ДИЗАЙН ІНТЕР’ЄРУ ДРУЖНЬОЇ ДО ДІТЕЙ СТОМАТОЛОГІЧНОЇ КЛІНІКИ ДЛЯ МУЛЬТИСЕНСОРНОГО ДОСВІДУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.53Ключові слова:
дизайн середовища, дизайн інтер’єру, дизайн меблів та обладнання, мультисенсорний дизайн, дружній до дітей дизайн, експериментальний дизайн, партисипаторний дизайнАнотація
Мета. Інтеграція мультисенсорного досвіду в дизайн інтер’єру стоматологічної клініки, дружньої до дітей, відповідає фізичним і психологічним потребам дітей і є орієнтиром для оптимізації середовища догляду за ротовою порожниною. У цій статті розглядаються відповідні концепції та поточна ситуація, аналізуються рівні мультисенсорного досвіду для побудови теоретичної основи, та пропонується багатовимірна стратегія дизайну, заснована на розумінні критичного періоду розвитку дитини, для створення середовища, сприятливого для орального лікування дітей, їх фізичного і розумового розвитку, і оптимізації дизайну таких просторів. Методологія. Інтеграція мультисенсорного досвіду та дизайну інтер’єру стоматологічних клінік, дружніх до дітей, досліджується за допомогою теоретичних досліджень, тематичних досліджень, вивчення досвіду проєктування та формулювання багатовимірної стратегії дизайну середовища. Результати. Мультисенсорний досвід має важливе значення для дизайну стоматологічної клініки, дружньої до дитини. Дослідженням виділено чотири рівні мультисенсорного досвіду: базові відчуття, взаємодія, освіта та емоції, кожен з власними аспектами розробки. Розглянуто та узагальнено приклади реалізації мультисенсорного дизайну інтер’єру дитячої стоматологічної клініки з урахуванням вказаних чотирьох рівнів. Запропоновано багатовимірну стратегію дизайн-проєктування інтер’єру дружньої до дитини стоматологічної клініки. Наукова новизна. Узагальнено теоретичні та практичні підходи до дизайн-проєктування інтер’єру стоматологічних клінік, дружніх для дітей, на основі теорії розвитку дитини з урахуванням мультисенсорного досвіду. Практична значущість. Результати сприяють покращенню дизайну закладів для лікування порожнини рота дітей, оптимізації якості послуг з догляду за ротовою порожниною. Надано рекомендації щодо дизайну дитячої стоматологічної клініки.
Посилання
Beery T., Jørgensen K. A. Children in nature: sensory engagement and the experience of biodiversity. Environmental Education Research. 2018. Vol. 24(1), pp. 13–25. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1250149.
Blomert L., Froyen D. Multi-sensory learning and learning to read. International Journal of Psychophysiology. 2010. Vol. 77(3). pp. 195–204. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2010.06.025.
Borghi C. A., Rossato L. M., Damião E. B. C., Guedes D. M. B., Silva E. M. R. D., Barbosa S. M. D. M., Polastrini R. T. Living with pain: the experience of children and adolescents in palliative care. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 2014. Vol. 48 (spe). pp. 67–73. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000600010.
Chien C. W., Rodger S., Copley J., Branjerdporn G., Taggart C. Sensory Processing and its Relationship with Children’s Daily Life Participation. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 2016. vol. 36(1), pp. 73–87. DOI: https://doi.org/10.3109/01942638.2015.1040573.
Cox I. C. J., Krikken J. B., Veerkamp J. S. J. Influence of parental presence on the child’s perception of, and behaviour, during dental treatment. European Archives of Paediatric Dentistry. 2011. Vol. 12. pp. 200–204. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03262807.
Dai T., Zheng X. Understanding how multisensory spatial experience influences atmosphere, affective city image and behavioural intention. Environmental Impact Assessment Review. 2021. Vol. 89. 106595. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eiar.2021.106595.
Diao Y. N., Han Y., Zeng X. Investigation and Analysis of Children’s Choice of Environment in Oral Clinics. West China Journal of Stomatology. 2021. Vol. 39(2). pp. 182–187. DOI: https://doi.org/10.7518/hxkq.2021.02.009.
Fang D., Zhao Z., Xiong C. What leads to an immersive night tourism experience? The relevance of multi-sensory stimuli, emotional involvement, and delight. Asia Pacific Journal of Tourism Research. 2024. Vol. 29(1). pp. 31–46. DOI: https://doi.org/10.1080/10941665.2024.2308853.
Fux-Noy A., Zohar M., Herzog K., Shmueli A., Halperson E., Moskovitz M., Ram D. The effect of the waiting room’s environment on level of anxiety experienced by children prior to dental treatment: a case control study. BMC Oral Health. 2019. Vol. 19. 294. DOI: https://doi.org/10.1186/s12903-019-0995-y.
Harun N. A., Kassim N. L. A., Kashmoola S. M., bin Ghazali A. B. Parents’ Satisfaction on Children’s Dental Care Received at the Kulliyyah of Dentistry, International Islamic University Malaysia. IIUM Medical Journal Malaysia. 2018. Vol. 17(2). pp. 59–66. DOI: https://doi.org/10.31436/imjm.v17i2.980.
Helvacıog E., Olguntürk N. Colour contribution to children’s wayfinding in school environments. Optics & Laser Technology. 2011. Vol. 43(2). pp. 410–419. DOI: https://doi.org/10.1016/j.optlastec.2009.06.012.
Higuera-Trujillo J. L., Llinares Millán C., Montanana i Avino A., Rojas J. C. Multisensory stress reduction: a neuro-architecture study of paediatric waiting rooms. Building Research & Information. 2020. Vol. 48(3). pp. 269–285. DOI: https://doi.org/10.1080/09613218.2019.1612228.
Huang S. H. Research on Museum’s Art Exploration and Strategic Experiential Models for Children. Journal of Arts and Humanities. 2019. Vol. 8(3). pp. 85–94. DOI: http://dx.doi.org/10.18533/journal.v8i3.1601.
Israt A.S., Hassan A.S. User-friendly street-a study on users’ perception ranking on physical attributes of pedestrian environment of Dhaka city. Open House International. 2022. Vol. 47(2). pp. 218–234. DOI: https://doi.org/10.1108/OHI-03-2021-0058.
Kocak O., Goktas Y. The effects of threedimensional cartoons on pre-school children’s conceptual development in relation to spatial perception. International Journal of Early Years Education. 2021. Vol. 29(4). pp. 420–437. DOI: https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1814213.
Kuo J. Y., Chen C. H., Roberts J. R., Chang D. Evaluation of the user emotional experience on bicycle saddle designs via a multi-sensory approach. International Journal of Industrial Ergonomics. 2020. Vol. 80. 103039. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ergon.2020.103039.
Lorusso M. L., Travellini S., Giorgetti M., Negrini P., Reni G., Biffi E. Semi-Immersive Virtual Reality as a Tool to Improve Cognitive and Social Abilities in Preschool Children. Applied Sciences. 2020. Vol. 10(8). 2948. DOI: https://doi.org/10.3390/app10082948.
Rohim M. Dental Clinic Interior Model as an Alternative to Child Anxiety. Journal of Social Science. 2011. Vol. 2(1). pp. 70–73. DOI: https://doi.org/10.46799/jss.v2i1.90.
Türel A., Ayşe Gür E. Effects of primary school’s physical environment on children’s spatial perception and behavior: the case of Kagithane, Istanbul, Turkey. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research. 2019. Vol. 13(2). pp. 425–443. DOI: https://doi.org/10.1108/ARCH-12-2018-0048.
Vinter A., Puspitawati I., Witt A. Children’s spatial analysis of hierarchical patterns: Construction and perception. Developmental Psychology. 2010. Vol. 46(6). pp. 1621–1631. DOI: https://doi.org/10.1037/a0020615.
Xu J., Chen L., Liu T., Wang T., Li M., Wu Z. Multi-Sensory Experience and Preferences for Children in an Urban Forest Park: a Case Study of Maofeng Mountain Forest Park in Guangzhou, China. Forests. 2022. Vol. 13(9). 1435. DOI: https://doi.org/10.3390/f13091435.
张祖耀,叶镠勤.基于多感官体验的博物馆文创产品设计研究.包装工程, 2021. Vol. 42(18). pp. 368–373. DOI: https://doi.org/10.19554/j.cnki.1001-3563.2021.18.046.
陈文雯, 贾晨驰, 陈虹屹. 基于多模态感官体验的学前儿童感统玩教具设计研究.包装工程, 2024. Vol. 20. pp. 160–173. DOI: https://doi.org/10.19554/j.cnki.1001-3563.2024.20.014.










