БІОМАТЕРІАЛИ У БРЕНДУВАННІ. ВИКОРИСТАННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ МАТЕРІАЛІВ У БРЕНДИНГУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.25Ключові слова:
біоматеріали, брендування, сталий розвиток, екологічний імідж, екодизайнАнотація
У статті проаналізовано роль біоматеріалів у брендуванні та їхній вплив на екологічність і стійкість брендів. Розглянуто переваги впровадження екологічних матеріалів у маркетингові стратегії компаній і їхній вплив на пове- дінку споживачів. Окреслено сучасні тенденції переходу брендів до екологічних рішень, зокрема біорозкладної упаковки й екологічних маркетингових матері- алів.Мета роботи – дослідити можливості та переваги використання біоматері- алів у брендуванні, а також проаналізувати їхній вплив на екологічність бізнесу та довіру споживачів.Методологія. У статті застосовано аналітичний підхід до вивчення літера- турних джерел, зібрано дані про провідні бренди, що використовують біомате- ріали, а також проведено аналіз впливу таких матеріалів на імідж і конкуренто- спроможність брендів.Результатами роботи статті є використання біоматеріалів у брендуванні, що значно підвищує екологічну привабливість бренду та сприяє зниженню еко- логічного сліду компаній. Такі матеріали допомагають створити позитивний імідж, підвищують довіру споживачів і сприяють довгостроковій лояльності.Наукова новизна полягає в запроваджені систематизації сучасних підходів до застосування біоматеріалів у процесі брендування. Здійснено всебічний аналіз їхнього впливу на екологічність брендів, а також досліджено, як це впливає на сприйняття споживачами.Практична значущість. Використання біоматеріалів у брендуванні віді- грає значну роль у сучасних стратегіях компаній, сприяє не лише досягненню екологічних цілей, а й здобуттю вагомих конкурентних переваг на ринку. У су- часному контексті споживачі приділяють усе більше уваги етичним і екологічним аспектам діяльності компаній. Зростання інтересу до захисту навколишнього се- редовища формує нову категорію споживачів, які активно шукають бренди, що демонструють екологічну відповідальність. Компанії, які використовують біома- теріали для пакування чи продукції, стають більш привабливими для цієї ауди- торії, що стимулює зростання продажів і залучення нових клієнтів. Упровадження сталих практик у бізнесі підвищує довіру до бренду: споживачі віддають пере- вагу компаніям, які дбають про навколишнє середовище та майбутні покоління.Систематична комунікація щодо екологічної відповідальності та застосування біоматеріалів сприяє розвитку довгострокових відносин із клієнтами. Незважаючи на початково вищі витрати на біоматеріали порівняно із традиційними матеріа- лами, у довгостроковій перспективі це може привести до зниження витрат через зменшення екологічного сліду та скорочення санкцій за забруднення довкілля.Також це дозволяє дотримуватись вимог державних програм і регуляцій щодо екологічної відповідальності бізнесу. Компанії, що першими впроваджують біома- теріали у своє виробництво та брендування, сприймаються як новатори галузі.Використання біоматеріалів може стати важливим критерієм для бізнес-партнерів і постачальників. Компанії, що активно запроваджують екологічні рішення, здатні розширювати своє коло партнерів серед таких самих екологічно відповідальних підприємств, що сприяє укладанню взаємовигідних угод. Застосування біоматері- алів дозволяє компаніям відповідати міжнародним екологічним стандартам, як-от ISO 14001, що покращує їхню репутацію на світовому ринку. Це може привести до отримання міжнародних сертифікатів, які підтверджують екологічну відпові- дальність бізнесу та відкривають нові ринки збуту. Екологічно відповідальні ком- панії мають підвищений потенціал для залучення інвестицій, оскільки інвестори дедалі більше віддають перевагу сталій бізнес-моделі. Отже, компанії, що впро- ваджкють біоматеріали у свої процеси, стають більш привабливими для інвес- торів, зацікавлених у довгостроковій екологічній стабільності.
Посилання
Веклич О. Сучасний стан та ефективність економічного механізму екологічного регулювання. Економіка України. 2003. № 10.
Гевко О. Етапи розроблення стратегії брендингу. Галицький економічний вісник. 2011. № 1. С. 185–197.
Забарна Е. Позиціонування бренду як чинника інновативності торговельної марки. 2007. URL: http://www.contact.com/2007nov/zabarna.htm.
Зайчук Т. Вітчизняний ринок екологічно чистих продуктів харчування та шляхи його розвитку. Економіка і прогнозування. 2009. № 1. С. 114–125.
Ілляшенко С. Екологічний маркетинг. Економіка України. 2003. № 12. С. 56–62.
Котлер Ф., Лі Н. Маркетинг сталого розвитку: стратегії для бізнесу та суспільства. Видавництво Вільямс, 2020. 256 с.
Мельник І. Бренд, брендинг, торгова марка як ключові терміни реклами. Наукові записки Інституту журналістики. 2015. № 12. С. 10–12.
Поліщук Т. Перспективні напрями розробки успішних брендів в Україні. Актуальні проблеми економіки. 2012. № 7 (97). С. 129–137.
Соловйов І. Агромаркетинг: системна методологія, реалізація концепції : монографія. Херсон: Олди-плюс, 2008. 344 с.
Хамініч С. Характерні особливості брендингу на споживчому ринку України. 2010. URL: nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Dtr_ep/2010_2/files/ EC210_47.pdf.
Шубравська О. Сталий економічний розвиток: поняття і напрям досліджень. Економіка України. 2005. № 1. С. 36–42.
Carpenter C., Stacey M. Sustainable Branding:The Role of Biomaterials in Reducing Environmental Impact. Journal of Sustainable Business. 2018. № 12 (3). P. 45–58.
Cone Communications. CSR Study: Consumer’s Preferences for Brands That Demonstrate Social Responsibility. Cone Communications Research, 2017. 248 p.
Edelman Trust Barometer. Edelman Communications. Edelman. 2020. 186 p.
Consumers Seek Companies That Care About the Environment : Nielsen Report, 2019. Nielsen. 356 p. URL: http://www.nielsen.com/globalresponsibilityreport/wp-content/uploads/sites/12/2020/09/Copy-of-200709- create-pdf-of-2020-nielsen-global-responsibility-report-d03.pdf.
Sustainability Report: Reducing Plastic Waste with Biomaterials. Nestlé Global, 2021. Nestlé. 105 p. URL: https://www.nestle.com/sustainability/waste-reduction.
Smith A., Johnson P. The Competitive Edge: How Biomaterials Can Differentiate Brands. Green Marketing Review. 2019. № 9 (2). P. 78–90.
Biomaterials for Sustainable Development: Strategies for Businesses : UNIDO Report, 2021. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO). 306 p. URL: https://www.unido.org/sites/default/files/unido-publications/ 2023-02/UNIDO_AR2021_EN.pdf.
Eco-friendly Packaging: Towards 100% Recyclable Solutions : Unilever Sustainability Report, 2020. Unilever. 264 p. URL: https://www.unilever.com/news/press-and-media/press-releases/2020/unilever-makes-progress-on-its-sustainable-packaging-goals/.
Williams J. Innovation in Biomaterials: Future Trends in Eco-friendly Packaging. Environmental Science & Technology Journal. 2020. № 15 (4). P. 124–139.










