemporary Jewelry Design. Schiffer Publishing. 2020.

Chen X. Y. From Cultural Symbols to Identity: A Visualization Analysis of Contemporary Jewelry Cultural Creativity. Frontiers in Art Research. 2024. 6(11), 44–51. https://doi.org/10.25236/FAR.2024.061107

Editorial Staff. 5 Chinese Designers Making Innovative Diamond Jewelry. Only Natural Diamonds (Natural Diamond Council). 2022. URL: from https://www.naturaldiamonds.com/culture-and-style/5-chinesedesigners-making-innovative-diamond-jewelry

Editorial Staff. The jewels and sculpture of Wallace Chan: ‘Each piece becomes an opportunity to challenge myself’. Christie’s. 2023. URL: https://www.

christies.com/en/stories/wallace-chan-jewellery-thewheel-of-time-5bec07ad2ecc42e9b5adf9e8f81a73c9

Gong B. & Yuan R. Study of Contemporary Jewelry Design Emotional Expression Skills. Journal of Arts and Humanities. 2017. 6(2), 73–79. DOI: 10.18533/journal.v6i2.1113

He X. M. & Mu J. Analysis of the Development and the Present Situation of Gemology Higher Education in China. Chinese Geological Education. 2019. 28(3), 19–23. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.4.77

Hsu C. The Subtext Behind Cindy Chao’s Jewelry: A Jewelry Editor’s Perspective on Designer Cindy Chao’s Stylistic Evolution. Vogue Taiwan. 2020. URL: https://www.vogue.com.tw/luxury/article/cindy-chao-cover-story

Huang J. Metro Express: Ni Xian’ou, a Teacher from China Academy of Art, Independent Design is Stunningly Beautiful. China Academy of Art. 2016. URL: https://www.caa.edu.cn/gmjj/201609/9329.html

Hsu T. & Lucas A. Jadeite Whispers: Shanghai Jewelry Designer Kaka Zhang. GIA. 2014. URL: https://www.gia.edu/CN/gia-news-research-kaka-zhang-hsu

Hsu T., Lucas A. Filigree Inlay Art: The Intangible Cultural Heritage of China. GIA. 2013. URL: https://www.gia.edu/gia-news-research-filigree-master-bai-china [12] Jordan S. The Wheel of Times: Wallace Chan Wows at Christie’s London. Katerina Perez. 2023. URL: https://www.katerinaperez.com/articles/wheel-of-timewallace-chan-exhibition-christies-london-review

Kendall Z. The Avant-garde Chinese Label Fusing Jewelry and Prosthetics. i-D. 2022. URL: https://i-d.co/article/yvmin-experimental-jewelry-prosthetics

Lucas A., Chapin M., Lin M. & Jia X. The Chinese Soul in Contemporary Jewelry Design. Gems & Gemology, 2015. 51(1), 18–30. http://dx.doi.org/10.5741/GEMS.51.1.18

Mcdonald C. We unravel the meaning behind Ejing Zhang’s interwoven resin jewels. Wallpaper. 2022. https://www.wallpaper.com/watches-and-jewellery/ejing-zhang-turns-her-hand-from-textiles-to-jewelleryin-a-new-collection-of-interwoven-jewels

Xia D. S. The Luxury Jewelry Brand Qeelin Has Entered the Nanjing Market. Journal of Gems & Gemology. 2012. 14 (03), 28.

Yu B. & Hashim H. Z. Exploring the Cultural Influences on Modern Chinese Jewelry. Journal of Ecohumanism, 2024. 3(7), 4023–4037. DOI: 10.62754/joe.v3i7.4516

Yu C. H. This Qeelin Campaign Makes Sound. Bamboo and Wulu High Jewelry Bring A Breeze of Elegance. iStyle. 2025. URL: https://istyle.ltn.com.tw/article/36982

Yue F. Q. YVMIN: Creating with Art and Fashion to Bring Love, Hope and Equality. Huanqiu. 2021. URL: https://yrd.huanqiu.com/article/44IIYfd9Pov

Y-Jean Mun-Delsalle. Wallace Chan’s Mystical Jewels Fuse Light, Art and Innovation. Forbes. 2025. URL: https://www.forbes.com/sites/yjeanmundelsalle/2025/02/01/wallace-chans-mysticaljewels-fuse-light-art-and-innovation

3D打印技术在饰品制作中的创新应用. 丝网印刷 (Screen Printing). 2025. 05, 94–96. DOI: 10.20084/j.cnki.1002-4867.2025.05.026

珠宝首饰设计与制作应用创新探索. 大众文艺 (Art and Literature for the Masses). 2020. 12, 85–86. DOI: 10.20112/j.cnki.issn1007-5828.2020.12.043

中国美学的钻戒设计——以克拉圆钻为例. 宝石和宝石学杂志(Journal of Gems and Gemology). 2018. 20(6), 31–35. DOI: 10.15964/j.cnki.027jgg.2018.06.004

刘江:在简约与奢华中寻找平衡之美的珠宝设计师.中国宝玉石(China Gems & Jades). 2016. 03, 84–85. URL: https://zmvpn.cczu.edu.cn/https/webvpn34dba54512b1dbccec764ab274be469e/nzkhtml/xmlRead/trialRead.html?dbCode=CJFD&tableName=CJFDTOTAL&fileName=GBYS201603020&fileSourceType=1&appId=KNS_BASIC_PSMC&invoice=HarhR0eD0+rX2KT7kfOGi4EZDH0CIJj2bnBxs9GE1xMn/8sW8bgGVfbUsIr6pFrDBzyeA0wyFw9awW8fQ6zp06KVrtffvynPHmfFkE70aoeCJSv2Bgm8IzFKVfTK+D3lA+zbq0qcOTh9dv33ShRH4kbQH9dzXmQZZNC3DaLsFFs=

传统花丝和珐琅工艺应用于当代首饰设计中的方法研究. 天工(Masterpieces of Nature). 2025. 5, 91–93. URL: https://zmvpn.cczu.edu.cn/https/webvpn34dba54512b1dbccec764ab274be469e/nzkhtml/xmlRead/trialRead.html?dbCode=CJFD&tableName=CJFDTOTAL&fileName=TGTG202505030&fileSourceType=1&appId=KNS_BASIC_PSMC&invoice=HwTFSgnpfxYkz0XZX8kbkhwbJJuK5OzSYF3s1ISWjJsgyy7RLQ8rPzCpT8HV8UObjHpCsMjiBg5TXGHZOCYJdpV+NXI5S3Uc/GEFvytl9fPdjcbmCcdR/79ny2SALaAd+14nwUeoMNJ0ItYcf/2FqNKSnPR+J02T+kXyvSR3pC0=

传统文化元素在首饰设计中的创新应用. 大观 (DAGUAN). 2021. 7, 85–87. URL: https://zmvpn.cczu.edu.cn/https/webvpn34dba54512b1dbccec764ab274be469e/kcms2/article/abstract?v=_Mh_dvKLMRsJg2k3zirxVORXbu7w6cwGucjsAc5Dzd5xszrxk0PbHsAY4Rp1RmgwglHXDwD79yqNsvWg1DbkogKoER4H8pGrYRetlqr_A0MUaJzv5eBAsBGkkCsVy6otw_izlz1NB9940zuwPVAtzeqHnh5qcM76GPFTW2pAip-IdvJr6sBo6g==&uniplatform=NZKPT&language=CHS

中国首饰设计现状及发展对策. 宝石和宝石学杂志 (Journal of Gems & Gemology). 2003. 5(4), 32–33. DOI: 10.15964/j.cnki.027jgg.2003.04.010

Тан Ч., Пашкевич К. Л. Відродження традиційних технік та прийомів у сучасному дизайні нефритових виробів Китаю. Art and design. 2023. №3(23). C. 153–163. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.3.13

Тан Ч., Пашкевич К. Л. Традиції та новаторство у різьбленні по нефриту в китайській культурі. Art and design. 2022. №3(19). C. 140–148. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.3.11

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Гао, А., & Пашкевич, К. (2025). СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ В ДИЗАЙНІ ЮВЕЛІРНИХ ВИРОБІВ У КИТАЇ. Теорія та практика дизайну, (37), 281–294. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.27

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО