ВІДОБРАЖЕННЯ ЗАСОБІВ КОМПОЗИЦІЙНОГО СИНТАКСИСУ В ЕКСПЕРИМЕНТАХ МОДЕРНІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.11Ключові слова:
композиція, дизайн, модернізм, авангард, архітектура, мистецтво, освіта, динаміка, пропорції, ритм, статика, семантика, теоріяАнотація
Мета. Дослідити авангардні напрями дизайну в мистецькому полі модернізму. Виявити принципи композиції, їхній вплив на перцептивне сприйняття глядача як замовника або як незацікавленого глядача-реципієнта. Виявити ототожнення власного знаходження митця в оточенні і в умовах культурного коду суспільного ладу постмодерну. Методологія. У роботі використано комплексний підхід, який передбачає проведення аналізу наукової літератури, інтерпретацію та систематизацію отриманих результатів. Під час роботи з візуальними матеріалами використано наочно-аналітичний метод, методи формального, функціонального та семіотичного аналізу. Результати. Розглянуто історичні аспекти, що сформували сучасний розвиток дизайну, зокрема, пошуки нової естетики, філософії, засобів впливу на емоційний стан і пошук засобів виразності у сфері композиції та кольору.Проаналізовано напрями роботи митців, творчий наробок яких розвивається в руслі авангарду впродовж двох століть. Визначено: основні принципи, яких дотримувались у своїй творчості авангардисти епохи модернізму; вплив на подальше формування засобів композиційної організації простору; аспекти, що становлять базис композиції. На основі проведених досліджень верифіковано теоретичний матеріал, що пояснює сутність композиційних засобів. Запропоновано метод виконання практичних завдань з опанування композиції в руслі історичної деконструкції та стилізації. Розмежовано поняття «експресія» – «імпресія», «пляма» – «площина», «лінія» – «точка», що присутні в мистецтві та дизайні від ХІХ століття дотепер.Наукова новизна. У результаті досліджень визначено принципи композиційного та колірного утворення, з якими експериментували та які використовували у своїх роботах модерністи.Практична значущість. Отримані результати можуть бути використані в освітньому процесі та практиці дизайну. Доповнюють основи з дисципліни основи композиції, яка є базовою в опануванні навичок проєктування та має вагу у сфері сучасних напрямів і стильових тенденцій.
Посилання
Астанін М. Проблема глобального стилю в архітектурному дискурсі. Сучасні проблеми архітектури та містобудування : науково-технічний збірник. 2020. Вип. 58. С. 3–15. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2020.58.3-14.
Булавицький І., Струкачова Л. Професійна підготовка майбутніх дизайнерів в умовах воєнного стану. Гуманітарний вісник Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова. Миколаїв : Іліон, 2023. Вип. 16. С. 12–16.
Гапон-Байда Л., Деркач Т. Метод проєктів у підготовці студентів творчих спеціальностей. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Т. 11. № 7. С. 29–36. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i7-004.
Даниленко В. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури. Харків : ХДАДМ ; Колорит, 2005. 243 с.
Дяченко А. Національний дизайн: пріоритет українських студентів мистецьких ЗВО : монографія. Київ : КДАДПМтаД, 2020. 297 с.
Лаптон Е., Філліпс Д.К. Основи. Графічний дизайн: Нові основи. Київ : ArtHuss, 2020. 262 с.
Половна-Васильєва О. Основи формальної композиції : посібник для студентів напряму 6.020205 «Образотворче мистецтво». Дніпропетровськ : Роял-Принт, 2015. 34 с.
Соколюк. Л. Михайло Бойчук та його школа. Вінниця : видавець О.О. Савчук, 2014. 488 с.
Титенко О. Композиція як провідна дисципліна в процесі навчання художників-живописців. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2021. Вип. 3. С. 206–212. URL: https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/1160.
Тригуб О. Інформаційні технології у процесі професійної підготовки фахівців із дизайну. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник тез доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 27 квітня 2023 р. Київ : КНУТД, 2023. С. 392–395.
Яковлєв М. Композиція + геометрія. Київ : Каравела, 2007. 240 с.
Яковлєв М., Бердинських С., Колосніченко О., Пашкевич К. Об’єктивні та емоційні властивості сучасної візуалізації в дизайн-проєктуванні. Art and design. 2023. № 1 (21). С. 83–95. https://doi.org/10.30857/2617- 0272.2023.1.8.
Grigg J. Materials and tools as catalysts of invention in graphic design ideation. Design Studies. 2020. Vol. 70. https://doi.org/10.1016/j.destud.2020.100960.
Khorovets K., Slityuk O. Art as a communication tool. Eurointegration in art, science and education: experience, development perspectives : International Scientific-Practical Conference, Klaipėda University, Lithuania, 8 March, 2024. Р. 77–79.
Kolisnyk O., Hovhannisyan S., Pasko O., Khynevych R., Slityuk O. The philosophy of modern graphic design. Synesis. 2023. Vol. 15. № 4. P. 46–65. URL: https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2724.
Kolisnyk O., Kolosnichenko M., Pashkevych K. Modern Graphic Design as a Phenomenon of a Social Communication. International Circular of Graphic Education and Research. 2021. № 13. P. 1–12. URL: https://www.internationalcircle.net/wp-content/uploads/2022/01/IC_Circular-13-article-Kolisnyk-Kolosnichenko-Pashkevych-V2.pdf.
Lupton E., Phillips J.C. Graphic Design: The New Basics. New York : Princeton Architectural Press, 2008.
Samara T. Making and Breaking the Grid: A Graphic Design Layout Workshop. Beverly : Rockport Publishers, 2017. 240 p.
Stiles K., Selz P. Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists’ Writings. Berkeley : University of California Press, 1996.
White Alex W. The Elements of Graphic Design: Space, Unity, Page Architecture, and Type. New York : Allworth Press, 2011. 215 p.










