РОЗВИТОК FASHION-ФОТОГРАФІЇ У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XX СТ.: КОМПОЗИЦІЙНО-СТИЛІСТИЧНІ ПРИЙОМИ, ВЗАЄМОВПЛИВ МИСТЕЦТВА І РЕКЛАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.48Ключові слова:
фешн-фотографія, дизайн одягу, мода, композиція, стиль, образотворче мистецтво, реклама, авторські прийоми.Анотація
Анотація. Мета статті: проаналізувати творчість провідних майстрів фешн-фотографії першої половини XX ст., виявити авторські художні прийоми та тенденції розвитку даного виду просування дизайн-інновацій. Методологія. У дослідженні використано біографічний, історико-хронологічний методи, а також методи аналізу, синтезу, образно-стилістичного та формального аналізу творів фотомистецтва. Результати. У статті розглянуто творчість провідних майстрів фешн-фотографії першої половини XX ст., проаналізовано їх авторські композиційні та стилістичні прийми. З’ясовано, що з 1920-х рр. фешн-фотографія активно розвивається і поступово переважає над фешн-ілюстрацією завдяки зростанню популярності друкованої преси, зокрема, журналів Vogue і Harper's Bazaar. З’ясовано особливості взаємовпливу фотомистецтва, моди і реклами, обумовленого тим, що мистецтво фешн-фотографії опановували переважно митці з художньою освітою з живопису. Виявлено авторські художньо-композиційні та стилістичні прийми провідних майстрів фешн-фотографії першої половини XX ст., найяскравішими з яких є: запозичення виразних засобів образотворчого мистецтва і сценічної фотографії (Едвард Стейхен), використання сюрреалістичних технік і елементів (колажі, імітація багатошаровості, ефекти спотворення), синтез мистецтва і моди, поєднання одягу, аксесуарів та поз моделей з художніми елементами і реквізитом (Ман Рей), задоволення безпосередніх очікувань як об'єкта, так і глядача щодо відповідного контексту, маніпулювання об’ємами зображень (Сесіл Бітон), поєднання природного світла і штучних джерел, увага до деталей, експерименти з різними фотографічними техніками, такими як платино-паладієвий друк (Ірвінг Пенн), звільнення творчого процесу зйомки від студійних налаштувань і поз, подібних до манекенів, демонстрація якостей природного сонячного світла і зйомки на відкритому повітрі (Луїза Даль-Вульф). Наукова новизна. Вперше проаналізовано творчість провідних майстрів фотомистецтва у світовій фешн-індустрії, виявлено їх авторські композиційні та стилістичні прийоми, виявлено особливості зв’язку фешн-фотографії з мистецтвом та рекламою. Практична значущість. Матеріали дослідження є корисними у формуванні змісту посібників, конспектів лекцій, лекційних занять з історії дизайну і фотомистецтва, для практики фотозйомок моделей одягу.
Посилання
Майчик М., Патик Р. Фешнфотографія в Україні: до проблеми аналізу джерел. Вісник Львівської національної академії мистецтв, 2024. Вип. № 52. С. 105–110. DOI: 10.37131/2524-0943-2024-52-10
Скорик І. Модна фотографія як інструмент формування інклюзивного суспільства. Актуальні питання гуманітарних наук. Мiжвузiвський збiрник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогiчного унiверситету iменi Iвана Франка, 2023. Т. 3,№ 66. С. 49–54. URL: http://www. aphn-journal.in.ua/archive/66_2023/part_3/7.pdf.
Трачун О. История украинской фотографии ХІХ – ХХІ века.Київ : Балтія-Друк, 2014. 256 с.
Чупріна Н. В., Батрак В. С. Аналіз функціонування модноїфотографії у сучасному медійному просторі. 2011. URL: https://er.knutd.edu. ua/handle/123456789/2889.
Ashby C. À la mode – Man Ray’s forays into fashion photography. URL: https://www.apollo-magazine.com/ man-ray-fashion-musee-du-luxembourg-review/
Barthes R. Camera lucida: reflections on photography. New York : Hill and Wang, 1981. 119 с.
Borrelli-Persson L.. Photos: Charles James: The Designer’s Life in Vogue. URL: https://www.vogue. com/slideshow/charles-james-the-designers-life-invogue- photos
Brandow T., Ewing W. A. Edward Steichen: In High Fashion – The Conde Nast Years, 1923–1937. W. W. Norton & Company. 228 р.
Cucchiaro R. Irving Penn: The one and only. URL: https://robertacucchiaro.wordpress.com/ 2012/01/04/irving-penn-the-one-and-only/
Dahl-Wolfe L. National Museum of Women in the Arts. URL: https://nmwa.org/art/artists/louise-dahlwolfe/
Fashion forward: Edward Steichen's trailblazing Vogue photographs – in pictures. URL: https:// www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2014/ oct/29/fashion-edward-steichens-trailblazing-voguephotographs- vanity-fair-in-pictures [12] Fashion Photography. The artstory. URL: https://www.theguardian.com/artanddesign/ gallery/2014/oct/29/fashion-edward-steichenstrailblazing- vogue-photographs-vanity-fair-in-pictures
Ferrier M. Stockings, style, surrealism! How Man Ray changed the fashion industry. URL: https:// www.theguardian.com/artanddesign/2023/may/01/ man-ray-the-surrealist-who-had-fashion-and-art-allsewn- up-momu-antwerp
Franciolli M. Man Ray. Milan, Italy: SKIRA, 2020. 328 р.
Gloria Swanson. URL: https://www. metmuseum.org/art/collection/search/266116
Irving Penn. Black and white vogue cover. URL: https://www.sothebys.com/en/buy/ auction/2019/photographs/997109d1-6bc7-4011-aac9- 61a9b8def16a
Louise Dahl-Wolfe: The Mother of Fashion Photography. URL: https://www.barnebys.com/blog/ louise-dahl-wolfe-the-mother-of-fashion-photography
Man Ray et la mode. Parcours en images et en vidéos de l'exposition. URL: https://www.spectaclesselection. com/archives/expositions/fiche_expo_M/manray- et-la-mode-V/man-ray-et-la-mode-P.html
Pound C. Fashion photography's reluctant poster boy. URL: https://www.bbc.com/culture/ article/20201030-how-man-ray-changed-fashionphotography- forever
Szarkowski J. Irving Penn. New York: Museum of Modern Art. 216 р.
Witek D. 10 Things to Know about Irving Penn. URL: https://blog.artsper.com/en/a-closerlook/ 10-things-to-know-about-irving-penn/