ФОРМУВАННЯ ТА РОЛЬ САКРАЛЬНИХ ПРОСТОРІВ В ОСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.5Ключові слова:
сакральний простір, освітні заклади, академічний кампус, каплиця, університет, духовність, мультикультурність, міжконфесійність, релігійна інклюзія, культурна спадщина, готична архітектура, функціональність простору, дизайн, психологічний клімат, етичне виховання, інтеграція сакральної архітектури, духовно-освітній діалог, реставрація, студентське середовищеАнотація
Статтю спрямовано на аналіз сучасних архітектурних підходів до організації сакральних просторів в освітніх закладах, класифікацію їхніх функцій, а також визначення перспективних напрямів їх упровадження в інфраструктуру з урахуванням мультикультурності та світоглядної різноманітності. Метою дослідження є теоретико-методологічне обґрунтування процесів формування сакральних просторів в освітніх закладах, а також розкриття їхньої ролі у забезпеченні духовно-морального розвитку, психологічного комфорту та соціокультурної інтеграції учасників освітнього процесу. Методологія. Дослідження базується на комплексному аналізі сакральних комплексів, які інтегровані в освітній простір, із використанням порівняльного вивчення архітектурних рішень. У роботі застосовується міждисциплінарний підхід, що включає соціокультурні, психологічні та функціонально-архітектурні критерії оцінки ефективності сакральних просторів у вищих навчальних закладах. Результати. Установлено, що сакральні простори в закладах освіти забезпечують не лише релігійні функції, а й суттєво впливають на психологічний клімат, етичне виховання та формування ідентичності університетської спільноти. Розкрито роль таких просторів у створенні відкритих, міжконфесійних і гнучких середовищ, які підтримують особистісний розвиток та духовне самовираження студентів і викладачів. Наукова новизна дослідження полягає у систематизації та розширенні теоретичних підходів до інтеграції сакральних елементів у світовий освітній простір, а також у запропонованій методиці гармонізації релігійно-духовних функцій з академічними потребами сучасних університетських кампусів. Визначено прогалини у нормативному та методичному забезпеченні проєктування сакральних просторів в Україні та запропоновано шляхи їх подолання. Практична значущість. Результати дослідження мають значення для архітекторів, планувальників освітніх закладів та керівників навчальних закладів, які сприяють удосконаленню проєктування та функціонування сакральних просторів, що забезпечують культурну інклюзію, психологічну підтримку та підвищення якості освітнього середовища. Запропоновані рекомендації можуть бути використані для розроблення нормативних документів із проєктування сакральних комплексів у світових закладах освіти.
Посилання
Атаман Л.В. Суспільно-географічне дослідження сакральних просторів Поділля : дис. … канд. геогр. наук : 11.00.02. Київ, 2017. 211 с
Водотика О.Ю. Архітектура православних храмів України: історія та сучасність. Київ : СПД Коляда О.П., 2006. 160 с.
Гнатюк Л.Р. Протиріччя у формуванні художнього образу сакрального простору в архітектурі ХХ століття. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2020. Вип. 56. C. 17–31. DOI: 10.32347/2077-3455.2020.56.17-31
Гнатюк Л.Р. Створення духовної атмосфери сакрального простору. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2021. Вип. 59. C. 16–27. DOI: 10.32347/2077-3455.2021.59
Гнатюк Л. Роль мистецтва та символу у формуванні сакрального простору. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2020. Вип. 58. C. 32–47. DOI: 10.32 347/2077-3455.2020.58.32-47
Гнатюк Л.Р. Тенденції формотворення сакрального простору у ХХ столітті. Містобудування та територіальне планування. 2021. Вип. 76. C. 49–62. DOI: 10.32347/2076-815х.2021.76.49-62
Гнатюк Л.Р. Зародження модернізму в сакральній архітектурі. Теорія та практика дизайну.2021. Вип. 24. C. 5–16. https://doi.org/10.18372/2415-8151.24.16287.
Гнатюк Л.Р. Репрезентація концепту «краса» у формуванні сакрального простору ХХ століття. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. 2024. Вип. 1(31). C. 25–34. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.31.3
Духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному освітньому просторі : матеріали Міжнародної наук.-практ. конф. Харків, 2023. URL: https://spf.uhsp.edu.ua/2023/07/03/duhovno-moralnevyhovannya-ditej-i-molodi-v-suchasnomu-osvitnomuprostori-vitchyznyanyj-ta-zarubizhnyj-dosvid-notatkymizhnarodnoyi-naukovo-praktychnoyi-konferentsiyi/(дата звернення: 24.04.2025).
Методологічні вимоги та концептуальні засади інтеграції сакральної архітектури та дизайну : наукове видання. Запоріжжя, 2023. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2023/89/10.pdf (дата звернення: 24.04.2025).
Проскуряков В. Розвиток архітектури духовно-гуманітарних освітніх закладів. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: «Архітектура». 2022. Вип. 2(8). https://doi.org/10.23939/sa2022.02.147.
Проскуряков В., Стоцько Р. Сучасні архітектурні традиції проєктування та будування віродуховних освітніх закладів. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2004. № 10. С. 104–113.
Стоцько Р.З. Формування архітектури християнських духовно-гуманітарних освітніх центрів. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Архітектура. 2018. № 895. С. 82–88. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journalpaper/2019/nov/19600/19.pdf (дата звернення: 24.04.2025).
Bethell John T. Harvard Observed: An illustrated history of the University in the twentieth century. Cambridge: Harvard Magazine Incorporated, 1998. 111 р.
Christ Church. University of Oxford. Retrieved 1 November 2022. URL: www.ox.ac.uk (дата звернення: 24.04.2025).
Gnatiuk L. Dziedzictwo sakralne : przestrzeń muzeum lub miejsce żywej parafiI. Przestrzenie muzealne w strukturze miasta. Redakcja naukowa. RZESZÓW: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023. P. 189–204.
Historic England. «King’s College Chapel (Grade I) (1139003)». National Heritage List for England. Retrieved 9 September 2022.
Hoffman Malvina. Yesterday is Tomorrow: A Personal History. Crown Publishers. 1965. 192 р.
Warrior Josephine. A Guide to King’s College Chapel. Photography and design by Tim Rawle (Cambridge 1994, reprinted 1997, 2001, 2003, 2007, 2014).
White Norval; Willensky, Elliot; Leadon, Fran (2010). AIA Guide to New York City (5th ed.). New York: Oxford University Press. 498 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










