ТРАНСКОРДОННА ІНТЕГРАЦІЯ ТРАДИЦІЙНИХ КЕРАМІЧНИХ РЕМЕСЕЛ І СУЧАСНОГО ДИЗАЙНУ ЮВЕЛІРНИХ ВИРОБІВ: УСПАДКУВАННЯ, ІННОВАЦІЇ ТА ЕСТЕТИЧНЕ ВИРАЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.36Ключові слова:
дизайн ювелірних виробів, аксесуари, культурна традиція, китайська культура, кулон, кераміка, сувенірна продукція, ювелірний матеріал, нефрит, метал, шкіра, порцеляна, модаАнотація
Мета. Ця стаття присвячена міждисциплінарній інтеграції традиційної керамічної майстерності та сучасного дизайну ювелірних виробів, досліджуючи такі ключові питання, як культурна спадщина, адаптація ремесел, інновації матеріалів та ринковий попит. З розквітом промислової революції та руху мистецтв і ремесел різноманітність матеріалів і технологій у ювелірних виробах стала значним прогресом, що сприяло розвитку керамічних прикрас. Метою цього дослідження є побудова динамічної структури «культурного перекладу-інноваційного механізму-регенерації цінностей», сприяючи глибокому злиттю традиційної кераміки з сучасним дизайном. Методологія. Дослідження створює багатовимірну основу для інноваційного дизайну керамічних ювелірних виробів. У культурному вимірі встановлюється трирівневий механізм «вилучення елемента – деконструкція значення – естетичний переклад». Ця структура систематично аналізує керамічні візерунки, форми та культурну семантику, використовуючи сучасні стратегії перекладу для досягнення сучасного представлення традиційної естетики ремесел. У ремісничому вимірі він пропонує координаційний план ремесла між матеріалами, розробляючи методи композитного структурного з’єднання для кераміки та металу, поєднуючи реконструкцію поверхневої текстури та ергономічне потоншення, щоб подолати обмеження носіння традиційних керамічних прикрас. У аспекті інноваційних матеріалів дослідження представляє технологію модифікації градієнтних композитів для розробки керамічних підкладок із низькою щільністю та високою міцністю, а також фотохромної глазурі та металокерамічних шаруватих структур, спрямованих на синергетичну оптимізацію як характеристик матеріалу, так і художнього вираження. Результати. На культурному рівні стаття обговорює, як вилучити культурні елементи з керамічної майстерності в дизайні ювелірних виробів, уникаючи надмірного спрощення. Це забезпечує спадкоємність культурної спадщини та інтеграцію сучасних естетичних концепцій. З точки зору ремісничої адаптації, стаття наголошує на координації між керамікою та іншими матеріалами, такими як метали, вирішуючи практичні проблеми, такі як довговічність і комфорт. Що стосується інноваційних матеріалів, керамічні прикраси відомі своїми унікальними формами, різноманітністю кольорів і довговічністю. Такі матеріали, як емаль і глазур, надають ювелірним виробам антиоксидантних властивостей, дозволяючи їм з часом зберігати свою естетичну привабливість. Щоб усунути притаманну кераміці крихкість і вагу, у статті пропонується використовувати вдосконалені та композитні матеріали для підвищення їх практичності та довговічності в дизайні ювелірних виробів. Керамічні прикраси також можна поєднувати з іншими матеріалами, такими як метали, пір’я та шкіра, для створення інноваційних, унікальних дизайнів. З точки зору ринку, стаття аналізує споживчі тенденції керамічних ювелірних виробів і пропонує, як задовольнити індивідуальні потреби за допомогою інноваційних дизайнів, оптимізуючи структуру галузі. Наукова новизна. У сприянні інноваціям стаття наголошує на важливості розвитку міждисциплінарного таланту та вдосконалення дизайнерської освіти для сприяння інноваційному розвитку керамічної майстерності та сучасного дизайну ювелірних виробів. Завдяки перекладу матеріалу та культурній реконструкції традиційна керамічна майстерність вносить нову мистецьку експресію в сучасний дизайн ювелірних виробів. У статті також розглядається робота голландської художниці Гезін Хакенберг як приклад того, як концепція «готового перекладу» застосована у створенні керамічних прикрас, долаючи обмеження традиційної майстерності та запроваджуючи логіку дизайну та методи культурного перекладу. Практична значущість. Міждисциплінарна інтеграція традиційної керамічної майстерності та сучасного дизайну ювелірних виробів не лише сприяє живій спадщині культурної спадщини, але й стимулює інновації в дизайні та модернізацію галузі.
Посилання
Ali M. Ceramic jewelry design from the economic perspective and the values of uniqueness (applied study). International Design Journal. 2023. Vol. 13, No. 6. P. 33–41. DOI: 10.21608/idj.2023.317932.
Bosworth J. Ceramic Jewellery. Ohio, A & C Black Publishers Ltd. 113 p. 2010. DOI: 10.5040/9781789942644.
De Melo, C., Santos, J., Da Silva Santos, M., De Moraes Andrade Barbosa, A., & Silva, G. Ceramic design workshop: a creative experience through territorial jewelry with the Flor do Barro group, Alto do Moura, Caruaru, -Pernambuco/Brazil. MIX Sustentável. 2024. Vol. 10(2) P. 165–174. DOI: 10.29183/2447-3073.mix2024.v10.n2.165-174.
DeBoer K. Ceramics in the Expanded Field. The Journal of Modern Craft, 2023. Vol. 16 (1). P. 91–96. DOI: 10.1080/17496772.2023.2212201.
Gliozzo, E. Ceramics investigation: research questions and sampling criteria. Archaeological and Anthropological Sciences. 2020. Vol. 12 (202). P. 1–19. DOI: 10.1007/s12520-020-01128-9.
Havası E. Discussions on Identity in Ceramics and Ceramics in Contemporary Art. International Journal of Scientific and Technological Research. 2020. Vol 6, No 10. P. 114–125. DOI: 10.7176/jstr/6-10-10.
Lypchanskaja J. Feature and Specificity of Ceramics and its Difference from Other Arts. Intellectual Archive. 2022. Vol. 11(2), P.73–81. DOI: 10.32370/ia_2022_06_8.
Li H., & Fang, X. Research on the application of multi-feature fusion in ceramic art design. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences. 2024. Vol. 9 (1), P. 1–19. DOI: 10.2478/amns-2024-1293.
Mir F., Khan N., & Parvez S. Recent advances and development in joining ceramics to metals. Materials Today: Proceedings. 2021. Vol. 46 (15). P. 6570–6575. DOI: 10.1016/J.MATPR.2021.04.047.
Moneim A. D., Ahmed Ali A. F. The plastic potential of ceramics and metals as an entry point for the development of contemporary jewellery crafts. Egypt Future Foundation in co-operation with the Italian Cultural Institute. 2020. 3(1). pp. 10–13.
Omran R. Islamic geometric decorations as a source of modern ceramic jewelry design. Journal of architecture, arts and humanistic sciences. 2020. Vol. 5 P. 630–642. DOI: 10.21608/MJAF.2020.20609.1440.
Ouyang M. Analysis of the application of Dunhuang pattern elements in sustainable design. Journal of Engineering and Technology, 2023. Vol. 3 No. 11. P. 42–48. DOI: 10.53469/jeet.2023.03(11).08.
Reclaru L., Ardelean, L., Miu, C., & Grecu, A. Are Zirconia Bioceramics and Ceramics Intended to Come in Contact with Skin Inert? Materials, 2020. Vol. 13 No. 1697. P. 1–25. DOI: 10.3390/ma13071697.
Wang Q. Research on the Application of Ceramic Elements in Environmental Design. International Conference on Education and Social Science, 2019. No. 9. P. 407–410.
Weiwei L. Research on Improving the Design of Ceramic Jewelry. China Ceramics, 2013. Vol. 49 No. 8. P. 85–87+90. DOI: 10.16521/j.cnki.issn.1001-9642.
Xu Y. Design and Production of Silver Ceramic Jewelry. China Ceramics, 2015 Vol. 51 No. 10. P. 112–114. DOI: 10.16521/j.cnki.issn.1001-9642.2015.10.023
Yildirim Ö. Seramik Takılarda Toplanmalı Sır Kullanımı. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2020. No. 4. P. 103–119. DOI: 10.46372/arts.651311.










