КАСТОМІЗАЦІЯ ОДЯГУ ЗА ПРИНЦИПАМИ СИНТЕЗУ РІЗНИХ ВИДІВ БАТИКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.21Ключові слова:
кастомізація, дизайнер, клієнт, художній образ, батик, художній розпис тканин, індивідуальність, одяг, 3D-друк, штампінг, холодний батик, вузликовий батик.Анотація
Анотація. Всесвітній тренд сучасної моди на свідоме споживання і масову індивідуалізацію спонукають креативні індустрії шукати нові шляхи втілення своїх задумів. Домінування індивідуального смаку і самопрезентація через дизайнерські речі все більше набувають актуальності. Розглядаючи кастомізацію як поняття в цілому, яке означає створення особливого продукту для вузького кола споживачів; масове виробництво малої кількості продуктів з урахуванням вимог покупців; здатність виконання індивідуальних разових замовлень або, навіть, маркетинговий прийом по залученню покупців придбати продукт, автори статті наголошують, що принципи кастомізації, які використовують дизайнери-практики, визначаються як творчі методи. Кастомізація одягу може приносити економічну перевагу, включаючи вищі ціни продажу, залучення нових клієнтів, відсутність необхідності в готовому запасі та підвищення задоволеності клієнтів. Все це допомагає збільшенню прибутковості та конкурентоспроможності компаній. Мета дослідження полягає в тому, щоб охарактеризувати техніки різних видів батику та їх синтезу, розкрити принципи виконання та використання батику в дизайні сучасного одягу. Методологія дослідження. У роботі застосовано комплексний та системний підходи. Дослідження історії виникнення різних технік батику та процесів його відтворення, базувалося на міждисциплінарному підході та порівняльному аналізі наукових історичних, культурологічних і мистецтвознавчих джерел. Загальнотеоретичний і системно-історичний підходи надали можливість прослід- кувати еволюцію його технологій виконання в дизайні одягу. Метод образно-стилістичного аналізу застосовувався до вивчення особливостей зразків батику. Завдяки чому встановлено, об’єктивно існуючу практику використання синтезу різних технік розпису сучасними дизайнерами, як провідного концептуального напряму в дизайн практиці. Результати. Проведені дослідження на основі аналізу існуючих зразків одягу дають можливість виокремити основні види кастомізації та визначити особливості їх взаємодії. У статті висвітлено, що видів декорування одягу досить багато і вони вимагають певної класифікації. Також виявлено, що різні види художнього розпису готового одягу є найрозповсюдженим. Показано, що люди, які хочуть відрізнятися та виглядати індивідуально, потребують на унікальні речі. І одним із способів цього досягти – це оздобити річ власноруч або купити готовий виріб. Проаналізовано та виявлено, що дизайнери використовують цей спосіб створення своїх концептуальних зразків через бажання до самовираження. Відповідно, одяг стає насправді індивідуальним, що дає змогу реалізувати будь-які потреби споживачів. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше запропоновано класифікувати та систематизувати різні техніки батику, визначити синтез їх поєднань в дизайні одягу, що теоретично обґрунтовує пошук нових образно-стильових рішень. Практична значущість роботи полягає в тому, що зміст аналітичної частини дослідження, його основні результати можуть бути використані в професійній підготовці дизайнерів у системі вищої освіти України з метою підвищення якості проєктно-художніх рішень у процесі розробки колекцій модного одягу, що відповідають естетичним запитам сучасників.
Посилання
Гліненко Л. К. Стратегії кастомізації як інструмент стійкого розвитку бізнесу. Механізм регулювання економіки. 2008. Том 1, № 4. С. 104–113.
Гурдіна В., Будяк В., Малік Т., Васильєва М. Засоби кастомізації в сучасному дизайні одягу: формально-естетичний та творчий аспекти. Український мистецтвознавчий дискурс. 2023. №4. С. 22–29. DOI https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.3
Кара-Васильєва Т., Чегусова З. Декоративне мистецтво України ХХ століття. У пошуках «великого стилю». Київ : Либідь, 2005. 280 с., іл
Коротенко О. Кастомізація: хто, як та навіщо «прокачує» одяг. Bazilik Mediа. URL: https:// bazilik.media/kastomizatsiia-khto-iak-ta-navishchoprokachuie- rechi/ (дата звернення: 29.10.2024).
Кучер С.Л. Декорування текстилю : метод. посібник. Кривий Ріг : КДПУ, 2015. 75 с.
Лагода О.М., Гурдіна В.В., Пасічник В.О. Масова кастомізація одягу як концепція індивідуалізації в сучасних дизайн практиках. Art&Design (Б). 2021. № 2. С. 129–140.
Лагода О.М. Дизайн костюма. Практики репрезентацій : монографія. Черкаси : Видавець Третяков О. М., 2018. 296 с.
Малік Т.В. Художній розпис тканин : методичні рекомендації. Харків: ХДАДМ, 2021. 40 с.
Мусієнко В.О., Кирячова М.С., Пашкевич К.Л. Особливості використання принципів масової кастомізації в дизайн-проектуванні одягу. Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки. 2018. № 6 (2). С. 74–79.
Пайн Б.Д. Масова кастомізація. Нова межа в діловій конкуренції. Київ, Менеджмент. 1992. 324 с.
Пашкевич К., Лю. Декоративне оздоблення в дизайні одягу ХХ – ХХІ століття : монографія. Київ, КНУТД. 2023. 200с.
Печенюк Т.Г. Розпис тканин в Україні (20- і – початок 90-х років XX ст.) : автореф. дис. … канд. мист. : 17.00.06. Львів, 1996. 23 с.
Половна-Васильєва О.А. Холодний батик : посібник з основ розпису тканини. Дніпропетровськ, Акцент ПП. 2015. 30 с.
Семак З.М. Фарбування текстильних матеріалів рослинними барвниками : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Львів, Світ. 2005. 336 с.
Шарко В.В. Кастомізація як напрям підвищення ефективності маркетингової діяльності підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2016. Вип. 11. С. 56–58.
Чухрай Н.І. Логістичні прийоми забезпечення індивідуалізації товарів в ланцюгу поставок. Економічні науки. Серія «Економіка та менеджмент». 2008. Вип. 5 (18), Ч. 2. С. 313–325.
Berger C., Möslein K., Piller F., Reichwald R. Codesigning modes of cooperation at the customer interface. European Management Review. 2005. № 2. Р. 70–87. https://doi.org/10.1057/palgrave. emr.1500030.
Hart C. Mass customization: conceptual underpinnings, opportunities and limits. International Journal of Service Industry Management. 1995. Vol. 6(2). Р. 36–46.
Piller F.T., Moeslein K., Stotko C.M. Does Mass Customization Pay? An economic approach. Production Planning and Control. 2004. V. 15. № 4. Р. 435–444. URL: https://doi.org/10.1080/09537280 42000238773
Pine B.J. Mass customization: The new frontier in business competition. Boston, Harvard Business School Publishing. 1993. Р. 333.