ХАРАКТЕРИСТИКИ ДИЗАЙНУ ВІЗЕРУНКІВ СТАРОДАВНЬОГО КИТАЙСЬКОГО ТЕКСТИЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.17Ключові слова:
текстиль, дизайн одягу, візерунок, графічний дизайн, дизайн інтер’єру, китайська культура, культурна спадщина, симетрія, символіка, цифрові технології, композиція, естетика, характеристики дизайну, династичні періодиАнотація
Мета. Ця стаття має на меті вивчити стильові характеристики давніх китайських текстильних візерунків у різні періоди, репрезентативні типи візерунків та проаналізувати їх правила дизайну, для впровадження в сучасну практику дизайну. Методологія. У дослідженні використовується метод аналізу літератури для аналізу наукових статей і текстильних виробів, окреслюються художні характеристики давньокитайських візерунків на одязі та інтер’єрному текстилю у семи періодах історії Китаю, і узагальннені типи симетрії візерунків за допомогою типологічного методу.Результати. Стародавні китайські візерунки переважно геометричні, тваринні та рослинні. Візерунки до періоду Цінь були в основному простими геометричними, а пізніше перетворилися на складні природні візерунки. Візерунки династії Хань прагнули до світу безсмертних, а пізніші періоди включали буддистські та середньоазійські елементи. Візерунки династій Суй і Тан були комплексними, особливо круглі візерунки. Династія Сун більше тяжіла до вишуканої естетики. Візерунки династії Мін були складними та повними, а династія Цін віддавала перевагу сприятливим візерункам. Візерунки розташовуються вільно, попарно, почетверо і симетрично, з різною каркасною структурою. Структурний аналіз цих стародавніх візерунків сприяє розумінню культурної спадщини Китаю та може бути джерелом натхнення для сучасних дизайнерів при створенні одягу, текстилю, в дизайні інтер’єру та графічному дизайні. Наукова новизна. Вперше виявлено закономірності симетрії в стародавніх китайських текстильних візерунках і систематизовано правила їх композиції, що має велике значення для сприяння успадкуванню традиційної культури та інноваційного застосування традиційних візерунків. Практична значущість. Це дослідження містить інформаційне забезпечення для дизайнерів одягу, інтер’єру, графічних дизайнерів щодо дизайну сучасних виробів із застосуванням традиційних візерунків засобами цифрових технологій.
Посилання
中国丝绸博物馆.北朝“吉”宇纹. 2020. URL: https://www.chinasilkmuseum.com/zz/info_17.aspx?itemid=27999
中国丝绸博物馆. 北宋卷草纹. 2020. URL: https:// www.chinasilkmuseum.com/zz/info_1
中国丝绸博物馆.唐蝶绕莲花团窠纹. 2020. URL: https://www.chinasilkmuseum.com/zz/info_17.aspx?itemid=27999
中国丝绸博物馆.唐对鸟纹. 2020. URL: https:// www.chinasilkmuseum.com/zz/info_17.aspx?itemid=27999
中国丝绸博物馆.唐对波童子纹. 2020. URL: https:// www.chinasilkmuseum.com/zz/info_17.aspx?itemid=27999
中国丝绸博物馆.唐团窠联珠对鹿纹. 2020. URL: https://www.chinasilkmuseum.com/zz/info_17.aspx?itemid=27999
中国丝绸博物馆.西晋人物花卉纹. 2020. URL: https://www.chinasilkmuseum.com/zz/info_17.aspx?itemid=27999
邓翔鹏,贾荣林. 中国传统服饰纹样的程式与秩序. 艺 术设计研究. 2022. №.103(5). С. 38-43.
Gao, X., & Yezhova, O. Chinese Traditional Patterns and Totem Culture in Modern Clothing Design. Art and Design, 2023. №2(22). С. 20–30. https://doi. org/10.30857/2617-0272.2023.2.2.
谷莉.宋辽夏金装饰纹样研究. 苏州大学,博士论文. 2011.
黄清穗,覃淑霞. 中国纹样之美: 动物篇.江苏人民 出版社. 2022a.
黄清穗,覃淑霞. 中国纹样之美: 植物篇.江苏人民 出版社. 2022b.
黄茵. 中国古代织物上的童子纹研究. 苏州大学, 硕 士论文. 2022.
湖南博物院. 黄褐对鸟菱纹绮“乘云绣”残片(局 部). 2024. URL: https://de.hnmuseum.com/collection/ collectionDetails.html?id=968149701381586958&type=ind ex#
李超德.试论先秦染织纹样. 丝绸. 2004. №8. С. 38-39.
刘嘉琪.辽夏金时期服饰纹样研究. 吉林艺术学院, 硕士论文. 2017.
缪维,王晴颖.中国传统图案经典. 中国青年出版社. 2019.
尚泽丽.北朝至元代丝织品中的狮纹研究. 东华大学, 硕士论文. 2022.
苏静.宋代织绣品中折枝花纹考析及其文化内涵. 江 南大学, 硕士论文. 2023.
苏昕. 2015-2017甘肃省博物馆新征集唐代丝织品 纹饰的研究. 西北师范大学, 2020. 硕士论文.
孙弋,张毅.宋代“满池娇”纹样的起源及流变. 丝 绸. 2020. №57(11). С. 87-93.
The Metropolitan Museum of Art. Textile with Stripes and Confronted Birds. 2024. URL: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/64882
故宫博物院.清粉色地天华锦(局部). 2024. URL: https://digicol.dpm.org.cn/cultural/detail?id=9ad485a23cc 042e599f95663075683df&source=4
王莹莹,蔡小雪.明代纺织品几何纹样探析. 武汉纺织 大学学报. 2018. №31(1). С. 28-32.
徐萃.唐代宝相花纹艺术符号研究. 湖南工业大学, 硕士论文. 2009.
杨雪,刘瑜.从球路纹管窥丝绸之路中外纺织服饰文化 交流. 丝绸. 2019. №56(10). С. 115-121.
袁蓓,王小平,初建杰,等.符号学视角下的清朝宫 廷服饰纹样特征分析. 西北工业大学学报(社会科学版). 2010. №30(1). С. 53-55, 81.
袁仄.中国服装史. 中国纺织出版社. 2005.
张文静.魏晋南北朝异域风格染织纹样的创新应用研 究. 西北大学, 硕士论文. 2020.
张晓霞. (2013). 谈汉代丝织品上的卷云纹. 丝绸. 2013. № 50(4). С. 61-66.
张玉杰,李欣华.八答晕纹样研究与现代设计传播平 台构建 丝绸. 2021. № 58(5). С. 130-139.
钟沛均.唐代宝相花纹样形制研究及应用. 中国美术 学院, 硕士论文. 202).










