СТАЛЕ ВІДНОВЛЕННЯ ІНФРАСТРУКТУРИ АВІАЦІЙНОГО ТРАНСПОРТУ: ПЕРСПЕКТИВИ ПОВОЄННОГО ЧАСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.1

Ключові слова:

авіаційний транспорт, інфраструктура, аеропорт, обслуговування повітряного руху, аеродромно-диспетчерські вежі, урбанізація приаеродромних територій, стале відновлення, відбудова

Анотація

Повоєнне відновлення інфраструктури авіаційного транспорту України повинно базуватися на реалізації пріоритетних стратегій, ефективність яких залежіть, зокрема, від результатів ретроспективного аналізу та систематизації позитивного світового досвіду та його імплементації з урахуванням національних особливостей. Важливими складниками відновлення та впровадження наявного досвіду в Україні є міжнародна допомога: залучення іноземного фінансування у різних форматах, інформаційна підтримка, співпраця у сферах науки, техніки, виробництва тощо. Усе це має відношення й до відновлення об’єктів обслуговування повітряного руху, зокрема аеродромно-диспетчерських веж (далі – АДВ). Мета – простежити сучасні тенденції проєктування та будівництва будівель АДВ для виявлення потенційних напрямів сталого відновлення системи обслуговування повітряного руху. Методологія. Джерельну базу дослідження становлять: − законодавчі та нормативно-правові акти у сфері авіаційного транспорту, будівництва, охорони навколишнього середовища тощо; − проєктні рішення та фор-пропозиції будівництва об’єктів обслуговування повітряного руху; − матеріали міжнародних та регіональних конкурсів із проєктування об’єктів дослідження; − наявні аналітичні, графічні та фотографічні матеріали; − наукова література. Застосовані такі методи: джерелознавчий; порівняльного та критичного аналізу; системний підхід до вивчення об’єкта як складника комплексів з обслуговування повітряного руху, просторової організації аеропортів та зон їхнього впливу. Результати. Узагальнено багаторічний досвід проєктування і будівництва будівель контрольно-диспетчерських пунктів (далі – КДП) та АДВ упродовж другої половини ХХ ст. Висвітлено особливості окремих етапів 100-річної історії експлуатації будівель КДП, питання становлення та розвитку їх типології. Прослідковується вплив розвитку аеропортів та зон їхнього впливу на появу нового типу будівель обслуговування повітряного руху – АДВ. Вивчено та узагальнено сучасні тенденції будівництва АДВ, які у системі просторової організації аеропортів та приаеродромних територій виконують функції висотних домінант забудови. Особливу увагу приділено будівлям АДВ (3), побудованим або запланованим до будівництва на замовлення Державного підприємства «Украерорух» на території аеропортів України в першій чверті ХХІ ст. Подано матеріали стосовно наповнення та актуалізації відповідних складників освітньо-професійних програм підготовки спеціалістів із будівництва та експлуатації об’єктів інфраструктури авіаційного транспорту. Наукова новизна. Проаналізовано причини уніфікації об’ємно-планувальних, конструктивних та інженерних складників проєктних рішень. Простежено динаміку змін типології об’єктів обслуговування повітряного руху, підвищення їх містобудівної та композиційної значущості у процесі розвитку аеропортів. Для виявлення потенційних напрямів сталого відновлення системи обслуговування повітряного руху країни: − досліджено вітчизняну практику будівництва АДВ у складі комплексів будівель та споруд, зокрема особливості їх об’ємно-просторових композицій; − виконано ретроспективний аналіз світового досвіду залучення провідних інфраструктурних консалтингових компаній, архітектурних бюро та будівельних корпорацій для будівництва АДВ за індивідуальними проєктами (3) і використання уніфікованих рішень (1). Практична значущість. Отримані результати: − акумулюють теоретичний і практичний досвід урахування особливостей історичних умов розвитку інфраструктури авіаційного транспорту, зокрема у часи повоєнної відбудови країн світу; − упроваджено в навчальний процес підготовки фахівців за спеціальностями G17 «Архітектура та містобудування», G18 «Геодезія та землеустрій», G19 «Будівництво та цивільна інженерія» (перший та другий освітньо-кваліфікаційні рівні) у Державному університеті «Київський авіаційний інститут»; − свідчать про дієвість перших кроків наповнення та актуалізації відповідних освітньо-професійних програм з урахуванням викликів воєнного часу та перспектив повоєнної відбудови.

Посилання

Про затвердження робочого проєкту та титулу будови «Аеродромно-диспетчерська вежа з комплексом будинків і споруд на території комунального підприємства «Міжнародний аеропорт Донецьк» (I і II черги)» : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 р. № 188-р. Урядовий кур’єр. 2011. № 46.

Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 430-р. Офіційний вісник України. 2018. № 52. С. 533.

Стратегія розвитку сфери цивільної авіації та використання повітряного простору України на період до 2030 року : Постанова (проєкт). Mindey. URL: https://surl.li/opbprs (дата звернення: 10.06.2025).

Про визначення нормативно-правових актів СРСР такими, що не застосовуються на території України : Наказ Міністерства інфраструктури України від 06.08.2019 № 590. Офіційний вісник України. 2019. № 70. С. 390.

Звіт про діяльність Державної авіаційної служби України за 2024 рік / Державна авіаційна служба України. Київ, 2025. 22 с.

Агєєва Г.М. Динаміка змін архітектурних рішень аеродромно-диспетчерських веж та їхній вплив на містобудівну ситуацію. Проблеми розвитку міського середовища. 2018. № 2(21). С. 3–18. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7833316

Агєєва Г.М. Об’єкти спеціального призначення – висотні акценти архітектури аеропортів. Промислове будівництво та інженерні споруди. 2016. № 3. С. 20–24. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4710974

Агєєва Г.М. Образи висотних домінант забудови як інструмент брендингу аеропортів та прилеглих територій. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. 2023. Вип. 3–4(29–30). С. 5–21. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.29-30.1

Агєєва Г.М. Особливості формування об’ємно-просторової структури будівель аеродромно-диспетчерський веж. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. 2025. Вип. 2(36). С. 5–17. doi: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.1.

Агєєва Г.М. Повоєнна відбудова та розвиток інфраструктури авіаційного транспорту: освітній акцент. Strategic Directions for Developing Science and Education in Ukraine: scientific monograph. Under the general editorship of M. Filipovych. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2024. Pp. 92–109. DOI: 10.30525/978-9934-26-484-9-6

Аеропорт Бориспіль та американська інфраструктурна компанія AECOM підписали угоду про співпрацю (20–11–2023). Центр транспортних технологій. URL: https://surl.li/vqeglb (дата звернення: 10.06.2025).

Балабанова Н.В. Зарубіжний досвід поствоєнного економічного відновлення країн. Вісник Маріупольського державного університету. Серія «Економіка». 2023. № 26. С. 83–89. DOI: https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-26-83-89

Волкова А.В., Агєєва Г.М. Культурно-історичні цінності та природа як основні джерела пошуку ідей для архітектури аеропортів. АВІА-2017 : матеріали XIII міжнар. наук.-техн. конф., м. Київ, 19–21 квітня 2017 р. Київ : НАУ, 2017. С. 24.1–24.4. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15740731

Гнатюк Л.Р. Сакральний простір у просторовій організації аеропортів. Сталий розвиток авіаційної інфраструктури України : колективна монографія / за заг. ред. В.В. Карпова. Львів ; Торунь : Liha–Pres, 2023. С. 246–267. DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-312-8-9

Григоренко Ю. Жорстка посадка: дві третини аеропортів України потребують реконструкції. GMKcenter. URL: https://surl.li/mmoccp (дата звернення: 10.06.2025).

ДБН В.2.2–41:2019. Висотні будівлі. Основні положення. [На заміну ДБН В.2.2-24:2009; чинні від 2020-01-01]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіон України, 2019. 53 с.

Журавель Д. Динаміка змін просторової організації Міжнародного аеропорту Хітроу в часі. Політ. Сучасні проблеми науки. Розвиток інфраструктури авіаційного транспорту : тези доповідей ХХІV Міжнародної науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених, м. Київ, 2–5 квітня 2024 р. Київ : НАУ, 2024. С. 258–259.

Звіт про прямі збитки інфраструктури від руйнувань унаслідок військової агресії росії проти України станом на листопад 2024 року. Київ : Київська школа економіки, 2025. 28 с. URL: https://surli.cc/khfodw (дата звернення: 10.06.2025)

Коваленко Н.О., Горностаєв О.В. Економічні аспекти розвитку цивільної авіації в умовах післявоєнної відбудови: виклики та перспективи. Економіка та суспільство. 2024. № 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-66

Крівєльов Л.І. Архітектура будинків і споруд цивільної авіації : конспект лекцій. Київ : КМУ ЦА, 2000. 84 с.

Міжнародний архітектурний огляд студентських проєктів «Архітектурне середовище аеропортів», 2019 рік. Інституційний репозиторій НАУ. URL: https://surl.li/lestwj (дата звернення: 10.06.2025).

Охріменко О., Попов Р. Повоєнна відбудова України: потенціал та стратегія перетворень. Економіка та суспільство. 2022. № 45. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-7

Переможці конкурсу на кращі будинки і споруди, збудовані та прийняті в експлуатацію на території України у 2014 році. Вісник Державної архітектурно-будівельної інспекції. 2015. № 4. С. 23–26.

Рачинський А.П. Моделювання урбанізаційних процесів у післявоєнний період. Публічне управління і адміністрування в Україні. 2023. Вип. 34. С. 158–163. DOI: https://doi.org/10.32782/pma2663-5240-2023.34.31

Троценко А.М. Аеропорти України. Київ : Європейський університет, 2002. 252 с.

Штогрін І. Вежа ДАПу – це символ здатності України чинити опір агресії: оборонці Донецького аеропорту. Радіо Свобода. URL: http://surl.li/ldwes (дата звернення: 10.06.2025).

Agieieva G. Evolution of the typology of air traffic service buildings in the course of the development of airports. Aviation in the XXI Century – Aviation Security and Space Technology (25–27.09.2024). Kyiv : National Aviation University, 2024. Pp. 8.29–8.33. DOI: 10.5281/zenodo.13837279

Airport Terminals. Design Portfolio (n. d.). 2023, May. AECOM Buildings + Places Transportation + Civil Infrastructure. 128 p.

Asaad M. Inside the Control Tower. Heathrow. 2024, 13 August. URL: https://surl.li/kyhxck (Accessed 10 June 2025).

Asgford N.J., Mumayiz S., Wright P.H. Airport engineering: planning, design, and development of 21 st century airports. Hoboken: John Wiley & Sons, 2011. 768 p.

Brown, M. How Heathrow Airport Almost Got A Ninth Runway. Londonist.com. 2020, 31 March. URL: https://surl.li/qbugcz (Accessed 10 June 2025).

Como evitaban que los aviones chocaran en el aire hace 100 anos (n. d.). BBC News Mundo, 2020, 01 March. URL: https://www.bbc.com/mundo/noticias-51629632 (Accessed 10 June 2025).

Federal Aviation Administration. I.M. Pei's Imprint on the FAA. Medium. 2020, 18 May. URL: https://surli.cc/vdgvaz (Accessed 10 June 2025).

Fritz S. Architecture between heaven and earth: extraordinary control tower design. Archi-Tonic : web-site. URL: http://surl.li/lghnp (Accessed 10 June 2025).

Jodidio P., Strong A. I.M. Pei: Complete Works. New York : Rizzoli International Publications, Inc., 2008. 367 p.

Matthews, R. Creating Heathrow’s new eye in the sky. Civil Engineering, 2008, N 161(2), pp. 66–76. DOI: https://doi.org/10.1680/cien.2008.161.2.66.

Medvedev, A., Alomar, I., & Augustyn, S. Innovation in airport design. Aviation. 2017. № 21(1). Рр. 23–28. DOI: https://doi.org/10.3846/16487788.2017.1303542

New control tower set for O’Hara (n. d.). Chicago Tribune. Nov. 27, 2006. Graphics.chicagotribune.com. URL: https://surli.cc/kblpmf (Accessed 10 June 2025).

Nolan, J. Dayton airport’s new control tower to start operating in June. Springfieldnewssun.com. 2011, 22 March. URL: https://surl.lu/wiuhqu (Accessed 10 June 2025).

O’hare international north air traffic control tower comed building (n. d.). Greenroofs.com, 2018, 11 September. URL: https://surl.li/kjieao (Accessed 10 June 2025).

Russo C.J. Art of the Airport Tower. Washington: Smithsonian Books, 2015. 175 p.

Volkova А.V., Agieieva G.M. New face of air traffic service’s objects. Proceedings from: Safety in Aviation and Space Technologies, Kyiv, 19–21 September 2016. Kyiv: NAU publishing house, 2016. Pp. 10.1.27–10.1.30. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15739731

Wolstenholme T.A., Fugeman I.C.D. Heathrow Terminal 5: delivery strategy. Civil Engineering. 2008. № 161(5). Pp. 10–15 DOI: https://doi.org/10.1680/cien.2008.161.5.10

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Агєєва, Г. М. (2025). СТАЛЕ ВІДНОВЛЕННЯ ІНФРАСТРУКТУРИ АВІАЦІЙНОГО ТРАНСПОРТУ: ПЕРСПЕКТИВИ ПОВОЄННОГО ЧАСУ. Теорія та практика дизайну, (37), 5–22. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.1

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО