ЗАСТОСУВАННЯ ATTENTION RESTORATION THEORY (ART) У ПЛАНУВАЛЬНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ КАМПУСІВ

Автор(и)

  • Анастасія Василівна Левик Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури https://orcid.org/0000-0003-1386-4687

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.15

Ключові слова:

архітектура, забудова, архітектурно-планувальна організація, функціональна організація, університетський кампус, Attention Restoration Theory, ландшафтне середовище, ментальне здоров’я, навчальна мотивація

Анотація

У статті розглянуто можливості застосування теорії відновлення уваги (Attention Restoration Theory, ART) у процесі архітектурного й ландшафтного планування забудови університетських кампусів. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю створення освітнього простору, що підтримує психоемоційне здоров’я студентів, знижує рівень ментальної втоми та сприяє підвищенню академічної мотивації. Мета. Метою дослідження є розроблення структурованої функціонально-просторової моделі університетського середовища з інтеграцією психологічних, екологічних, архітектурних і освітніх компонентів. Методологія. Методологічною основою є аналіз літературних джерел, компонування структурних блоків парадигми просторового розвитку закладу вищої освіти, а також компаративне дослідження прикладів архітектури українських університетів. Результати. Результатом є створення моделі функціонально-планувальної організації забудови університетських кампусів на основі Attention Restoration Theory, що враховує чотири ключові складники: «бути осторонь», «розширення», «привабливість» і «адаптивність». Запропоновано структурні й інструментальні рішення для впровадження Attention Restoration Theory у практику просторового планування вищої освіти України. Концепція застосування Attention Restoration Theory (ART) в архітектурно-планувальній організації університетських кампусів ґрунтується на ідеї, що університетський простір має не лише забезпечувати функціональні потреби навчального процесу, а й бути середовищем ментального відновлення, стимулювання природної уваги, зниження тривожності. Основою концепції є впровадження положень Attention Restoration Theory (ART) в архітектурно-планувальній організації університетських кампусів відповідно до принципів сталого розвитку, ергономіки, біофільного підходу та педагогічної ефективності. Attention Restoration Theory пропонує концепцію університетського простору не лише як інфраструктури, а як середовища, що підтримує ментальне благополуччя, зменшує втому і стимулює навчальну мотивацію. Результати можуть бути використані в розробленні архітектурних концепцій забудови університетських кампусів і стратегій розвитку закладів вищої освіти. Наукова новизна. Досліджено вплив теорії відновлення уваги (Attention Restoration Theory, ART) на формування архітектури університетів. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані в дипломному проєктуванні архітектурних комплексів університетів, в архітектурно-проєктній діяльності.

Посилання

Бевз М.В. Методологічні основи збереження та регенерації заповідних архітектурних комплексів історичних міст (на прикладі Західної України) : автореф. дис. … докт. арх. : 18.00.01. Харків, 2004. 32 с.

Ковальська Г.Л. Архітектурне проектування навчальних закладів : навчальний посібник. КНУБА. Київ, 2010. 152 с.

Ковальська Г.Л. Принципи та методи оптимізації функціонально-планувального розвитку вищих навчальних закладів в існуючій міській забудові : дис. ... канд. арх. : 18.00.02. Київ, 2002. 167 с. С. 156–164.

Ковальська Г.Л. Територіально-просторовий розвиток мережі навчальних закладів в умовах обмежених земельних ресурсів. Ресурсозберігаючі технології у проектуванні, землевпорядкуванні та будівництві : матеріали Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції. Кременчук : КрНУ, 2019. С. 113–116. URL: http://www.kdu.edu.ua/conf_gzk/materials2019.pdf (дата звернення: 20.01.2025).

Ковальський Л.М., Ковальська Г.Л. Архітектура вищих навчальних закладів. Університети 3-го тисячоліття / за заг. ред. Л.М. Ковальського. Київ : Основа, 2011. 255 с.

Левченко Д.Р. Завдання розвитку вузівських комплексів у структурі міста Харкова. Архітектурний вісник Київського національного університету будівництва і архітектури. 2018. Вип. 14–15. С. 427–433. URL: https://repositary.knuba.e d u . u a / b i t s t r e a m / h a n d l e / 9 8 7 6 5 4 3 2 1 / 4 7 4 9 / 3 7 . pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 27.11.2022).

Левченко Д.Р. Принципи містобудівного розвитку комплексів закладів вищої освіти у структурі сучасного міста (на прикладі міста Харкова) : дис. … канд. арх. : 18.00.04. Харків, 2018. 214 с.

Максименко Ю.Б., Матохнюк Л.О. Концептуальна модель інформаційної компетентності особистості. Психологія і суспільство. 2020. № 3. С. 82–103.

Слєпцов О.С. Реконструкція громадських будівель і комплексів : підручник для студентів навчальних закладів, які навчаються за напрямом підготовки «Архітектура». Київ : ВД «А + С», 2018. 272 с.

Солобай П.А. Структурно-функціональне й композиційне моделювання навчальних комплексів (на прикладі університету) : автореф. дис. … канд. арх. : 18.00.01. Харків, 2001. 17 с.

Солобай П.А. Типологічні основи формування архітектури вищих навчальних комплексів : дис. ... докт. арх. : 18.00.02. Київ, 2012. 368 с. С. 351–368.

Степанюк А.В., Кюнцлі Р.В. Просторове планування територій як новий вид містобудівної діяльності. Проблеми та перспективи. Архітектурний вісник Київського національного університету будівництва і архітектури. 2021. № № 22–23. С. 95–101. DOI: 10.32347/2519-8661.2021.22-23.95-101.

Тименко В.П., Бровченко А.І. Розвиток проєктно-творчої обдарованості єства в системі української дизайн-освіти. Освіта і розвиток обдарованої особистості. 2022. № 2 (85). С. 13–21. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/20407 (дата звернення: 25.03.2025).

Ушаков Г.Н. Розвиток форм громадського простору в сучасному місті. Сучасна архітектурна освіта. Містобудування: Естетика хаосу та порядку : матеріали Х Всеукраїнської наукової конференції. Київ : КНУБА, 2019. С. 98–100. URL: http://library.knuba.edu.ua/node/51.

Ушаков Г.Н. Складна та розгалужена форма будівлі як шлях до потужних якостей структури простору. Архітектурний вісник Київського національного університету будівництва і архітектури / відповід. ред. П.М. Куліков. Київ : КНУБА, 2014. Вип. 3. С.119–125.

Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності. Остання третина ХХ – поч. ХХІ ст. : навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2010. 384 с.

Berman M.G., Jonides J., Kaplan S. The cognitive benefits of interacting with nature. Psychological Science. 2008. Vol. 19. № 12. P. 1207–1212.

Hipp J.A., Gulwadi G.B., Alves S., Sequeira S. The Relationship Between Perceived Greenness and Perceived Restorativeness of University Campuses and Student-Reported Quality of Life. Environment and Behavior. 2016. Vol. 48 (10). P. 1292–1308.

Kaplan R., Kaplan S., Ryan R. With People in Mind: Design and Management of Everyday Nature. Washington. DC : Island Press, 1998. 240 p.

Pearson D.G., Craig T. The great outdoors? Exploring the mental health benefits of natural environments. Frontiers in Psychology. 2014. Vol. 5. DOI: 10.3389/fpsyg.2014.01178.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Левик, А. В. (2025). ЗАСТОСУВАННЯ ATTENTION RESTORATION THEORY (ART) У ПЛАНУВАЛЬНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ КАМПУСІВ. Теорія та практика дизайну, (37), 159–166. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.15

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО