ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В НАВЧАННІ АРХІТЕКТУРІ ТА ДИЗАЙНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.13Ключові слова:
штучний інтелект, архітектура, дизайн, вища освіта, генеративні інструменти, креативність, навчальні стратегії, цифрові технології, проєктне навчання, академічна доброчесність.Анотація
Анотація. У статті розглядаються перспективи впровадження штучного інтелекту (ШІ) в освітній процес у галузях архітектури та дизайну. Актуальність теми зумовлена стрімким зростанням застосування ШІ здобувачами вищої освіти, що, з одного боку, відкриває нові можливості для моделювання, візуалізації та автоматизації, а з іншого – провокує зниження рівня самостійного мислення, уніфікацію результатів та залежність від шаблонів. Метою дослідження є обґрунтування доцільності інтеграції ШІ в освітній процес із позиції збереження креативності, формування критичного мислення та оновлення педагогічних стратегій. Автори прагнуть продемонструвати, що за належного методичного супроводу ШІ може стати ефективним інструментом у процесі проєктного навчання. Методологія дослідження базується на застосуванні аналізу й синтезу освітніх кейсів, моделюванні навчальних ситуацій, порівняльному аналізі двох типових моделей використання ШІ, а також SWOT-аналізі їхніх сильних і слабких сторін. У результаті дослідження виокремлено дві репрезентативні моделі використання ШІ у проєктній діяльності: активна модель – із залученням генеративних інструментів на всіх етапах роботи (приклад UX/UI-дизайну); та обмежена модель – із мінімальним використанням ШІ як допоміжного засобу (приклад архітектурного проєктування). Проведено аналіз переваг та ризиків кожної моделі в контексті формування аналітичного мислення, авторської позиції та відповідності вимогам ринку. Наукова новизна полягає в систематизації підходів до інтеграції ШІ в навчання дизайнерів і архітекторів, а також у пропозиції типології моделей відповідно до рівня автономності ШІ у проєктному процесі. Практична значущість дослідження полягає в розробленні методичних орієнтирів для викладачів, що дозволяють зберігати баланс між інноваційністю цифрових інструментів і розвитком креативного потенціалу студентів. Отримані результати можуть бути адаптовані та використані для формування оновлених навчальних програм у різних галузях знань, які передбачають регульоване та цілеспрямоване залучення ШІ. Водночас зазначено необхідність розроблення педагогічних стратегій, що врівноважують технологічний прогрес і розвиток індивідуального мислення.
Посилання
Візнюк І. М., Буглай Н. М., Куцак Л. В., Поліщук А. С., Киливник В. В. Використання штучного інтелекту в освіті. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2021. № 59. С. 14–22. https:// doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22.
Дерябіна С.В., Нікітенко Р.І., Чешенко О.І. Використання інструментів штучного інтелекту в діяльності педагогів мистецькій/ технологічній освітніх галузей. International Science Journal of Education & Linguistics. 2024. Т. 3. № 6. С. 9–24. https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240306.02.
Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І., Базелюк О., Базелюк Н., Слободянюк О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2023. № 15. С. 66–82. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82. [4] Елькін О. Віртуальне вчительство: чи замінить штучний інтелект людей у школах? Нова українська школа : Вебресурс НУШ. URL: https: //nus.org.ua/2023/02/15/virtualne-vchytelstvo-chyzaminyt- shtuchnyj-intelekt-lyudej-u-shkolah/ (дата звернення: 01.05.2025).
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти : Проєкт від 27.10.2024 р. URL: https: / / m o n . g o v. u a / s t a t i c - o b j e c t s / m o n / s i t e s / 1 / n e w s / 2 0 2 4 / 0 5 / 2 1 / I n s t r u k t y v n o . m e t o d y c h n i . rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf (дата звернення: 02.05.2025).
Коломієць А., Кушнір О. Використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності: можливості та виклики. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2024. № 70. С. 45–57. https: //doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57.
Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Physical and Mathematical Education. 2023. Т. 38. № 1. С. 48–53. https: //doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007.
Національна стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні 2021–2030 : Проєкт від 01.01.2021 р. URL: https://bit.ly/3rconkm (дата звернення: 01.05.2025).
Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні на 2021–2024 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України № 438-р / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/438-2021-р#Text (дата звернення: 05.05.2025).
Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. № 1556-р / Кабінет Міністрів України : станом на 29 груд. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020- р#Text (дата звернення: 16.05.2025).
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р / Кабінет Міністрів України. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text (дата звернення: 05.05.2025).
Федоренко О.Г., Чала О.О. Технології штучного інтелекту, доповненої, віртуальної та змішаної реальностей в освітньому процесі: перспективи розвитку в Україні. Технології електронного навчання. 2024. № 9. С. 74–82.
Череватюк В. Використання інструментів штучного інтелекту у мистецькій освіті: проблеми та можливості. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. 2024. № 1. С. 89–94. https://doi.org/10.32782/naomabulletin- 2024-1-13.
Шевчук Ю. Теоретичні аспекти використання штучного інтелекту в графічному дизайні. XXІV International Scientific and Practical Conference «Modern Scientific Challenges are the Driving Force of the Development of Scientific Research» : матеріали Міжнар. наук. конф., м. Bruges, 22–24 трав. 2024 р. International Scientific Unity, 2024. С. 183–186.
Aydın Ö., Karaarslan E. Is ChatGPT Leading Generative AI? What is Beyond Expectations? SSRN Electronic Journal. 2023. Vol. 11, no. 3. P. 118–134. https://doi.org/10.2139/ssrn.4341500.
Blinova M., Molodcha M. Use of artificial intelligence in educational design for architecture students. Municipal economy of cities. 2024. Vol. 3, no. 184. P. 53–58. URL: https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-3- 184-53-58 (date of access: 01.05.2025).
Huang H. AI Meets Higher Education: Applying Artificial Intelligence to Personalized Learning Platforms. Innovation in Science and Technology. 2025. Vol. 4, no. 2. P. 43–50. https://doi.org/10.56397/ ist.2025.02.04.
Huang J., Shen G., Ren X. Connotation Analysis and Paradigm Shift of Teaching Design under Artificial Intelligence Technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET). 2021. Vol. 16, no. 05. P. 73. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i05.20287.
Pylypchuk O., Shendryk I., Polubok A. Possibilities of modern computer technologies using artificial intelligence in creating fine art objects. Urban development and spatial planning. 2023. No. 84. P. 2 5 1 – 2 6 2 . h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 3 2 3 4 7 / 2 0 7 6 - 8 1 5x.2023.84.251-262. [20] Shahrabani M. M. N., Apanaviciene R. An AI-Based Evaluation Framework for Smart Building Integration into Smart City. Sustainability. 2024. Vol. 16, no. 18. P. 8032. https://doi.org/10.3390/ su16188032.
Vergunova N. Artificial intelligence tools in architecture. Municipal economy of cities. 2024. Vol. 4, no. 185. P. 69–74. https://doi.org/ 10.33042/2522-1809-2024-4-185-69-74.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Арсеній Андрійович Трошкін, Дмитро Володимирович Макухін

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










