ОСОБЛИВОСТІ ТА ЗАКОНОМІРНОСТІ ПІШОХІДНОГО РУХУ НА МІСЬКИХ ВУЛИЦЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.10

Ключові слова:

міське середовище, міська інфраструктура, транспортний потік, пішохідний потік, пішохідний рух, транспортно-пересадочний вузол, вулиця, місто

Анотація

У статті розглянуто питання щодо розвитку пішохідної інфраструктури в містах за умов збільшення транспортних проблем. Обґрунтовано необхідність удосконалення міської інфраструктури з урахуванням потреб пішоходів для створення комфортного та безпечного середовища. Мета роботи полягає у дослідженні особливостей та закономірностей пішохідного руху на магістральних вулицях міст та в транспортно-пересадочних вузлах із метою розуміння важливості транспортних інфраструктурних рішень та безпекових аспектів для пішоходів у міському середовищі. Методологія. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, матеріалів, що стосуються питань вивчення особливостей та закономірностей пішохідного руху на міських вулицях та транспортно-пересадочних вузлах. Результати. Запропоновано шляхи поліпшення умов руху для пішоходів, що сприяють зменшенню транспортних заторів на вулицях та в транспортно-пересадочних вузлах, підвищують екологічну ситуацію в міському середовищі. Розглянуто чинники, які впливають на пішохідний рух у місті, та важливість урахування психофізіологічних особливостей і фізичних можливостей людей, вікових можливостей під час розроблення технічних рішень для міської пішохідної інфраструктури. Наукова новизна. У статті вперше комплексно досліджено взаємозв’язок між особливостями пішохідного руху на магістральних вулицях і в транспортно-пересадочних вузлах та загальною ефективністю міської інфраструктури в умовах зростання транспортних проблем. Ці результати мають велике значення для розроблення стратегій та планів розвитку міської інфраструктури, спрямованих на забезпечення зручності та безпеки пішоходів у міських умовах. Практична значущість. Проведена оцінка основних параметрів, які впливають на пішохідний рух, а саме: щільність пішоходів, швидкість пішохідного потоку, інтенсивність пішоходів, безпеку, доступність інфраструктури, комфорт, зв’язність маршрутів та соціальну взаємодію, що є основним складником, необхідним для створення ефективної та комфортної міської інфраструктури, яка сприяє підвищенню фізичної активності населення, привабливості пішохідного руху та зниженню транспортного навантаження на міське середовище.

Посилання

Вулиці і дороги населених пунктів: ДБН В.2.3-5:2018. [Чинний від 2018-09-01]. Київ : Мінрегіон України, 2018. 56 с. (Державні будівельні норми).

Першаков В.М., Бєлятинський А.О., Степанчук О.В., Кротов Р.В. Дослідження транспортних потоків в аспекті заторових станів дорожнього руху : монографія. Київ : НАУ, 2015. 176 с.

Дьомін М.М. Управління розвитком містобудівних систем. Київ : Будівельник, 1991. – 184 с.

Куцина І.А. Класифікація елементів пішохідної інфраструктури. Містобудування та територіальне планування. 2017. № 65. С. 291–297.

Куцина І.А. Методика визначення рівня обслуговування пішоходів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. № 44. С. 154–161.

Куцина І.А. Модуль організації пішохідного руху в загальноміському центрі на прикладі м. Ужгорода. Містобудування та територіальне планування. 2016. № 62. С. 327–332.

Куцина І.А. Структурно-методична схема дослідження пішохідного руху з урахуванням етапів містобудівної документації. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2017. № 49. С. 326–329.

Лапенко О.І., Степанчук О.В., Буравченко С.Г. Містобудівні та фізичні параметри міських просторів. Містобудування та територіальне планування. 2023. № 83. С. 156–171.

Організація та регулювання дорожнього руху : підручник / В.П. Поліщук та ін. Київ : Знання України, 2014. 467 с.

Осєтрін М.М., Беспалов Д.О. Дослідження транспортних і пішохідних потоків на перетинах міських магістралей в різних рівнях. Містобудування та територіальне планування. 2010. № 36. С. 333–336.

Планування і забудова територій: ДБН Б.2.2-12:2019. [Чинний від 2019-11-01]. Київ : Мінрегіон України, 2019. 179 с. (Державні будівельні норми).

Пустовойт Р.О., Степанчук О.В. Визначення оптимальної ширини пішохідної зони на території аеровокзальних комплексів. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2024. № 1(3). С. 40–46.

Рейцен Є.О. Організація і безпека міського руху : навчальний посібник. Київ : СІК ГРУП Україна, 2014. 454 с.

Систематологія на транспорті. Організація дорожнього руху / Е.В. Гаврилов та ін. Київ : Знання України, 2007. 452 с

Степанчук О.В. Ефективні методи розподілення транспортних потоків на вулично-дорожній мережі в сучасних умовах. Вісник Інженерної академії України. 2013. № 3–4. С. 171–174.

Степанчук О.В. Обстеження пішохідних потоків на вулично-дорожній мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища. 2020. № 2(25). С. 171–181.

Степанчук О.В. Проєктування тротуарів на магістральних вулицях крупних і найкрупніших міст. Матеріали VI міжнар. наук.-прак. конф. «Прикладні науково-технічні дослідження», 14–16 травня 2024 р. Івано-Франківськ, 2024. С. 171–173.

Степанчук О.В. Сутність ефективності функціонування вулично-дорожньої мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища. 2016. № 1(15). С. 133–143.

Тімкіна С.Ю., Степанчук О.В. Принципи організації руху пішохідних потоків у контактній зоні розміщення зупинок маршрутного транспорту. Авіа2021 : Міжнародна науково-технічна конференція, 20–22 квітня 2021 р. Київ : НАУ, 2021. С. 20.23–20.27.

Roger MacKett. How to Reduce the Number of Short Trips by Car. European Transport Conference, Centre for Transport Studies, University College London, 2000. [Online]. Available: https://www.researchgate.net /publication/330554508_Reducing_the_Number_of_Short_Trips_by_Car

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-08

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО