СИМВОЛІКА НАРОДНОЇ КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ В ДИЗАЙНІ ЮВЕЛІРНИХ ТВОРІВ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.24Ключові слова:
ювелірне мистецтво, Україна, дизайн, народна культура, символ, символіка, кінець ХХ – початок ХХІ ст.Анотація
Статтю присвячено сторінкам історії ювелірного мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ ст.: ювелірним творам художників-ювелірів і дизайнерів, витокам їх творчого натхнення і втіленню художніх задумів. Тематика і назви вибраних для дослідження творів стилістично тяжіють до символів народної культури України. Мета. Дослідити історію розвитку стилістичних особливостей символіки народної культури України в ювелірному мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ ст. відповідно до назв ювелірних творів. Методологія. Застосовано метод мистецтвознавчого аналізу для дослідження специфіки використання символіки України кінця ХХ – початку ХХІ ст. в ювелірних виробах; іконографічний метод дав змогу розглянути і поглибити класифікацію символів, мотивів та сюжетів української культури, відображених в ювелірних творах сучасної епохи; методом історизму висвітлено тенденції розвитку ювелірного дизайну ыз символами української культури в окреслений період. Результати. Мистецтвознавчий аналіз ювелірних творів кінця ХХ – початку ХХІ ст., виконаних українськими дизайнерами і майстрами, свідчить про зростаючий інтерес до символіки народної культури України як серед митців, так і серед запитів глядачів та клієнтури ювелірного ринку. Удале поєднання втіленого художнього задуму з назвою, що віддзеркалює український народний символізм, має великий художній вплив на глядацьку аудиторію, задає напрям естетичним уподобанням. Отримані результати дослідження мають теоретичне і практичне значення для історії мистецтв та розвитку дизайну. Наукова новизна. Уперше досліджено історію розвитку символів культури України в дизайні ювелірного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ ст. відповідно до назв ювелірних творів. Розглянуто особливості використання народної символіки культури України в ювелірних творах сучасності. Уточнено і доповнено перелік ювелірних виробів та їхніх назв, виконаних у відповідному дизайні. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути запропоновані для подальших наукових розвідок за темою історії і розвитку ювелірного мистецтва України, а також використані як матеріали для вивчення історії мистецтва і дизайну у професійно-технічних і вищих навчальних закладах.
Посилання
Барбалат О.В., Школьна О.В. Візантійсько-києворуські емальєрні традиції у дизайні сучасних ювелірних виробів України. Art and Design. 2020. № 2. С. 14–26.
Енциклопедичний словник символів культури України / за заг. ред.
В.П. Коцура, О.І. Потапенка, В.В. Куйбіди. 5-е вид. Корсунь-Шевченківський : ФОП В.М. Гавришенко, 2015. 912 c.
Золота скарбниця України. Серія «Обличчя мистецтва». Київ : Акцент, 1999. 208 с.
Золоті та срібні прикраси України-Руси. Серія «Українське народне мистецтво»: Альбом. Львів : Інститут колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ, 2020. 340 с.
Кухтій О. Українське авторське ювелірство як об’єкт соціокультурного впливу радянської влади 1917–1929 рр. Knowledge, Education, Law, Management, 2020. № 4 (32), vol. 1. Р. 74–80.
Кухтій О.С. Ювелірна культура України в контексті ідеологічної політики радянської влади 1930-х років. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 37/2021. С. 32–41.
Матюх Н.Д. Що дорожче срібла-золота. Серія «Ювеліри України». Київ : Асамблея ділових кіл, Інститут соціального іміджмейкінгу, 2006. 312 с.
Музей історичних коштовностей України. Альбом / авт.-упоряд. Л.С. Клочко та ін. Київ : Мистецтво, 2004. 464 с.
Музей історичних коштовностей України / кер. проєкту Л. Строкова. Київ : Національний музей історичних коштовностей України ; Простір, 2013. 96 с.
Національний музей історії України у двох томах: Альбом / авт. вст. Н.Г. Ковтанюк, Л.В. Строкова ; фотозйомка Д.В. Клочка. Київ : Мистецтво, 2012. Т. I. 320 с.
Пасічник Л.В. Ювелірне мистецтво України ХХ–ХХІ століть. Київ : Наукова думка, 2017. 299 с.
Українська естетика в дизайні сучасних ювелірних виробів / К.Л. Пашкевич та ін. Art and Design. 2023. № 1(21). С. 143–156.
Петренко М.З. Українське золотарство XVI–XVIII століть. Київ : Наукова думка, 1970. 120 с.
Приватний архів Н. М. Сапфірової.
Роготченко О. Ювелірне мистецтво України ХХ сторіччя: особливості розвитку. Сучасне мистецтво. 2013. Вип. 9. С. 117–127.
Сапфірова Н.М. Тенденції дизайну сучасних українських прикрас та аксесуарів: символи держави, культури і мистецтва. Global modern trends in research. May 30–31, 2024. Riga, the Republic of Latvia : International scientific conference. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2024. С. 50–53.
Триколенко С.Т. Рефлексії війни у творчості Катерини Титової. Музейні читання : матеріали наукової конференції «Ювелірне мистецтво – погляд крізь віки», м. Київ, 21 листопада 2022 р. Київ : Фенікс, 2023. С. 252–260.
Удовиченко І. Соціальна спрямованість сучасного ювелірного мистецтва України. За матеріалами виставки «Україна, яка бореться». Музейні читання : матеріали наукової конференції «Ювелірне мистецтво – погляд крізь віки», м. Київ, 21 листопада 2022 р. Київ : Фенікс, 2023. С. 261–284.
Удовиченко І.В. Ювелірна драматургія Тетяни Калюжної. Музейні читання : матеріали наукової конференції «Ювелірне мистецтво – погляд крізь віки», м. Київ, 20–21 листопада 2017 р. Київ, 2018. С. 240–247.
Ювеліри України. Іміджево-презентаційне видання / уклад.: В.В. Болгов, І.В. Болгов. Київ : Українська академія геральдики, товарного знаку та логотипу, 2007. 304 с.
Ювелірне мистецтво України: альбом / упоряд. Л. Крушельницька, С. Расенчук. Київ : АТ «Київський міжнародний контрактовий ярмарок», 2007. 192 с.