ОПТИМІЗАЦІЯ ПРОЄКТУВАННЯ ПЕРЕТИНІВ АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ І ЗАЛІЗНИЧНИХ КОЛІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.18Ключові слова:
залізничні переїзди, безпека руху, показники безпеки, розв’язки в різних рівнях, економічна ефективність, екологічні показники, час руху, розміри руху, автомобільна дорога, залізниця, перетинання.Анотація
Анотація. У статті розглянуто проблеми перетинання автомобільних доріг і залізничних колій з точки зору безпеки та економічних показників. Надано рекомендації стосовно принципів прийняття проєктних рішень при будівництві транспортних розв’язок в різних рівнях та підвищенні рівня облаштування залізничного переїзду. Мета роботи полягає у дослідженні умов безпеки на переїздах при різних розмірах руху поїздів та автотранспортних засобів, а також розробки рекомендацій щодо доцільності улаштування розв’язок у різних рівнях з урахуванням експлуатаційних та економічних факторів. Методологія. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, статистичних і експериментальних даних стосовно впливу затримок транспортних засобів на експлуатаційні та економічні показники, а рівня облаштування переїздів – на показники безпеки. Результати. Розглянуто показники, які впливають на рівень безпеки перетинань автомобільних доріг із залізницями. Досліджено вплив затримок на залізничних переїздах на показники безпеки, екологічні показники, додаткові витрати на утримання автотранспортних засобів та обслуговування дорожнього одягу. Запропоновано методику оцінки перетинів, які потребують розділення у вертикальній площині першочергово. Наукова новизна. У статті вперше запропоновано комплексний підхід при оцінці ефективності будівництва розв’язок у різних рівнях на перетині автомобільних доріг із залізничним коліями з урахуванням показників безпеки, експлуатаційних та економічних показників. Отримані результати корисні для планування розвитку міст та магістральних автомобільних доріг. Практична значущість. Результати роботи можуть застосовуватися для оцінки рівня безпеки перетинань автомобільних доріг із залізницями, а також прогнозування економічних втрат від наявних залізничних переїздів та обґрунтованості будівництва шляхопроводів.
Посилання
Автомобільні дороги: Проектування. Будівництво: ДБН В.2.3-4:2015. [Чинний від 2016–04–01, зі змінами та доповненнями від 2019 р. та 2021 р.]. Київ: Мінрегіон України, 2015. 104 с. (Державні будівельні норми).
Аналіз стану безпеки руху та аварійності на наземному транспорті в Україні за 2023 рік. URL: https://dsbt.gov.ua/diialnist/bezpeka-na-transporti/ a n a l i z - s t a n u - b e z p e k y- r u k h u - t a - a va r i i n o s t i - n a - nazemnomu-transporti-v-ukraini-za-2023-rik.
Бойченко С. В., Дмитруха Т. І, Запорожець О. І., Маджд С. М., Матвєєва О. Л, Шаманський С. Й. Транспортна екологія: навчальний посібник. Київ: Вид-во НАУ, 2017. 507 с.
Возняк О. М. Методи, заходи та засоби підвищення безпеки руху на залізничних переїздах. Електромагнітна сумісність та безпека на залізничному транспорті: наук. журнал. Дніпро, 2015. Вип. 9. С. 65–75.
Возняк О. М. Оцінка стану безпеки на залізничних переїздах. Електромагнітна сумісність та безпека на залізничному транспорті: наук. журнал. Дніпро, 2015. Вип. 10. С. 69–76.
Возняк О. М. Підвищення ефективності контролю рухомих одиниць у системах безпеки на залізничних переїздах: автореф. дис. к.т.н.: 05.22.20. Дніпро, 2017. 20 c.
Вулиці і дороги населених пунктів: ДБН В.2.3-5:2018. [Чинний від 2018-09-01]. Київ: Мінрегіон України, 2018. 56 с. (Державні будівельні норми).
Інструкція з улаштування та експлуатації залізничних переїздів: ЦП-174. [Чинний від 2007-01-26, зі змінами та доповненнями від 2011 р.], Київ : Міністерство транспорту України, 2007. 70 с.
Лужицький О. Забезпечення безпеки руху на залізничних переїздах. Українська залізниця: міжнародн. техн.-економ. журнал. 2016. № 7 (37). С. 52–56.
Пальчик А., Соколенко Т. Підвищення ефективності функціонування перехрещень і примикань в одному рівні без зміни геометричних параметрів. Дороги і мости: зб. наук.праць. Київ, 2020. Вип. 22. С. 225–233.
Потійчук О. Б., Піліпака Л. М. Транспортні розв’язки: навчальний посібник. Рівне: Вид-во НУВГП, 2020. 263 с.
Правила технічної експлуатації залізниць України. [Чинний від 1996-12-20, зі змінами та доповненнями від 2003 р.], Київ : Міністерство транспорту України, 1996. 86 с.
Руденко Д. В., Ренкас А. А., Товарянський В. І. Оцінка впиву дорожніх умов на аварійність із застосуванням багатофакторної моделі. Вісник ЛДУБЖД: зб. наук.праць. Львів, 2021. № 24. С. 33–39.
Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм. Норми проектування: ДБН В.2.3-19: 2018. [Чинний від 2019–04–01]. Київ : Мінрегіонбуд, 2018. 129 с. (Державні будівельні норми).
Технологія DLVP для більшої безпеки на залізничних переїздах у Оттаві. URL: https:// w w w . r a i l w a y . s u p p l y / u k / t e h n o l o g i y a - d l v p - d l y a - b i l s h o % D 1 % 9 7 - b e z p e k i - n a - z a l i z n i c h n i h - pere%D1%97zdah-u-ottavi/.
Чернишова О.С. Економічний аспект улаштування розв’язок автомобільного та залізничного транспорту при впровадженні прискореного і швидкісного руху. Проблеми розвитку міського середовища: наук.-техн. зб.. К.: Вид-во НАУ, 2018. Вип. 1 (20). С. 228–236.
Highway-Rail Grade Crossing Safety. URL: https://railroads.dot.gov/railroad-safety/divisions/ highway-rail-crossing-and-trespasser-programs/railroadcrossing- safety.
Innovative solutions to improve level crossing safety. URL: https://nordicroads.com/innovativesolutions- improve-level-crossing-safety. [19] Level crossings in Britain. URL: https:// www.networkrail.co.uk/communities/safety-in-thecommunity/ level-crossing-safety.
Recommended techniques for railway level crossing safety assessment in the Asia-Pacific Region URL: https://www.semanticscholar.org/paper/CHAPTER- 4-%3A-RECOMMENDED-TECHNIQUES-FOR-RAILWAYIN- 4/e1f930ca5fdae75b3e16de8a1b68099c6efd1aee.
Wang Q., Wang Х., Xia М., Cao Н., Shen Y. Design analysis of road and railway interchange based on behavioral psychology / Abstracts: Symposium on Mental Health of Citizens in Pacific Rim Nations. Kuala Lumpur, 2022. Vol. 34, Suppl. 5. pp. 107–109.










