ХУДОЖНЯ ЕСТЕТИКА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ДИЗАЙНУ УПАКОВКИ ДЛЯ ЛІТНІХ ЛЮДЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.26Ключові слова:
дизайн упаковки, художня естетика, формальна краса, функціональна краса, емоційна краса, інноваційний дизайн, дизайн для літніх людей, старіння суспільства, інклюзивний дизайн, досвід користувача.Анотація
Мета: проаналізувати дизайн упаковки для людей похилого віку, базуючись на теорії і практиці мистецтвознавства; дослідити шлях інтеграції формальної, функціональної та емоційної краси як інструменту впливу на традиційну парадигму дизайну; запропонувати можливості проєктування для створення більш гуманістичного та естетичного середовища життя для літніх людей. Методологія ґрунтується на теорії естетики в дизайні, дослідження будує аналіз із трьох вимірів: формальна краса (візуальне сприйняття), функціональна краса (взаємодія людини з комп’ютером) та емоційна краса (культурна ідентичність); використано компаративний метод для визначення прикладів дизайну упаковки для людей похилого віку в КНР та за кордоном, щоб дослідити конкретні стратегії застосування художньої естетики в упаковці для людей похилого віку. Результати: виявлено, що поєднання художньої естетики та дружнього дизайну упаковки для людей похилого віку може значно покращити досвід використання літніми користувачами. На рівні формальної краси комбінації кольорів високої контрастності та проста графіка можуть значно покращити візуальне впізнавання літніми споживачами; на рівні функціональної краси ергономічна структура рукоятки та багатошаровий інформаційний дизайн можуть ефективно зменшити складність роботи; на рівні емоційної краси упаковка, яка включає регіональні культурні символи або елементи сімейної пам’яті, може посилити емоційний резонанс у літніх користувачів. Наукова новизна. Дослідження розширяє розуміння усталеного дизайну упаковки для літніх людей, яке зосереджується лише на функціональності; вперше теорія естетики застосовується до дизайну упаковки, пропонуючи міждисциплінарну дослідницьку основу «інтеграції трьох естетик». Поєднання кількісного та якісного аналізу розкриває глибокий зв’язок між естетичними елементами та поведінкою й емоціями літніх споживачів, забезпечуючи теоретичну підтримку інклюзивного дизайну. Крім того, побудова бази випадків і емпіричне дослідження потреб літніх споживачів демонструє нову парадигму для подальшої практики проєктування. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути спрямовані на інноваційну практику дизайну упаковки, дружнього до старіння, допомагати підприємствам розробляти продукти, які відповідають потребам людей похилого віку та підвищувати конкурентоспроможність на ринку, а також сприяти перетворенню індустрії дизайну з «об’єктноорієнтованого» на «людиноцентричний», щоб забезпечити толерантність між поколіннями та соціальну гармонію.
Посилання
Huang, C. (2025). 黄喆.包豪斯设计理念对现代 包装设计的影响分析 Analysis of the influence of Bauhaus design concept on modern packaging design. 绿色包装 [Green Packaging], 01, 152–155. doi:10.19362/j.cnki. cn10-1400/tb.2025.01.032 [in Chinese].
Ji, Z. Q., & Li, Q. (2022). 冀志强 & 李黔.论美在 席勒美育思想中的矛盾位置. On the contradictory position of beauty in Schiller’s aesthetic education thought. 天中学刊 [Tianzhong Journal], (03), 46–53. doi:10.14058/j.cnki. tzxk.2022.03.005 [in Chinese].
Liu, L., Liu, W. L., & Fan, Q. X. (2011). 刘 靓,刘文良 & 樊清熹.基于视觉传达的老年人药品包装无障碍 设计. Accessibility design of pharmaceutical packaging for the elderly based on visual communication. 湖南包装 [Hunan Packaging], 36(05), 67–70. doi:10.19686/j.cnki. issn1671-4997.2021.05.018 [in Chinese].
Liu, Y. D. (2019). 刘悦笛.从“美是生活”到“ 生活美学”:当代中国美学发展的一条主流线索.From ‘beauty is life’ to ‘aesthetics of life’: a mainstream thread in the development of contemporary Chinese aesthetics. 广州 大学学报(社会科学版) [Journal of Guangzhou University (Social Science Edition)], (05), 59–66. doi:10.3969/ j.issn.1671-394X.2019.05.007 [in Chinese].
Ma, X. H. (2023). 马雪寒.基于视觉传达无障碍 的老年人药品包装设计研究. Research on pharmaceutical packaging design for the elderly based on visual communication accessibility. 美与时代(上)[Beauty and Age (above)], (09), 62–64. doi: 10.16129/j.cnki. mysds.2023.09.004 [in Chinese]. [6] Ren, X. Y. (2024). 任星颐.情感化包装设计的美学 价值研究. Research on the Aesthetic Value of Emotional Packaging Design. 中国包装 [China Packaging], 44(11), 63–66. doi:10.3969/j.issn.1003-062X.2024.11.015 [in Chinese].
Wang, Y. Y. (2024). 王莹莹.艺术美学理论指导 下的茶叶包装设计研究. Research on tea packaging design under the guidance of art aesthetics theory. 上海包装 [Shanghai Packaging], (11), 113–115. doi:10.19446/ j.cnki.1005-9423.2024.11.038 [in Chinese].
Xiong, E. (2024). 熊瑛子.设计功能视域下日化 产品包装设计的美学研究. Aesthetic research on packaging design of daily chemical products under the perspective of design function. 日用化学工业(中英文)[Daily Chemical Industry (in Chinese and English)], 54(09), 1151–1152. doi: 10.3969/j.issn.1001-1803.2024.09.020 [in Chinese].
Yang, M. Q., Yu, L., & Hao, Y. G. (2023). 杨 孟谦,余玲 & 郝杨光.浅析设计美学在包装设计中的创新与应 用. Analysing the innovation and application of design aesthetics in packaging design. 中国包装 [China Packaging], (09), 35–38. doi:10.3969/j.issn.1003-062X.2023.09.013 [in Chinese].
Yu, W. Y. (2024). 于汪洋.造型艺术美学在包 装设计中的应用. Application of modelling art aesthetics in packaging design. 中国包装[China Packaging], (10), 43–45. doi:10.3969/j.issn.1003-062X.2024.10.013 [in Chinese].
Zhang, X. B. (2013). 张小波.中国传统美学思 想在产品包装设计中的应用研究. Research on the application of Chinese traditional aesthetic thoughts in product packaging design. 青春岁月[Youth Times]. (21), 1. doi: 10.3969/j.issn.1007-5070.2013.21.047 [in Chinese].
Zhang, Y. X. (2018). 张永旭.现代包装设计中民 间美术的应用探析. An analysis of the application of folk art in modern packaging design. 中国包装[China Packaging], (05), 32–34. doi:CNKI:SUN:ZBZZ.0.2018-05-009 [in Chinese].
Zheng, Y. Z. (2024). 郑颖之.数学视角下 的包装设计优化思考. Reflections on Packaging Design Optimization under Mathematical Perspective. 上海包装 [Shanghai Packaging], (09), 127–129. doi:10.19446/j. cnki.1005-9423.2024.09.040 [in Chinese].
Zhu H. P., & Tan W. J. (2022). 朱和平 & 谭 文俊.论商品包装的审美维度与价值追求. On the Aesthetic Dimension and Value Pursuit of Commodity Packaging. 湖南工业大学学报(社会科学版) [Journal of Hunan University of Technology (Social Science Edition)], (02), 89–95. doi:10.3969/j.issn.1674-117X.2022.02.012 [in Chinese].
Cao, Q. (2021). The art of packaging: An investigation on Modern Packaging Design and Artistic Thinking under the Background of Big Data. Journal of Applied Science and Engineering, 24(4), 807–812. doi:10.6180/jase.202110_24(5).0017 [in English].
Chatterjee, A., & Vartanian, O. (2014). Neuroaesthetics. Trends in cognitive sciences. 18(7). 370–375. doi:10.1016/j.tics.2014.03.003 [in English].
Gallace, A., & Spence, C. (2010). The science of interpersonal touch: an overview. Neuroscience and biobehavioral reviews. 34(2). P. 246–259. doi:10.1016/j. neubiorev.2008.10.004 [in English].
Li, J., & Dubrivna, A. (2024). Age-friendly packaging design: features and challenges. Art and Design. (2). P. 11–19. doi: 10.30857/2617-0272.2024.2.1 [in English].
Lu, P., & Zhang, X. (2020). Packing Design and Application Based on VR Technology. Journal of Physics: Conference Series, 1684(1), 012018. doi:10.1088/1742-6596/1684/1/012018 [in English].
Reimann, M., Zaichkowsky, J., Neuhaus, C., Bender, T., & Weber, B. (2010). Aesthetic package design: A behavioral, neural, and psychological investigation. Journal of Consumer Psychology. 20 (4). P. 431–441. doi: 10.1016/j.jcps.2010.06.009 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Лі Джун, Антоніна Петрівна Дубрівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










